Performancing Metrics

تلف شدن ناگهانی حیات وحش سرخه حصار | اتاق خبر
کد خبر: 331087
تاریخ انتشار: 19 فروردین 1395 - 09:20
با کشف لاشه چند قوچ و میش در ۲ روز گذشته در پارک ملی سرخه حصار، کارگروه ویژه مخاطرات زیست محیطی با حضور اعضا در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران عصر امروز برگزار شد.

اتاق خبر: محمد هادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و رئیس کارگروه ویژه مخاطرات زیست محیطی استان تهران گفت: پس از اینکه موج اول تلفات حیات وحش از نوع گونه کل و بز در پارک ملی خجیر در اسفند ماه سال گذشته به اتمام رسید، متاسفانه مشاهدات چند روز گذشته بیانگر ادامه این رویداد ناگوار در پارک ملی سرخه حصار است.

وی با اشاره به اینکه در دو روز گذشته چند لاشه قوچ و میش در پارک ملی سرخه حصار کشف شده، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران بلافاصله پس از کشف لاشه ها، اقدامات کنترلی لازم و پیشگیرانه از جمله ضد عفونی کردن آبشخورهای حیات وحش در این دو پارک ملی را آغاز کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه دامپزشکی استان علت تلف شدن کل و بز منطقه خجیر را بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اعلام کرده، گفت: نمونه ای از قوچ و میش تلف شده روزهای اخیر جهت انجام آزمایشات مربوطه به دامپزشکی تحویل شده و ما منتظر اعلام نتیجه و علت تلف شدن حیات وحش در این منطقه از سوی این سازمان هستیم.

حیدرزاده ادامه داد: فاجعه تلفات قوچ و میش و کل و بز استان دور از ذهن نیست و در صورت عدم همکاری و پشتیبانی دستگاههای مسئول و همکار قطعا محیط زیست با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اهمیت حیات وحش استان و ضرورت حفاظت از زیستگاهها و گونه های جانوری پایتخت تصریح کرد: متاسفانه نظارت محدود بر دام اهلی توسط دستگاههای متولی در استان تهران و ظرفیت بیش از اندازه دام اهلی در سطح تهران یکی از اصلی ترین خطرات و آسیب ها برای گونه های قوچ و میش و کل و بز است.

وی با انتقاد شدید در خصوص نحوه مدیریت دام اهلی در سطح استان تهران گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان ، بارها گلایه و هشدارهای خود را در خصوص انتقال بیماری دام اهلی به حیات وحش استان اعلام کرده است.

حیدرزاده در ادامه گفت: نگرانی اصلی ما، توسعه بیماری احتمالی و ادامه مرگ و میر حیات وحش منطقه و سرایت آن به دیگر مناطق تحت مدیریت و حتی استانهای مجاور است و واجب می دانم که احتمال ورود به وضعیت قرمز را در همین جا اعلام کنم.

حجتی نماینده دامپزشکی تهران نیز با بیان اینکه واکسن طاعون نشخوار کنندگان کوچک در اختیار اکیپ های مربوطه قرار گرفته است، اظهار داشت: از روز گذشته واکسیناسیون دام اهلی در روستاهای عشایر نشین لپه زنک، مسگر آباد، توتک و چهل قز در محدوده حفاظت شده جاجرود و پارک ملی خجیر آغار شده است.

وی اظهار داشت: دامپزشکی استان تهران به محض دریافت گزارش هرگونه تلفات در دام اهلی، معاینات و آزمایشات مربوطه را به انجام خواهد رساند.

حجتی افزود: نگرانی ما نیز این است که دام اهلی گرفتار بیماری و تلفات شود و بیماری احتمالی مشترک در میان دامداران نیز فراگیر شود.

در پایان این نشست محمد هادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به مصوبات این جلسه اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد پایش و ضد عفونی کردن آبشخور های حیات وحش کماکان توسط محیط زیست ادامه داشته باشد و دامپزشکی استان نیز اقدامات لازم را نسبت به ادامه واکسیناسیون دام اهلی با دقت و سرعت لازم به انجام رساند.

وی گفت: همچنین مقرر شد گشت ویژه ای برای کنترل دام اهلی در پارک ملی خجیر و سرخه حصار از دو روز آینده برقرار شود.

حیدرزاده با بیان اینکه ازنیرو های نظامی مستقر در منطقه هم خواسته شد در صورت مشاهده هرگونه لاشه و حیات وحش بی حال، سریعا موضوع را به محیط زیست اعلام کنند، گفت: مقرر شد در صورت ادامه تلفات احتمالی ظرفیت نیروهای نظامی در راستای کمک به محیط زیست بسیج شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به حساسیت پارک ملی لار افزود: همچنین  در این جلسه مصوب شد، کنترل دام در پارک ملی لار توسط منابع طبیعی در اسرع وقت برنامه ریزی شود.

وی تصریح کرد: انجام واکسیناسیون دام اهلی در قشلاق توسط دامپزشکی و برقراری گشت های مشترک با منابع طبیعی در محدوده پارک ملی لار از دیگر مصوبات این جلسه بود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید