Performancing Metrics

رونمایی از ۱۲ دستاورد هسته‌ای | اتاق خبر
کد خبر: 330567
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1395 - 00:00
معاون سازمان انرژی اتمی خبر داد؛
معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه پنجشنبه این هفته از ۱۲ دستاورد هسته ای رونمایی می‌‌شود، گفت: دو نوع جدید و پیشرفته دستگاه‌های سانتریفیوژ به نام زونار و اولترا رونمایی خواهد شد.

اتاق خبر: اصغر زارعان معاون سازمان انرژی اتمی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری این سازمان با پژوهشگاه صنعت نفت اظهار داشت: دو نوع از ۱۲ دستاوردی که قرار است رونمایی شوند مربوط به حوزه سلامت و یک نوع آن مربوط به مجتمع‌های سوخت غیرمخرب رآکتورهای هسته‌ای است.

وی افزود: در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای برای نخستین بار در کشور اعلام خواهیم کرد جمهوری اسلامی ایران نیز به حوزه عناصر نادر خاکی که عمر آن در جهان حدود ۵۰ سال است وارد شده و از سرریز دانش هسته‌ای در این حوزه موفقیت‌هایی کسب کرده است.

معاون سازمان انرژی اتمی کاربرد پیشرفت‌ها در این حوزه را به ویژه در عرصه الکترومغناطیس و الکترونیک بسیار مهم دانست و آن را از شاخص‌های راهبردی پیشرفت دانش در کشورها برشمرد.

زارعان همچنین از رونمایی دو نوع جدید و پیشرفته دستگاه‌های سانتریفیوژ به نام زونار و اولترا در روز پنج‌شنبه خبر داد.

وی گفت: انحصار ساخت این دستگاه‌ها در جهان در اختیار آمریکا و ژاپن بود که با موفقیت سازمان انرژی اتمی در تولید این دستگاه‌ها توانستیم این انحصار را بشکنیم و به سومین کشور تولیدکننده آن تبدیل شویم.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی پیشتر به سفارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوعی از سانتریفیوژ به نام توبولار را برای تولید واکسن طراحی و به انستیتو پاستور ایران ارائه کرده بود، تصریح کرد: دو نوع سانتریفیوژ پیشرفته‌تر نیز که پنج‌شنبه رونمایی می‌شود در اختیار این انستیتو قرار می‌گیرد.

زارعان ادامه داد: کیفیت این سانتریفیوژ حتی از نوع آمریکایی آن نیز مرغوب‌تر است حال آنکه پیش از انقلاب فقط تعداد کمی از این دستگاه‌ها را وارد کرده بودیم که به علت تحریم از ادامه ارائه آن به کشورمان خودداری کردند.
وی با اشاره به اینکه تا پیش از دستیابی ما به دانش بومی هسته‌ای برای تامین نیاز به سانتریفیوژها به دیگر کشورها وابسته بودیم به نحوی که بیش از ۱۰۰ قطعه از سانتریفیوژهای نسل اول را وارد می‌کردیم، عنوان کرد: در حال حاضر همه تجهیزات، مواد و نیروی انسانی متخصص، بومی است و انحصار این تجهیزات را شکسته‌ایم.

معاون سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به جزئیات تفاهمنامه همکاری‌ها با پژوهشگاه صنعت نفت گفت: براساس این تفاهمنامه در ۱۱ محور به ویژه در ساخت سانتریفیوژ الترا با این پژوهشگاه همکاری خواهیم کرد.

زارعان افزود: این پژوهشگاه برای امور تحقیقاتی به ویژه در اکتشاف نفت و جداسازی، سفارش ساخت این سانتریفیوژها را داده بود که با تغییراتی در طراحی سانتریفیوژهای قبلی، سانتریفیوژهای اولترا را به این پژوهشگاه ارائه می‌کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: قرار است طبق این تفاهمنامه ۱۰ دستگاه از این سانتریفیوژها در دوره ۱۲۰ روزه ساخته و به پژوهشگاه صنعت نفت تحویل داده شود.

زارعان با بیان اینکه این تفاهمنامه تبدیل به قرارداد خواهد شد، اظهار داشت: طبق تفاهم مرحله به مرحله اجرایی و سانتریفیوژها واگذار می‌شود.

وی تاکید کرد: مبارزه با استکبار فقط شعار نیست، بلکه در عمل و اقدام نیز مطابق با آرمان‌های انقلاب اسلامی در حال پیشرفتیم و «نمی‌توانیم» در کشور ما معنی ندارد.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در عرصه انرژی هسته‌ای عنوان کرد: پیشرفت‌های ما در عرصه هسته‌ای سبب شد که ۶ قدرت جهانی پای میز مذاکره آمدند و اکنون مجبورند چرخش سانتریفیوژهای ما را تحمل کنند.

وی پس از امضای تفاهمنامه همکاری‌ها گفت: در شرایط تحریم حتی یک دستگاه سانتریفیوژ قابل استفاده در صنعت نفت را نیز به ما نمی‌دادند و ما با دور زدن تحریم توانستیم یک دستگاه را تامین کنیم اما اکنون ۱۰۰ درصد این دستگاه‌ها را در داخل می‌سازیم.

زارعان افزود: این در حالی است که دستگاه‌های تولیدی در داخل با قیمت بسیار ارزان تر و با کیفیت بهتر از مشابه خارجی ساخته می‌شود.

معاون سازمان انرژی اتمی همچنین از آغاز به‌کار بخش نخست یک سایت جدید هسته‌ای در حوزه چرخه سوخت خبر داد و تصریح کرد: بخش اول فعالیت این سایت جدید هسته‌ای با اعلام رئیس‌جمهور در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه رسما آغاز به‌ کار می‌کند.

وی افزود: فعالیت این سایت تکمیل‌کننده چرخه سوخت است که در ابعاد مختلف باید ایجاد می‌شد.

معاون سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت در این سایت جدید هسته‌ای، ثمره اقدامات چند ساله متخصصان داخلی است تا مردم بدانند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان در عرصه‌های مختلف استمرار دارد.

در این مراسم تفاهمنامه همکاری‌های سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه صنعت نفت به امضای اصغر زارعان، معاون سازمان و حسینی، قائم مقام و معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه رسید.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید