Performancing Metrics

مذاکرات سخت و طولانی ایران با ۱+۵ می‌تواند تبدیل به الگویی برای حل مسائل حاد جهانی شود | اتاق خبر
کد خبر: 330087
تاریخ انتشار: 16 فروردین 1395 - 18:56
ایران در مذکرات سخت و طولانی دو ساله با ۱+۵ نشان داد که موضوعی که می توانست بخشی از جهان را درگیر مخاصمه‌های خسارت بار کند، می‌تواند تبدیل به الگویی برای حل مسایل مناقشه آمیز، سخت و حاد جهانی شود.

اتاق خبر: محمد شریعتمدارى معاون اجرایی رییس جمهور که براى شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهورى نیجر و ملاقات با سران کشورهاى آفریقایی حاضر در آن کشور در رأس هیأتى بلند پایه از وزارت امورخارجه و دفتر رئیس جمهور کشورمان در نیامى پایتخت این کشور حضور یافته است، در حاشیه برگزارى مراسم تحلیف با رؤسای جمهور کشورهاى مالى، کنگو، بورکینافاسو، گینه استوائى و نخست وزیران یا معاونین اول روسای جمهور نیجر، کامرون، سیرالئون و رئیس مجلس مغرب دیدارهاى کوتاهى نیز بعمل آورد.
 
وى همچنین از کلینک هلال احمر جمهورى اسلامى ایران در نیامى که به ارائه خدمات پزشکى تا حد جراحى بطور خودکفا مشغول است بازدید بعمل آورده و با بیماران و کادر پزشکى این مرکز گفتگو کرد. 
 
معاون اجرائى رئیس جمهور کشورمان در این سفر از سفارت جمهوری اسلامى ایران در نیجر، دانشگاه جامعه المصفى کشورمان و پروژه در دست احداث این دانشگاه با حضور میگونی سفیر جمهورى اسلامى ایران در نیجر و حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر مدیریت دانشگاه بازدید بعمل آورد.
 
وى همچنین در مسجد جامع نیامى حاضر و با مسئولان این مرکز اسلامى کفتگو کرد. 
 

دیدار معاون اجرایی رییس جمهور با اوسینی تینی، رئیس پارلمان نیجر

 محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور دز یفر خود به نیجر  با آقای اوسینی تینی رئیس مجلس نمایندگان نیجر ملاقات کرد.

شریعتمداری در این ملاقات ضمن ابلاغ سلام آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نمایندگان نیجر و انتخاب وی به عنوان ریاست مجلس را تبریک گفت و ضمن خوب و دوستانه و برادرانه تلقی کردن روابط دو کشور مسلمان ایران و نیجر بر گسترش و تعمیق همه جانبه روابط تأکید و اظهار امیدواری کرد که با گذشت سی سال از برقراری روابط و افتتاح سفارت جمهوری اسلامی ایران در نیامی شاهد گشایش سفارت این کشور در تهران در سال جاری و نیز شاهد حضور آقای اوسینی تینی به عنوان میهمان رییس مجلس شورای اسلامی ایران در تهران باشیم.

در این ملاقات ضمن مهم برشمردن برگزاری جلسات کمیته های مشترک سیاسی بین مدیران کل سیاسی وزارت خارجه های دو طرف در جهت توسعه روابط، بر لزوم و گسترش همکاری های مجالس و تشکیل گروه های دوستی پارلمانی در مجالس دو کشور تأکید شد. 

شریعتمداری در این ملاقات گفت: گروه های افراطی و خشونت گرا در دنیای امروز چهره ای نا مناسب و واژگونه از اسلام معرفی کرده و موج اسلام هراسی را دامن می‌زنند و این مسئولیت های ما و شما را در خصوص رفع سوء تفاهمات، مبارزه با اسلام هراسی و معرفی چهره رحمانی اسلام صد چندان می کند.

وی تصریح‌کرد: ابتکار آقای روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراطی گری که دو سال پیش در اجلاس عمومی سازمان ملل مطرح و با استقبال جامعه جهانی مواجه شد نمایانگر این ضرورت گریز ناپذیر جهان امروز و لزوم تلاش برای صلح جهانی پایدار است. علی رغم همه مظالمی که بر ما رفت ایران در مذکرات سخت و طولانی دو ساله با 5+1 نشان داد که موضوعی که می توانست بخشی از جهان را در گیر مخاصمه های خسارت بار کند، می تواند تبدیل به الگویی برای حل مسایل مناقشه آمیز، سخت و حاد جهانی شود. 

آقای اوسینی تینی ضمن تشکر از حضور هیئت ایرانی به ریاست آقای شریعتمداری در نیامی و قبول دعوت دیدار از جمهوری اسلامی ایران بر آمادگی برای همکاری های پارلمانی و تشکیل گروه های دوستی در پارلمان های دو کشور استقبال کرد و تأکید کرد که روابط تاریخی و مستحکم دو کشور با این ابتکارات و همکاری های پارلمانی دوکشور توسعه خواهد یافت.

اوسینی تینی اضافه کرد: دنیا امروز با اشکال جدیدی از خشونت مواجه شده که با نام مذهب افراطی گری می گنند و نیجر نیز امروزه آماج چنین تهاجماتی قرار گرفته و مواجه با این گونه از تجاوزات شده است. ما از این که جمهوری اسلامی ایران با افراطی گری و خشونت مبارزه می کند و در این باره از تجربیات ارزشمندی برخوردار است و این موضوع می تواند یکی از زمینه های همکاری های بی پارلمان های دو کشور باشد، خوشحالیم.

منبع:فارس

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید