Performancing Metrics

ترامپ این بار به عربستان و ناتو گیر داد! | اتاق خبر
کد خبر: 329739
تاریخ انتشار: 15 فروردین 1395 - 19:09
دونالد ترامپ در جدیدترین اظهارات مناقشه‌برانگیز خود روابط آمریکا با عربستان را که به گفته وی "یک روابط صرفا مبتنی بر حمایت" است زیر سوال برد و همپیمانان آمریکا در ائتلاف ناتو را به عدم پرداخت سهم عادلانه خود در این ائتلاف متهم کرد.

اتاق خبر - به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه آمریکا در یک تجمع انتخاباتی در شهر "راسین" در ایالت "ویسکانسین" اظهار داشت که همپیمانان آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سهم عادلانه خود را پرداخت نمی‌کنند و این ائتلاف 28 کشوری را "منسوخ" توصیف کرد.

ترامپ تاکید کرد: این به این معنا است که ما از این کشورها محافظت می‌کنیم و از آنها حمایت نظامی به عمل می‌آوریم و در مقابل آنها تنها آمریکا را "چپاول" می‌کنند و شما می‌دانید ما چه واکنشی نشان می‌دهیم؟ هیچ واکنشی. آنها یا باید سهم عادلانه خود را از جمله برای کمبودهای قبلی پرداخت کنند و یا مجبور به خروج از ناتو خواهند شد و اگر حتی این به قیمت فروپاشی ناتو تمام شود بگذارید تمام شود.

ترامپ همچنین در یک موقعیت انتخاباتی دیگر در شهر "وائوسو" در ایالت ویسکانسین نسبت به روابط آمریکا با عربستان اظهار نگرانی کرد.

وی همچنین عربستان را متهم کرد به اینکه سهم عادلانه‌ای برای حمایت‌های دفاعی‌ای که آمریکا از این کشور به عمل می‌آورد پرداخت نمی‌کند.

ترامپ اظهار داشت: ما از عربستان مراقبت می‌کنیم و "هیچ کس جرأت دست درازی به عربستان را ندارد" زیرا ما مراقب آنها هستیم. اما آنها به ما سهم پول عادلانه‌ای پرداخت نمی‌کند.

این اظهارنظرهای ترامپ درباره ناتو در عین حال نگرانی‌هایی را در حزب جمهوری خواه آمریکا که به طور سنتی حامی یک سیاست خارجه قدرتمند است به وجود آورده است.

روز سه شنبه هفته جاری قرار است رقابت انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان در ایالت ویسکانسین برگزار شود و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ترامپ در این ایالت از رقیب اصلی‌اش "تد کروز" عقب افتاده است.

ترامپ همچنین در اظهارات دیگری پیش بینی کرد که آمریکا در مسیر رسیدن به یک رکود اقتصادی بسیار گسترده است. وی هشدار داد آنچه که زمینه را برای یک رکود اقتصادی دیگر در آمریکا مهیا کرده ترکیب بیکاری بالا و بازار بورسی است که فراتر از حد واقعی ارزش گذاری شده است.

ترامپ در مصاحبه با "واشنگتن پست" گفت: من فکر می‌کنم که ما روی یک حباب اقتصادی قرار داریم.

ترامپ همچنین اظهار داشت که رقم واقعی بیکاری در آمریکا بسیار بیشتر از رقم پنج درصدی است که از سوی دولت آمریکا اعلام شده است.

وی گفت: بیکاری کشور ما پنج درصد نیست بلکه ما احتمالا با بیکاری فراتر از 20 درصد رو به رو هستیم. به گفته ترامپ ارقام رسمی که برای بیکاری در آمریکا اعلام می‌شوند به طور آماری تحریف شدند تا سبب شود که سیاستمداران و روسای جمهور خوب به نظر برسند و در حال حاضر وضعیت برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس آمریکا "وحشتناک" است و دورنمای اقتصادی آمریکا "تیره" است.

ترامپ همچنین در این مصاحبه وعده داد که بدهی بیش از 19 تریلیون دلاری آمریکا را در یک دوره زمانی هشت ساله با کمک مذاکرات مجدد بر سر توافق‌های تجاری از بین خواهد برد.

وی افزود: من به دنبال مذاکرات مجدد بر سر همه توافق‌های ما به ویژه توافق های تجاری بزرگی که وضعیت بدی پیدا کرده‌اند هستم.

ترامپ همچنین در اظهاراتی که روز شنبه در تجمع‌های انتخاباتی خود مطرح کرد در توصیف ناتو گفت: این نهاد حقیقتا برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی که دیگر موجودیت ندارد طراحی شده است و برای مقابله با تروریسم طراحی نشده است.

ترامپ در تجمع انتخاباتی در مائوسو در خصوص اظهاراتی که قبلا درباره ناتو گفته بود اظهار داشت: من گفتم که مشکل ناتو این است که منسوخ شده است.

وی همچنین در مصاحبه قبلی خود با "نیویورک تایمز" اظهار داشت که تمایل دارد به ژاپن و کره جنوبی اجازه دهد به جای به اتکا به حمایت آمریکا زرادخانه‌های هسته‌ای متعلق به خود را بسازند. با این حال ترامپ روز شنبه در توضیح این مصاحبه گفت: آنچه که من گفتم این نبود که به ژاپن اجازه هسته‌ای شدن را بدهیم.این درست است که ما باید به آنها اجازه دهیم از خود حمایت کنند اما اگر این به آن معنی است که آنها روزی به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند انصافا باید بگویم که چنین چیزی را دوست ندارم. اما آنها به هر ترتیب احتمالا خواهان دستیابی به این سلاح‌ها خواهند شد.

ترامپ همچنین در یک تجمع دیگر در ویسکانسین گفت: من ترجیح می دهم که آنها به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکنند اما در عین حال نمی‌خواهم این روند از دست دادن این حجم بالای پول برای حمایت از آنها را ادامه دهند. صراحتا این زمینه باید درست شود که ادامه دهیم در مقابل کره شمالی از خود دفاع کنند آنها احتمالا خیلی سریع کره شمالی را محو خواهند کرد.

ترامپ تاکید کرد که درگیری میان ژاپن و کره شمالی یک امر وحشتناک است اما وی به جنبه مالی چنین وضعیتی اشاره کرد.

وی گفت: اگر آنها درگیر شوند یک وضعیت وحشتناک خواهد بود. اما در صورت چنین وضعیتی باید بگذاریم که ما وارد آن نشویم ما نمی‌توانیم برای کل جهان نقش پلیس را داشته باشیم و همزمان که 19 تریلیون دلار بدهی داریم اجازه دهیم که این بدهی به 21 تریلیون دلار برسد. در آن صورت ما روی حبابی خواهیم بود که خواهد ترکید و می‌دانید که وضعیت ما چطور خواهد شد.

ترامپ همچنین در تجمع وائوسو به سازمان ملل نیز اشاره کرد و هشدار داد که در صورت رسیدن وی به ریاست جمهوری این سازمان ممکن است سرنوشتی مشابه ناتو پیدا کند.

وی اظهار داشت: شما در جهان امروزی کجا نقش سازمان ملل را می‌بینید آیا آنها چیزی را حل و فصل کردند. این درست مثل یک بازی سیاسی است.

ایسنا

94110 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید