Performancing Metrics

صادرات غیر نفتی در برنامه های توسعه و بودجه نادیده گرفته می شود | اتاق خبر
کد خبر: 329966
تاریخ انتشار: 16 فروردین 1395 - 08:35
رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران
میری:در صادرات غیر نفتی توجه به چرم، سالامبور، فرش، صنایع دستی و... کجاست؟ در شرایطی که دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها توجهشان به خودروسازی و پتروشیمی است.

اتاق خبر- رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران معتقد است دولت ها در ایران به صادرات غیرنفتی بی توجه هستند و این موضوع در زمان بودجه نویسی و تنظیم برنامه های توسعه کشور به خوبی مشهود است، او با اشاره به این که صادرات غیر نفتی در ایران برای دولت ها به تولید میعانات گازی و پتروشیمی ختم می شود، می گوید:« در صادرات غیر نفتی توجه به چرم، سالامبور، فرش، صنایع دستی و... کجاست؟ در شرایطی که دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها توجهشان به خودروسازی و پتروشیمی است.»

رضی میری با اشاره به اینکه در کشور باید ریشه ای به درمان بیماری ها و چالش های اقتصادی پرداخته شود، می گوید:« باید بدانیم کجا قرار گرفتیم. باید از توهم خارج شویم. وقتی می‌خواهیم رشد اقتصادی را حساب کنیم اگر فقط به رقم صادارتی که پول از آن می‌آید تکیه کنیم درست نیست، بیکاری هم در رشد اقتصادی هست، اشتغال هم وجود دارد. چرا درنظر گرفته نمی‌شود.»

او در ادامه می گوید:« تیم اقتصادی دولت مثلا راجع به تورم کار کرده و می کنند و سوالم این است که در بخش تورم کجا نقش شهرداری‌ها دیده اند؟ آن را کنار گذاشتند، یعنی کسی با شهرداری کاری ندارد و فقط دارند راجع به مسائل دیگری که در اقتصاد هست صحبت می‌کنند. سیاست های دولت و مشکلاتی را که دولت دارد در نظر می‌گیرند. خود شهرداری یک دولت است. ما در اقتصاد ایران دو دولت داریم. شهرداری می‌تواند با یک نشست و برخاست با شورای شهر، رقمی را برای افزایش بنا تصویب کند که یک‌دفعه تورم به طور سرسام‌ آور افزایش پیدا کند. چرا این دیده نمی‌شود! جزئی ندیدن، detailها را دقت نکردن، کلی‌نگری و جزیره نگریستن و برنامه ‌ریزی جزیره‌ ای مشکل اصلی ماست.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به این که دولت باید مساله تورم و عدم هماهنگی ارزش پول ملی با مساله تورم و نگهداشتن ارزش پول ملی در جایگاهی که توهمی است را حل کند، می گوید:« این چالش ها به دلایل سیاسی شکل گرفته و همه دولت ها گرفتارش بودند و اصلا ربطی به دولت فعلی ندارد ولی باید برای یکبار حل شود، مثلا به هیچ وجه قیمت ارز در ایران واقعی نیست و دولت باید برای آن تصمیم بگیرد.»

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با اشاره به این که باید صادرات غیرنفتی وابسته به نفت را از صادارت غیرنفتی تفکیک کنیم، می گوید:« نیاز کشورهای دیگر به پتروشیمی برای تولیدات صنعتی و براساس خلاقیت را نباید به حساب شیرین کاری خودمان بگذاریم زیرا آن ها برای تولید خلاق نیاز به مواد اولیه دارند؛ همین احیرا در آمارهایی که اشاره می شود، جزو افتخارات ما اعلام می شود که صادرات ما بالا رفته است اما باید توجه داشته باشیم که این به دلیل تولید نفت و پتروشیمی است و نه تولیدات صنعتی ارزشمند، اگر شرایط را می خواهیم مقایسه کنیم باید با کشوری همچون ژاپن در نظر بگیریم که در جهت اختراعات و خلاقیت های خود صادرات و بازارهای جدید ایجاد کرده و نه مثل ما که تنها تاکیدمان روی نفت و پتروشیمی است و در سال های گذشته حتی بازارهایی را که داشتیم هم از دست دادیم.»

منبع: اتاق بازرگانی تهران 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید