Performancing Metrics

بخش خصوصی باید محور توسعه اقتصادی كشور باشد | اتاق خبر
کد خبر: 331100
تاریخ انتشار: 19 فروردین 1395 - 10:53
جهانگیری:
معاون اول رئیس جمهوری با بیان این كه بخش خصوصی باید محور و مدار توسعه اقتصادی كشور باشد گفت: باید زمینه سرمایه گذاری را در كشور تقویت كنیم و انتظار داریم كه در سال 1395 منابع خارجی زیادی به سمت تولید در داخل كشور بیاید.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز -چهارشنبه- در همایش تقسیم كار ملی و منطقه ای برای افزایش تولید ملی افزود: ما به عنوان دولت در اقتصاد مقاومتی قرار است كه سیاست گذاری كنیم و اقتصاد مقاومتی یكی از مهمترین رویكردهایش واگذاری كار به مردم است.

وی تاكید كرد: سال 1395 باید كاری كنیم كه هم منابع خارجی به سمت اقتصاد كشور بیاید و هم بازار سرمایه برای تامین مالی سرمایه گذاری فعال شود و هم نظام بانكی اصلاح شود.

معاون اول رئییس جمهور به اصلاح نظام بانكی اشاره كرد و گفت: در ارتباط با نظام بانكی هم كار مفصلی در یكسال گذشته انجام دادیم و تقریبا آخرین مراحل آن است و امیدواریم به زودی طرح اصلاحات در داخل نظام بانكی كشور نهایی شود .

وی با بیان این كه زمانی كه نهایی شد حتما توسط مسوولین اقتصادی دولت ریز آن توضیح خواهد داده شد گفت: هم نظام بانكی را دقیقا آسیب شناسی كردیم كه چه مشكلاتی است كه نظام بانكی به این روز افتاده است و هم راهكارهایی برای اصلاحاتش پیش بینی شده است.

جهانگیری گفت: با جلساتی كه بعد از سال جدید گذشته شد سعی می شود تا نیمه اردیبهشت این كار را نهایی و اعلام كنیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان این كه استانداران نقش مهمی در پیشبرد اهداف دولت دارند، گفت: تشكر می كنم از استانداران كه بار سنگین اداره كشور در استان‌های مختلف بر دوش آنها قرار دارد و استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در استان ها وظایفشان بسیار سنگین است چرا كه انتظارات از آنها بالا است.

وی یادآور شد: مردم در همه زمینه ها استانداران را به عنوان نماینده دولت می شناسند و از آنها برای حل مشكلات خود انتظارات زیادی دارند.

جهانگیری با بیان این كه 'خودم استاندار بودم' ادامه داد: می دانم كه استانداران محل اصلی هستند كه مردم از آنها انتظارات دارند و كار سنگینی بر دوششان است و دوستانی كه در مركز هستند سعی كنند از آنها حمایت كنند تا استانداران بتوانند به وظایف مهمی كه بر عهده دارند جامه عمل بپوشانند.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان این كه رهبر معظم انقلاب سال 95 را اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نام گذاری كردند، گفت: همه دست‌اندركاران نظام، فعالان جامعه مدنی، فعالان بخش اقتصادی و سیاسی كشور برایشان این موضوع روشن شده است كه اقتصاد امروز مهمترین مسأله پیش روی نظام است و غلبه بر تنگناها و مشكلات اقتصادی اصلی ترین كاری است كه در حوزه مسوولیت ما قرار گرفته است.

وی یادآور شد: امروز این توافق در كشور حاصل شده است و همگان به این موضوع رسیده‌اند كه اقتصاد مهمترین مسأله كشور است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد : باید تلاش كنیم توصیف مشتركی از حل مسائل اقتصادی كشور داشته باشیم و راهكارها و راهبرد مشتركی برای كشور پیدا كنیم؛ چرا كه زمانی كه به راهكارهای مشترك در حل یك موضوع برسیم، در آن هنگام است كه می‌توانیم بر همه مشكلات غلبه كنیم. اقتصاد مقاومتی نیز از این منظر به عنوان یك فرصت استثنایی محسوب می‌شود.

جهانگیری با بیان این كه نیاز نیست كه افراد به دنبال تعریف ویژه برای اقتصاد مقاومتی بگردند گفت: در 24 بند ، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای اقتصاد كشور معرفی شده و نیازی به بازتعریف این موضوع نیست.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی افزود: همانطور كه در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب تاكید شده است اقتصاد مقاومتی دارای 5 رویكرد درون ‌زایی، برون نگری، مردمی، دانش بنیانی و عدالت محوری است كه باید در همه دستگاه‌های اجرایی مورد توجه و عمل قرار بگیرد.

وی گفت:‌بنده به عنوان معاون اول رئیس جمهور دستور داده‌ام كه دستورالعمل‌های این 5 رویكرد تهیه و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود.

وی با بیان این كه اقتصاد مقاومتی موضوعی است كه همه نظام بر آن تاكید دارند گفت: فراموش نكنیم اقتصاد مقاومتی از اندیشه ای بیرون آمد كه این اندیشه فقر، فساد و تبعیض را تهدید اساسی برای جامعه می داند؛ بنابراین باید كاری كنیم كه در این جامعه فقر و فساد از بین برود و تبعیض ریشه كن شود.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی افزود: با اقتصاد مقاومتی باید جامعه را به این سمت ببریم كه این پدیده های زشت از جامعه اسلامی دور شود.

جهانگیری با بیان این كه ما برنامه های خوبی برای اقتصاد مقاومتی تهیه كردیم، بار دیگر به شعار امسال اشاره كرد و گفت: از این نام گذاری ها در طول سال های گذشته داشته ایم بنابراین نباید با نامگذاری ها به صورت شعاری برخورد كنیم چرا كه برای همه كسالت آور می شود ؛ البته نمی گویم كه نباید شعار و تهیه بنر و سخنرانی نباشد ولی به این ها نباید بسنده شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این كه آنچه از اقتصاد مقاومتی بیرون می آید این است كه اقتصاد كشور رشد می كند و بزرگ می شود، گفت: اگر اقتصاد كشور رشد كند نتیجه اش این خواهد بود كه رفاه عمومی مردم رشد می كند، اشتغال در این كشور به وجود می آید و معیشت مردم به خصوص اقشار ضعیف جامعه كه وضعیت نگران كننده تری دارند بهبود پیدا می كند.

وی تاكید كرد: حتما شكاف طبقاتی در جامعه باید به سمت اصلاح شدن حركت كند.

جهانگیری ادامه داد: این اتفاقات اگر بیفتد یك رضایت عمومی در كشور به وجود می آید. اگر رضایت عمومی به وجود بیاید یعنی پایه های نظام جمهوری اسلامی مستحكم می شود و مردم باور می كنند كه نظامشان، نظامی كارآمد است و قادر است گره هایی را از زندگی آنها باز كند.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان این كه گفته می شود یك عده برغیركارآمدی و ناكارآمدی جمهوری اسلامی تبلیغ می كنند و ما باید كارآمدی جمهوری اسلامی را به نمایش بگذاریم گفت: نظام وقتی كارآمدی خود را در ذهن مردم تثبیت می كند كه مردم احساس كنند این نظام هر روز گره ای از گره زندگی آنها باز می كند.

وی ادامه داد: ما با چالش های جدی در بخش اقتصادی رو به رو هستیم. بیكاری مساله عمده مردم است . مردم انتظار دارند این افت شدیدی كه در قدرت خرید شان در طی سال های گذشته به وجود آمد به سرعت جبران و تقویت شود و از یك رفاه بهتری برخوردار باشند كه با اقتصاد مقاومتی، شدنی است. مهم این است كه ما در برنامه هایی كه برای اقتصاد مقاومتی تهیه كردیم این برنامه ها را عملیاتی و اجرایی كنیم.

جهانگیری در ادامه به اولویت برنامه های دولت در سال 95 اشاره كرد و گفت: این اولویت ها هم ذیل برنامه های 12 گانه و هم ذیل وزارتخانه های مختلف در همه زمینه ها كه چه برنامه هایی در بخش كشاورزی، صنعتی، نفت و غیره در سال 95 باید دنبال شود اعلام خواهد شد.

وی با بیان این كه ما در پایان كار باید كارنامه داشته باشیم گفت: این كارنامه باید مشخص كند در طول سال 95 چقدر از حرف هایی كه از ابتدای سال درمورد اقتصاد مقاومتی گفته شد عملیاتی شده است و به چه بخش كمی كه گذاشتیم دسترسی پیدا كردیم.

رییس ستاد اقتصاد مقاومتی با بیان این كه به طور طبیعی برای كار كردن نیازمند منابع هستیم گفت: در اقتصاد مقاومتی یكی از دستاوردهایش این باشد كه قدرت خلاقیت مدیران یك مقدار شكوفاتر از قبل شود. مدیرانی ارزش پیدا كنند كه خلاق هستند.

معاون اول رییس جمهور با بیان این كه اگر پول باشد كه همه می توانند كار انجام دهند گفت: این كه هنر نیست كه اگر پول باشد و به هركسی بدهیم و بگوییم این كار را انجام دهد می رود انجام می دهد.

جهانگیری در ادامه به افتتاح چند ایستگاه مترو با حضور شهردار در تهران اشاره كرد و گفت: در آنجا شهردار تهران گفت دولت كمك كند و منابع بدهد كه در آنجا گفتم حرفی نیست؛ این كه دولت واقعا بتواند كمك كند باید كمك كند ولی براساس شناختی كه از تهران دارم اگر خلاقیت باشد، در تهران می شود پول پارو كرد.

رییس ستاد اقتصاد مقاومتی با بیان اینكه اولویت های طرح های اقتصاد مقاومتی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام شده است گفت: كشور بر روی طرح های اقتصاد مقاومتی متمركز شده است و اگر سیستم بانكی كشور كه منابع دارد و می خواهد تسهیلات بدهد، به طرح های اقتصاد مقاومتی كه اولویت كشور است تسهیلات بدهد و اگر به طرح دیگر تسهیلات بدهد تخلف كرده است.

وی در ادامه با بیان این كه در بین اولویت های كشور چند موضوع مهمتر است گفت: یكی تولید داخلی كشور است. باید براساس ضرورت كشور و دستورات مقام های مافوق باید امسال تولید داخلی كشور را به حركت وادار كنیم و واحد های راكد راه بیفتد.

جهانگیری به دیدار نوروزی مسوولان كشور و نهادها با رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و گفت: رهبرمعظم انقلاب فرمودند در برخی نهادها ممكن است سیاست‌هایی هماهنگ با اقتصاد مقاومتی اجرا شود كه سیاست‌های خوبی است و باید اجرای آن‌ها ادامه پیدا كند. ممكن است در برخی مواقع یكسری سیاست‌ها، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را خنثی كند. در این صورت بهتر است به آنها گفته شود كه این سیاست‌ها همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شوند؛ اما ممكن است كه یكسری سیاست‌ها در مغایرت با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشند، در این صورت مسئولان مربوطه موظف هستند كه جلوی هر نهادی كه می‌خواهد مغایر با اقتصاد مقاومتی عمل كند، بایستند و مانع كار آنها شوند و به ایشان نیز گزارشی در این زمینه ارائه كنند. فرقی هم نمی كنند كه خصوصی باشند یا عمومی.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه بر اهتمام ویژه دولت نسبت به مبارزه با فساد اشاره كرد و افزود: موضوع سیستمی شدن فساد كه متأسفانه در سال‌های گذشته عمق پیدا كرد را از دامن جمهوری اسلامی ایران باید پاك كنیم. مدیران مراقب زیردستان‌ و اطرافیان خود باشند و آنها را كنترل كنند تا خدای ناكرده اقدامی ناشایست و خلاف از آنها سر نزند .

وی یادآور شد: معنا ندارد یك آدم خوش‌نامی در یك پستی منصوب شود و افرادی در كنار وی اقدام به سوءاستفاده كنند و این مسئله در این دولت نباید اتفاق بیفتد و باید با متخلفان در این امر برخورد جدی شود.

جهانگیری گفت: باید با فساد به طور جدی بخورد شود و استانداران این اختیار را دارند تا در صورتی كه فسادی مشاهده كردند به طور جدی با آن مقابله كنند.

معاون اول رئیس جمهور مبارزه با قاچاق كالا را یكی از مهم‌ترین اولویت‌های كشور دانست و گفت: دستور داده‌ام كه هم ستاد مبارزه با قاچاق كالا و هم گمرك یك عدد واقعی درباره میزان واقعی قاچاق ارائه كنند تا هر كس از خواب بلند نشود و یك عددی برای خودش بیان كند. باید بفهمیم عدد واقعی قاچاق چقدر است تا در مقابله و جلوگیری از آن تمركز كافی داشته باشیم و راه‌های آن را هم ببندیم.

وی با بیان اینكه سیاست‌های دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها كه مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشند باید شناسایی و از اجرای آن جلوگیری شود، خطاب به وزیر صنعت گفت: آقای نعمـت‌زاده اگر مشخص شود بر اثر تعرفه پایین برخی كالاها، تولید داخل ضربه خواهد خورد این را قبول نخواهیم كرد.

**جلوی سیاست های مغایر با سیاست های اقتصاد مقاومتی را خواهیم گرفت

جهانگیری تأكید كرد: اگر سیاست هر نهاد، قوه یا دستگاهی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مغایر باشد جلویش را خواهیم گرفت و از تمامی استانداران می‌خواهم اگر به موارد اینچنینی برخورد كردند به بنده اعلام كنند و من بر اساس اختیاراتی كه دارم با آن برخورد خواهم كرد.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تأكید بر اینكه سیاست‌های پولی و مالی كشور باید در راستای سیاست‌های تقویت تولید ملی و تجارت باشد گفت: هر ماه باید نسبت به اجرای این سیاست‌ها گزارش داده شود و هر جایش مغایر با اقتصاد مقاومتی باشد حذف و از اجرای آن جلوگیری شود.

وی با تاكید بر این كه باید در سال جاری میزان صادرات غیر نفتی را هدفگذاری كنیم گفت: سال گذشته صادرات غیر نفتی ما سهمی 42 هزار میلیارد تومانی داشت و تراز تجاری كشور در سال 94 مثبت شد . بنابراین باید با اتخاذ تصمیم‌های درست و صحیح تراز تجاری‌مان را تا پایان سال 95 مثبت نگه داریم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه بر لزوم واگذاری طرح‌های نیمه تمام عمرانی دولت به بخش خصوصی اشاره كرد و گفت: این واگذاری‌ها به معنای فروش نیست و دولت به دنبال كسب درآمد از اجرای این طرح های نیمه تمام نیست. این واگذاری‌ها به معنای مشاركت با بخش خصوصی است و دولت به دنبال تكمیل این طرح‌ها است. در همین راستا انتظار داریم سازمان مدیریت و برنامه ریزی كه مسئول اجرای این طرح است، برنامه و اهداف خود را در این زمینه اعلام كند.

رییس ستاد اقتصاد مقاومتی با بیان این كه استانداران بهترین افرادی هستند كه توانایی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را بر عهده دارند، گفت: از استانداران می‌خواهم كه امسال حتماً واگذاری طرح‌های نیمه تمام به مردم را عملیاتی كنند.

وی با بیان این كه همه دستگاه‌ها در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مسوولیت بر عهده دارند، یادآور شد: دولت از نظرات همه صاحب نظران در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استقبال می كند.

انتهای پیام/
کد: 94108
نظرات
ADS
ADS
پربازدید