Performancing Metrics

هند برای پرداخت طلب نفتی به ایران نگرانی ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 330845
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1395 - 19:29
رئیس بانک مرکزی هند:
رئیس بانک مرکزی هند از مذاکره با تهران درباره نحوه پرداخت 6.5 میلیارد دلار بدهی نفتی معوق خبر داد.

اتاق خبر - خبرگزاری PTI به نقل از راجان راگورام نوشت: ما سرگرم مذاکره با ایران درباره نحوه پرداخت بدهی نفتی هستیم و مطمئنا با طرف ایرانی راهی درباره زمان و نحوه پرداخت این پول خواهیم یافت.

رئیس بانک مرکزی هند گفت: فکر نمی‌کنم پرداخت پول به صورت یکجا باشد. وی در جریان نشستی با تحلیلگران ضمن بیان مطالب فوق اظهار کرد: تعهدات حفظ خواهند شد و هیچ نگرانی برای پرداخت این پول وجود ندارد زیرا این کشور در حال حاضر بیش از 350 میلیارد دلار در ذخایر ارزی خود دارد. با اینهمه وی مقدار پولی که به ایران پرداخت خواهد شد را مشخص نکرد.

بر اساس این گزارش، یک مقام دولتی در اوت سال 2015 اظهار کرده بود بانک مرکزی به پالایشگاههای هندی برای تسویه بدهی 6.5 میلیارد دلاری خود به ایران بابت خرید نفت خام کمک خواهد کرد.

بانک مرکزی هند پیش از این پرداخت پول واردات نفت از ایران را تسهیل کرده و با کمک برای ایجاد کانالهای پرداختی به منظور تسویه بدهی‌های گذشته موافقت کرده بود.

راجیو مهریشی، وزیر دارایی وقت هند در ژوییه سال 2015 به همراه یک هیات چهار نفره به تهران سفر کرده بود تا درباره تسویه بدهی نفتی گفت و گو کند.

پس از اینکه آمریکا و قدرتهای غربی با هدف تحت فشار قرار دادن تهران برای رها کردن برنامه هسته ای خود در سال 2011 کانالهای پرداخت پول را مسدود کردند، بانک مرکزی هند پرداخت پول به ایران از طریق ترکیه را تسهیل کرد. اما از سال 2012 به بعد حدود 45 درصد از پول فروش نفت به روپیه در حسابی نزد بانک "یو سی او" واریز شده است در حالیکه 55 درصد دیگر تا زمان گشوده شدن کانالهای بانکی پرداخت نشده است.

با اجرایی شدن توافق هسته‌ای میان ایران و قدرتهای جهانی در ماه ژانویه که برداشته شدن تحریمها را بدنبال داشت، انتظار می‌رود کانالهای بانکی برای تهران گشوده شوند. هند مایل است بدهی نفتی که از فوریه سال 2013 به ایران انباشته شده است به صورت چندین مرحله ای پرداخت شود تا این کشور دچار کمبود نقدینگی نشود.

ایران به پالایشگاه‌هایی همچون اسار و مانگلور نفت خام به دلار آمریکا فروخته است. این پالایشگاهها سال گذشته از طریق یک کانال پرداخت موقتی که پس از امضای توافق هسته ای مقدماتی ایجاد شد، حدود سه میلیارد دلار از طلب نفتی ایران را در شش نوبت پرداخت کردند و باقی بدهی آنها از آن زمان تاکنون به بیش از 6.5 میلیارد دلار رسیده است

ایسنا

94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید