Performancing Metrics

ماشین تولید اشک مشکل لنزهای چشمی را حل می‌کند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 330849
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1395 - 19:42
در جستجوی راه حل برای یک مسئله قدیمی
ایسنا نوشت: مهندسان شیمی دانشگاه استنفورد خصوصیات مکانیکی لایه اشک موجود بر سطح چشم را کشف کردند و بر این باورند که کشف این ویژگی‌ها می‌تواند برای ساخت لنزهای تماسی که تطابق بیشتری با چشم انسان داشته باشند، مورد استفاده قرار بگیرند.

اتاق خبر - در صورتی که لنزهای تماسی به خوبی کار کنند فراموش می‌کنید که چیزی روی چشم‌تان قرار دارد. با این حال احتمالا در پایان یک روز کاری بعد از خیره شدن‌های طولانی مدت به صفحه کامپیوتر احساس مشابهی نخواهید داشت. بعد از چند ساعت استفاده مداوم چشمان شما خشک شده و همین امر باعث سوزش و خارش چشم می‌شود.

مهندسان زیستی آزمایشگاه مهندسی شیمی دانشگاه استنفورد به تازگی با مطالعه این موارد در قالب یک پایان نامه دکتری، این مشکل را مورد بررسی قرار داده‌اند.

در حال حاضر بیش از 30 میلیون فرد آمریکایی از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند و تقریبا نیمی از آنها به دلیل برخی عوارض مربوط به لنزها مثل خشکی چشم، دوباره به عینک روی می‌آورند.

محققان دانشگاه استنفورد می‌گویند که بیشتر عوارض و ناراحتی‌های مربوط به این لنزها ناشی از حذف و از دست رفتن لایه اشک موجود بر روی چشم‌هاست. این لایه یک پوشش مرطوب بر روی سطح چشم است که در قالب فرآیندی به نام رطوبت‌زدایی کم کم از دست می‌رود.

محققان دریافتند که در سطح این لایه اشک، یک لایه چربی وجود دارد که به دو روش بسیار مهم از سطح چشم محافظت می‌کند. با شبیه‌سازی لایه لیپیدی در لنزهای تماسی، میلیون‌ها نفر از افراد از عوارض و ناراحتی خشکی چشم در امان خواهند ماند.

به گفته محققان، لایه چربی دو عملکرد اصلی دارد که یکی از آن‌ها تقویت مکانیکی لایه اشک است. چربی‌های موجود در این لایه خصوصیت ویسکوالاستیکی دارند که به آن‌ها امکان می‌دهد کشیده شده و از لایه آبی که در زیر آنها قرار دارد محافظت کنند.

لایه چربی همچنین مانع از تبخیر و از دست رفتن لایه اشک موجود بر روی چشم می‌شود. دمای چشم‌ها در حدود 95 درجه فارنهایت (35 درجه سلسیوس) است که معمولا گرم‌تر از هوای اطراف است. همچون هر مایع دیگری، وقتی لایه اشک بر روی سطح گرم قرار می‌گیرد، چشم به طور مداوم آن را گرم کرده و رطوبت آن را به هوا باز می‌گرداند.

به این ترتیب کلید برخورداری از لنزهای تماسی بهتر و مناسب‌تر، طراحی و ساخت لنزهایی است که موجب عدم ثبات و از دست رفتن لایه اشکی که بر روی چشم قرار گرفته است، نشوند. کارخانه‌ها از اهمیت محافظت از لایه اشک طبیعی موجود بر روی چشم‌ها آگاه‌اند، اما سنجش و پیاده‌سازی این امر کار ساده‌ای نیست.

برای حل این مسئله نیز محققان دانشگاه استنفورد ابزاری ساخته‌اند که تقلیدی از سطح چشم است. این ماشین یک لایه اشک بر روی سطح لنزهای تماسی تولید می‌کند. این امر به محققان و تولید کنندگان لنزهای تماسی امکان می‌دهد که به طور سیستماتیک، مجموعه عوامل موثر بر لایه فیلم را مورد بررسی دقیق قرار دهند که می‌تواند شامل دما، مواد مختلف، رطوبت و غیره باشد.

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید