Performancing Metrics

تحقیق و توسعه از پایه های اصلی اقتصاد مقاومتی است | اتاق خبر
کد خبر: 331096
تاریخ انتشار: 19 فروردین 1395 - 10:21
قائم مقام معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان:
در نشست بررسی راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت و معدن، فرصت ها و چالش های تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت و معدن با حضور فعالان صنعتی و مسوولان بخش خصوصی بررسی شد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمد حیدری، کارآفرین برتر جوان کشور امروز در این نشست با اشاره به اهمیت فراوری مواد معدنی در داخل کشور گفت: وجود معدن بدون فناوری بی فایده است و معدن با فناوری معنا پیدا می کند. اگر فناوری نداشته باشیم مواد معدنی ارزش حمل و نقل ندارد.

وی ادامه داد: هر دولتی برای دستیابی به اهداف اقتصاد کلان خود، انواع ابزارها و سیاست ها را به کار می گیرد که مهم ترین آنها عبارتند از سیاست‌های مالی، پولی، درآمدی و اقتصادی خارجی.

او خاطرنشان کرد: بانک‌های داخلی برای سرمایه گذاری و اعطای وام های ارزان قیمت برای توسعه بخش معدن بسیج شوند و در صورت حمایت دولت از سرمایه گذاران داخلی مدیریت جهادی، اقدام و عمل مهم ترین راه کارهای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گفته وی، بخش معدن می تواند محصولات معدنی را در افق چشم انداز به جایگزینی مناسب برای صادرات نفت تبدیل کند و این مهم تنها با معرفی صحیح ظرفیت ها و مزیت های آن، رفع موانع موجود داخلی، برداشتن بروکراسی ها و پیچ و خم های اداری، فراهم کردن زمینه برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ورود فناوری های جدید و تکمیل زنجیره ارزش افزوده این بخش میسر خواهد شد.

حیدری اظهار کرد: باید پذیرفت که کشور تولید محور است و بقیه سیاست ها اعم از پولی و مالی، ارزی و گمرکی باید تابع سیاست های تولید باشد چراکه حمایت از تولید داخلی شاه بیت اقتصاد مقاومتی است.

وی با تاکید بر افزایش سهم بخش خصوصی در فعالیت های بخش صنعت و معدن و تجارت گفت: ارتقای شاخص های زیست محیطی در راستای توسعه پایدار، رفع موانع تولید و بهره برداری از ظرفیت واحد های تولیدی، ساماندهی اثربخش تولید و انتشار اطلاعات و آمار و شفاف سازی فرآیندها و کاهش رفع تبعیض در تخصیص تسهیلات و امکانات و حذف انحصارات از دیگر الزاماتی است که در سال گذشته به قدر کافی به آن پرداخته نشده است.

قائم مقام معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تصریح کرد: زدودن موانع و مقررات فعالیت های اقتصادی و تولید صادراتی، ارتقای بازدهی اقتصادی بخش صنعت و معدن نسبت به بخش غیر مولد از طریق ارتقای بهره وری، بهبود زیرساختهای تجاری، شفاف سازی کلیه فعالیت های اقتصادی بخش و صنعت و معدن و تجارت ازدیگر اهداف کیفی تعریف شده بخش صنعت و معدن و تجارت برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبری بود که به طور کامل محقق نشد و امیدواریم در سال جدید با حمایت دولت انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم تحقیق و توسعه گفت: اگر تحقیق و توسعه خوبی نداشته باشیم اقتصادمان استحکام لازم را ندارد و نمی توانیم با دنیا رقابت کنیم. معدن همچون درختی است که اکتشاف ریشه های آن، استخراج بدنه آن و فرآوری میوه های آن را تشکیل می دهد که متاسفانه به دلیل عدم حمایت کافی، این درخت در حال خشک شدن است.

به گفته حیدری، اقتصاد معدن مقوله‌ای جدای از مهندسی معدن است و نبود نگرش درست و استراتژی خاص در این حوزه باعث عدم رشد بخش معدن شده است. به دلیل دست و پاگیر بودن فرآیندها، آیین‌نامه‌ها، ضوابط و مقررات فعالیت در اقتصاد دیگر با دولتی بودن جواب نمی‌دهد و از سوی دیگر نیز اگر فضا برای سرمایه گذاری سودآور و امن نباشد، بخش خصوصی وارد فضای اقتصادی نمی‌شود.

وی ادامه داد: پتانسیل بالایی در تولید 68 ماده معدنی در کشور وجود دارد، اما فعالیت در این رشته معدنی تنها یک یا دو درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می‌دهد. هم اکنون بیش از 3000 دانش آموخته حوزه معدن با مشکل اشتغال روبرو هستند و دلیل این مشکلات، نبود نگرش و نگاه درست به بخش معدن است.

او خاطرنشان کرد: درست است که ذخایر معدن ارزش بالایی دارند، اما منابع معدنی تا زمانی که زیر زمین هستند، ارزش آن ها صفر است و مهم اکتشاف، استخراج و تبدیل ارزش صفر به ارزش اقتصادی است. بر این اساس تا زمانی که مشکلات و موانع از میان برداشته نشود ، معادن ارزش اقتصادی چندانی ندارند.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید