Performancing Metrics

توسعه صنعت دارو جزو اولویت‌های اقتصاد مقاومتی باشد | اتاق خبر
کد خبر: 330434
تاریخ انتشار: 17 فروردین 1395 - 11:15
دبیر انجمن داروسازان ایران:
دبیر انجمن داروسازان ایران با تاکید بر آنکه در اقتصاد مقاومتی باید توسعه صنعت دارو جزو اولویت‌ها باشد، گفت: برای سرعت بخشیدن به رشد صنایع، می‌توان از پتانسیل تولید تحت لیسانس با فرض الزام به صادرات به کشورهای منطقه بهره‌برداری کنیم.

به گزارش اتاق خبر، سید مهدی سجادی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با نام " اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" اظهار داشت: در مسیر دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، توسعه سرمایه گذاری‌ها در تولید و مدیریت کالاهای استراتژیک باید جزء اولویت‌های سیاستگذاران قرار گیرد.

 وی با اشاره به مباحث گسترده اقتصاد مقاومتی، بر ضرورت بهینه سازی چرخه سرمایه گذاری در صنعت دارو تاکید کرد و گفت: آنچه که از فضای حاکم بر اقتصاد دارو و بویژهتجارت خارجی این صنعت قابل مشاهده است، آن است که هرچند تاکنون فعالیت های ارزشمندی در زمینه جذب سرمایه گذار خارجی به این صنعت صورت گرفته، ولی متاسفانه در سالهای اخیر نتوانسته ایم به میزانی که شایسته این صنعت است، سرمایه گذاران را به این حوزه هدایت کنیم.

 به گفته سجادی، صنعت داروسازی در همه جای دنیا یکی از صنایع پیشرو، دانش بنیان و استراتژیک است که از لحاظ اقتصادی، ارزش افزوده بالایی را برای کشورها ایجاد می‌کند و حتی از نظر سودآوری در میان صنایع مختلف در دنیا، بعد از نفت، گاز و پتروشیمی، می‌تواند بالاترین جایگاه را به خود اختصاص دهد.

 وی اضافه کرد: در پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی باید سعی کنیم این صنعت را در ابعاد مختلف اعم از تولید، توزیع و صادرات و حتی در مباحث منابع انسانی همچون مقوله مدیریت، آموزش، تحقیق و پژوهش از مزایای جذب سرمایه‌گذار بهره‌مند کنیم.

 سجادی در خصوص تولید دارو افزود: سرمایه گذاری شرکت‌های معتبر دنیا در حوزه‌های مختلف صنعت داروسازی می‌تواند زمینه‌ساز انتقال تکنولوژی، ارتقای دانش مدیریت برندسازی جهانی، هدایت بازارهای خارجی به سمت استفاده از فناوری‌های داخلی و توسعه سیستم‌های توزیع باشد.

 دبیر انجمن داروسازان افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر که اقتصاد و مدیریت کشور با فشار مضاعف تحریم‌های بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کرد، فراموش کردیم که « اقتصاد دارو » قوانین خاص خود را دارد و بهینه شدن چرخه سرمایه‌گذاری، یکی از شروط اصلی برای تحقق توسعه، رونق تولید ملی و ارزآوری است.

 وی ادامه داد: از آنجا که عدم رشد صنعت دارو، منجر به وابستگی غیرقابل انکار به کشورهای دیگر می‌شود، باید اذعان کرد که در صورت عدم توجه به توسعه سرمایه گذاری‌ها در این بخش، ضعف این حوزه موجب آسیب پذیری حوزه‌های دیگر نظیر سیاست خارجی کشور و تضعیف اقتدار ملی کشور خواهد شد. به همین جهت است که باید با تکیه بر اصول اقتصاد مقاومتی با نوسازی خطوط تولید، بهسازی تکنولوژی و تسهیل مسیر انتقال فناوری و دانش فنی زمینه‌های جهش صنعت دارو فراهم شود.

 سجادی با اشاره به مبحث برجام در سال گذشته اضافه کرد: در شرایطی که مقصد بخشی از پول‌های آزاد شده ناشی از رفع تحریم ها، صنایع دارویی باشد، می توانیم به فرصت های اقتصادی فراهم شده ناشی از رفع تحریم ها بعنوان موتور محرکه این صنعت نگاه کنیم.

 دبیر انجمن داروسازان با اشاره به دیگر عوارض تحریم بر صنعت داخلی اضافه کرد: تحریم موجب شد سرعت انتقال تجربه‌های بین‌المللی در حوزه مدیریت با سرعت پایین‌تری به داخل کشور انتقال پیدا کند و طبیعتا هر چه نگرش‌های مدیریتی قدیمی‌تر باشد، بی‌شک از سرعت توسعه صنایع کاسته می‌شود.

 وی با اشاره به وجود برخی دیدگاه‌های تنگ نظرانه اضافه کرد: اینکه از دارایی‌ها و منابع بدست آمده از برجام، به درستی استفاده کنیم و جلوی فرصت سوزی ها را بگیریم، به خود ما و نوع سیاستگذار‌ی‌های ما باز می‌گردد. در این راستا باید عدم جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه دارو در دوره‌های قبلی آسیب‌شناسی شده و مورد بازشناسی ویژه قرار گیرد.

 سجادی تاکید کرد: برای سرعت بخشیدن به رشد صنایع، می‌توان از پتانسیل تولید تحت لیسانس با فرض الزام به صادرات به کشورهای منطقه بهره‌برداری کنیم. اما مساله اساسی این است که باور داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی و اهداف آن، موضوعاتی نیستند که بصورت اتفاقی و تصادفی محقق شوند، بلکه نیازمند برنامه ریزی علمی، اجرای کارشناسانه، نظارت فراگیر، هم افزایی سازمان‌های دست اندرکار و آسیب شناسی دقیق و مستمراست.

 وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با توجه به دغدغه‌هایی که در خصوص آینده شغلی فارغ التحصیلان دانشکده‌های داروسازی در کشور وجود دارد، که دقیقا نگرانی کاملا درست و آینده نگرانه‌ای است، افزایش سرمایه گذاری‌ها در بخش دارو می‌تواند موجب ظرفیت‌سازی و رونق کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای قشر داروسازان کشور شود.

منبع: ایسنا

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید