Performancing Metrics

صادرکنندگان نفت در صورت هماهنگی می توانند قیمت ها را تثبیت کنند | اتاق خبر
کد خبر: 329859
تاریخ انتشار: 16 فروردین 1395 - 05:09
کویت:
وزیر نفت کویت روز یکشنبه گفت: در صورت هماهنگی میان کشورهای صادر کننده نفت در نشست دوحه که قرار است در اواسط ماه آوریل برگزار شود، شاهد ثبات قیمت ها در بازار جهانی نفت خواهیم بود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «انس صالح» وزیر نفت کویت در گفت و گو با این خبرگزاری افزود: هرچه میان کشورهای صادر کننده نفت در داخل اوپک و خارج از این سازمان هر چقدر هماهنگ باشند می توانند به ثبات قیمت نفت در بازار جهانی کمک کنند.

وی گفت: به نظر من رسیدن به یک اجماع و موضع گیری مثبت کمک فراوانی می تواند به ثبات قیمت ها کند.

وزیر نفت کویت که کشورش چهارمین تولید کننده بزرگ نفت اوپک محسوب می شود، گفت: در نشست دوحه شرکت خواهیم کرد تا از نزدیک شاهد اوضاع باشیم.

پیشتر قطر اعلام کرده بود که 12 کشور برای شرکت در نشست دوحه که قرار است 17 آوریل برگزار شود، اعلام آمادگی کرده اند.

ماه گذشته وزیر نفت کویت اعلام کرده بود که تنها در صورت موافقت تمام کشورهای بزرگ صادر کننده نفت از جمله ایران با عدم افزایش تولید نفت، تولید خود را افزایش نخواهد داد.

کویت 7 درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد و روزانه سه میلیون بشکه نفت صادر می کند.

ایران نیز اعلام کرده است که پس از رساندن تولید خود به سطح پیش از تحریم ها یعنی روزانه چهار میلیون بشکه به برنامه تثبیت تولید از سوی تولیدکنندگان بزرگ خواهد پیوست.

این در حالی است که ماه گذشته مقام های کشورهای حاشیه خلیج فارس گفته بودند هر گونه توافقی مشروط به حضور ایران خواهد بود که البته این اظهار نظر با پاسخ محکم وزیر نفت ایران روبرو شد که گفت: ایران تنها در صورتی به این توافق تن می دهد که صادراتش را از حدود دو میلیون بشکه در روز کنونی به دو برابر افزایش دهد.

دبیرکل اوپک نسبت نسبت به مثبت بودن نتیجه نشست ١٧ آوریل (٢٨ فروردین ماه) تولیدکنندگان نفت در دوحه ابراز امیدواری کرد.

تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت و اعضای خارج از این سازمان قرار است 17 آوریل در دوحه قطر گردهم بیایند و درباره سطح تولید و تکمیل توافقات ماه گذشته میان عربستان، ونزوئلا، قطر و دیگر کشورهای تولید کننده، مذاکره کنند.

روسیه، قطر، عربستان و ونزوئلا ماه فوریه گذشته بر سر تثبیت سطح تولید (مطابق با تولید ماه ژانویه) توافق کردند مشروط بر اینکه سایر تولیدکنندگان نفت نیز به این طرح بپیوندند.

برخی تولیدکنندگان از جمله کویت، امارات و عمان از این طرح استقبال کرده اند.

انتهای پیام/
کد: 94108
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید