Performancing Metrics

مهران مدیری دوباره محبوب می شود... | اتاق خبر
کد خبر: 330660
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1395 - 05:40
مهران مدیری با برنامه «دورهمی»، مجددا به دوران اوج برگشته و این روزها در شبکه های اجتماعی به خاطر اقدامات جذابش، شدیدا مورد توجه قرار گرفته، این محبوبیت ادامه پیدا می کند؟

به گزارش اتاق خبر، مرجان فاطمی: مهران مدیری با برنامه «دورهمی»، مجددا به دوران اوج برگشته و این روزها در شبکه های اجتماعی به خاطر اقدامات جذابش، شدیدا مورد توجه قرار گرفته، این محبوبیت ادامه پیدا می کند؟

برنامه «دورهمی» با وجود تمام نقاط ضعف و حواشی فراوانی که دارد، برای مدیری اتفاق ویژه ای را رقم زده. او بعد از مدت ها توانست با این برنامه به دوران اوج برگردد. به آیتم های نمایشی این برنامه کاری نداریم چون به نظر می رسد ضعف اصلی دقیقا از همین آیتم ها شروع می شود؛ مهم ترین نقطه قوت «دورهمی»، پلاتوگویی مهران مدیری، گفتگوهای متفاوت با چهره ها و قرار دادن آنها در موقعیت های جذاب است.

تراشیدن سبیل سروش صحت و نیما فلاح و کچل کردن یکی از افراد حاضر در استودیو، اتفاقات ویژه ای بود که نوروز امسال بدجوری ترکاند.

مدیری نشان داد اگر بخواهد هنوز قدرت این را دارد که با انرژی مقابل تماشاگران بایستد و هنوز می تواند جوری اجرا کند که همه انگشت به دهان بمانند.

نمی دانیم «دورهمی» قرار است در آینده با چه دست فرمانی پیش برود و آیا در بخش های نمایشی، اصلاحاتی روی می دهد یا نه اما آنچه مسلم است این است که مدیری با این برنامه به نقاط اوج برگشته و به اصطلاح، خودش را ری استارت کرده.

مسیر منتهی به دورهمی

* آخرین وضعیت مدیری: برای پی بردن به موقعیت کنونی مهران مدیری لاجرم باید گذری داشته باشیم بر مسیر منتهی به «دورهمی». نام او ابتدای سال پیش با فصل اول «در حاشیه» سر زبان ها افتاد. بعد از آن «عطسه» را برای شبکه نمایش خانگی ساخت و در نیمه دوم سال با فصل دوم «در حاشیه» روی آنتن بود.

مهران مدیری دوباره محبوب می شود...


* چرا از او ناامید بودیم؟ نتیجه ساخته های سال پیش مهران مدیری یک چیز بود. مدیری بدترین سریال هایش را در کارنامه اش ثبت کرد و هیچ نشانی از روزهای اوج نداشت تا جایی که تصمیم گرفت در فصل دوم «در حاشیه» به عنوان بازیگر جلوی دوربین نباشد و به اصطلاح از خودش خرج نکند.

سریال آنقدر بد و ضعیف بود که حتی معاون سیما در پایان سال اعتراف کرد مدیری در ساخت این سریال ناکام بوده. البته نباید فرامتن را نادیده گرفت و از اعتراض پزشکان به سریالش به راحتی عبور کرد. این حواشی مدیری را دلسرد کرد و به وضوح می شد فهمید سریال را فقط برای انجام تعهد پیشین ساخته سریال شبکه خانگی اش (عطسه) هم از وزارت ارشاد درجه کیفی جیم یعنی پایین ترین ربته کیفی را گرفت تا هواداران این کمدین محبوب به شدت شوکه شوند. برای همین وقتی خبر آمد او قرار است در «دورهمی» حضور داشته باشد، کمتر کسی به موفقیتش امید داشت.

* آینده مدیری: مدیری در سال های اخیر نوسان زیادی داشته و مسیرش رو به نزول بوده. هوشمندی به خرج داد که از فرصت «دورهمی» برای عرض اندام و بازگشت به روزهای اوج بهره برد. حالا کار برای او سخت تر است؛ شاید طعم شکست های اخیر او را در مسیر واقعی نگه دارد.

ارتباط با مخاطب

* آخرین وضعیت مدیری: یکی از مهمترین دلایل جذابیت کمدی های مهران مدیری ارتباط مستقیمش با مردم بود. چه زمان برنامه های مثل «جنگ 77»، «ببخشید شما» یا «پلاک 14» که این ارتباط به صورت پلاتوگویی انجام می شد و چه زمانی مثل «پاورچین»، «قهوه تلخ» و ... که سعی می کرد حتی با آمدن جلوی دوربین و بالا انداختن ابرو این ارتباط را حفظ کند.


مدیری در «عطسه» و «در حاشیه» عملا از این عنصر مهم فاصله گرفت و همین مسئله باعث شد آنطور که باید مورد توجه قرار نگیرد. مدیری انگار حالا بعد از تجربه های ناخوشایند اخیر، خودش متوجه شده که مردم از او چه می خواهند و باید با چه روشی با آنها مواجه شود.

* به شیوه استندآپ کمدی: مدیری بعد از این همه سال، این دفعه ارتباطش را به صورت کاملا مستقیم با مردم حفظ کرد. این بار مخاطبان برنامه، صرفا بینندگان توی منزل نبودند. او باید در فضایی مشابه تئاتر، مقابل مردم قرار می گرفت و پلاتو می گفت؛ کاری شبیه استندآپ کمدی های خندوانه. در واقع مدیری با این روش، نشان داد که هنوز هم کمدین برتر تلویزیون است. قطعا اگر سال گذشته مدیری کنار سایر شرکت کنندگان استندآپ کمدی خندوانه قرار می گرفت، از تک تک آنها شانس بیشتری برای برنده شدن داشت.

* جنس پلاتوها: کل پلاتوهای مدیری چیزی فراتر از اتفاقات رایج شبکه های اجتماعی نیست. در واقع مدیری همان حرف هایی را می زند که بارها و بارها در جوک ها و پیامک های مختلف تلگرامی شنیده ایم و همه شان را از حفظیم اما طوری آنها را تعریف می کند و برای شان تصویرهای جذاب اراده می کند که یادمان می رود قبلا آنها را شنیده ایم یا خیلی وقت ها با هر کدام شان مواجه شده ایم.

جنس مصاحبه ها

* سابقه منصاحبه ها: مهران مدیری سال 74 با برنامه «ببخشید شما» برای اولین بار مصاحبه تلویزیونی را تجربه کرد. آن زمان با صاحبان مشاغل مختلف راجع به ویژگی های کار و زندگی شان گپ می زد. جنس سوالاتی که مدیری در برنامه ها از میهمان ها می پرسید کاملا با آنچه تا آن زمان دیده و شنیده بودیم فرق داشت. سوالاتی می پرسید که شاید هیچ مجری در برنامه های تلویزیونی از میهمان نمی پرسید.

مهران مدیری دوباره محبوب می شود...


* جنس سوالات: بیشتر میهمان هایی که از اولین قسمت «دورهمی» در برنامه حاضر شدند و مقابل مدیری قرار گرفتند تا به حال بارها در برنامه های مختلف حضور پیدا کرده بودند اما هیچ وقت مجبور به پاسخ دادن به سوالاتی نظیر اینها نشده بودند. مدیری از علی پروین، شبنم مقدمی، سروش صحت، علی زند وکیلی، امیریل ارجمند، رضا یزدانی و ... سوالاتی پرسید که هیچ ربطی به کار یا تجربه فعالیت شان نداشت. او روی سوالات شخصی و عجیب دست گذاشت. شیوه پرسش و پاسخی که رامبد جوان در «خندوانه» تا حدی توانسته بود به نام خودش ثبت کند اما الان مهران مدیری حتی چارچوب های مصاحبه های نرم و متفاوت رامبد جوان را هم عوض کرد.

* راحتی با میهمان ها: مهمترین عامل موفقیت مدیری در مصاحبه با چهره ها این بود که عملا هیچ ترسی از پرسیدن سوالات شخصی یا بسیار متفاوت از میهمان ها نداشت. یعنی نمی ترسید که مثلا اگر یک سوال متفاوت از کسی مثل علی پروین بپرسد شاید او را ناراحت کند با تصمیم بگیرد جوابش را ندهد. همین راحتی و مسیر متفاوت پرسش ها باعث شد که مصاحبه های مدیری، جنجال زیادی به پا کند.

موقعیت های عجیب

* ویژگی موقعیت ها: مهمترین اتفاقی که در برنامه «دورهمی» با واکنش های فراوانی از سوی مخاطبان و کاربران شبکه های اجتماعی روبرو شد و یک جورهایی برگ برنده اصلی برنامه بود، همان موقعیت های عجیبی بود که مدیری اصرار داشت میهمانانش را در آن قرار دهد. هیچ کس تا قبل از این فکر نمی کرد مجری برنامه یک ریش تراش دستش بگیرد و مو و ریش این و آن را به خاطر اینکه به سوالاتش جواب نمی دهند، خیلی راحت از ته بتراشد.

مهران مدیری دوباره محبوب می شود...


* واقعی یا نمایشی؟: هنوز هیچ کس درست نمی داند موقعیت هایی که مدیری، میهمانانش را در آنها قرار می دهد واقعی است یا نمایش. یعنی واقعا بدون هیچ هماهنگی قبلی، سبیل های سروش صحت را تراشید یا موهای نیما فلاح را تراشید یا همه چیز هماهنگ شده پیش رفت! به هر حال حتی اگر نمایشی و از پیش تعیین شده هم باشد، آنقدر واقعی و حساس از آب درآمده بود که مخاطب باورش می کرد. یعنی این استیصال و اصرار برای جلوگیری از این اتفاق، بیش از اندازه واقعی بود. البته درباره علی زند وکیلی یا برزو ارجمند که ریش هایشان برایشان اهمیت داشت، عملا مدیری دست به چنین اقدامی نزد.

* موقعیت خود مدیری: به اینکه اتفاقات این برنامه کپی برداری است یا دست اول یا ماجرای تهدید و قرار دادن میهمان ها در موقعیت های مختلف از جایی برداشته شده یا نه کاری نداریم. مسئله اینجاست که مدیری به عنوان مجری برنامه، این موقعیت را به خوبی ایجاد کرد. البته بیشتر میهمان هایی که او در این موقعیت قرارشان می داد، از گروه خودش هستند و حتما میزان جنبه هر کدام شان را می شناخت. گرچه به نظر می رسد سحر ولدبیگی در برنامه آخر «دورهمی» بعد از تراشیدن موهای نیما فلاح، چندان هم راضی از استودیو بیرون نرفت.

انرژی مدیری

* آنچه سراغ داشتیم: مدیری جزو کمدین های پر انرژی تلویزیون ماست. چه وقتی پشت دوربین می ایستد، چه وقتی به عنوان بازیگر جلوی دوربین است و چه زمانی که اجرا می کند. اصلا همین شادابی است که او را محبوب کرده و بیننده می داند وقتی مهران مدیری را می بیند، از او حس خوب دریافت می کند. خود مهران مدیری هم به این نکته واقف است؛ می داند چطور محبوبیتی را که ذره ذره به دست آورده خرج کند. می داند اگر کمی کم بگذارد، بیننده اش از او دلخور می شود و به مرور پسش می زند.

مهران مدیری دوباره محبوب می شود...


* کی تمام شد: کاملا طبیعی است که مهران مدیری در هر کاری به تناسب آن از انرژی اش خرج کند. گاهی فضا و جنس کار، هنرمند را بیشتر سر ذوق می آورد؛ کما این که در «مرد هزار چهره» می بینیم مدیری به شدت قبراق و سر حال است و با انرژی تمام جلوی دوربین می آید. معنای این حرف این نیست که او در جاهای دیگر بی حال بوده باشد؛ مثلا در «ببخشید شما»، «ساعت خوش»، «پاورچین»، «قهوه تلخ» و ... نشانه های انرژی مدیری هویداست با این حال نخستین نشانه های بی رمقی مدیری از «ویلای من» پدیدار شد، در اختتامیه جشنواره سی و دوم فجر عینیت یافت و در فصل دوم «در حاشیه» و «عطسه» به اوج رسید.

* حالا چی هست؟: مهران مدیری در «دورهمی» شاداب است و با طراوت. مشخص است که می خواهد یک بار دیگر خودش و توانایی اش را در طنازی اثبات کند. برای همین از خوشمزگی چیزی کم نمی گذارد و هرگز کم فروشی نمی کند. طبیعی است که این همه انرژی مثبت بر دل بیننده می نشیند.

بازتاب دورهمی در شبکه های اجتماعی

* واکنش های منفی: برنامه «دورهمی» حاشیه کم نداشت؛ همان طور که می دانید ابتدا ماجرای کپی برداری از برنامه هندی «شب های کمدی با کاپل» به میان آمد و چند سایت به آن اعتراض کردند. برخی بازیگران و مدیر شبکه نسیم هم در پی توضیح برآمدند اما هیچ کدام افاقه نکرده و هنوز هم اعتراض ها وجود دارد. بعد از آن برشی از سریال «فرندز» و کپی نعل به نعل از آن دست به دست چرخید. کاربران فضای مجازی هم این اتفاقات را منفی ارزیابی کردند و بعضی هم به کلی فضای برنامه را مورد حمله قرار دادند. یکی نوشته: «من که از این برنامه خیلی بدم آمد. خوشا به حال دوستانی که از این برنامه ها لذت می برند.»

مهران مدیری دوباره محبوب می شود...


* واکنش های مثبت: حجم بازتاب مثبت به «دورهمی» به مراتب بیشتر از واکنش های منفی است. هواداران مدیری از بازگشت او به روزهای اوج سرخوش اند و بیننده های شبکه نسیم هم معتقدند با این برنامه سرگرم می شوند و می خندند. در این میان سهم خود مدیری بیش از دیگر اجراهای برنامه است. یکی از مخاطبان خبر آنلاین این طور دیدگاهش را عمومی کرده: «انصافا دورهمی برنامه بسیار زیبایی است. اجرای فوق العاده آقای مدیری نیز به زیبایی آن افزوده است.»

* نگاه فان: از همان ابتدا که برنامه «دورهمی» روی آنتن شبکه نسیم رفت، نخستین اتفاق دست به دست شدن بریده های برنامه در شبکه های اجتماعی بود. کاربران در تلگرام تراشیده شدن ریش سروش صحت و کچل شدن نیما فلاح را به اشتراک گذاشتند. بریده گفتگوها و پلاتوهای مهران مدیری هم سهم زیادی در فضای مجازی دارند.

منبع:روزنامه هفت صبح 

 

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید