Performancing Metrics

آماده سازی و انتخاب شعار نمایشگاه کتاب | اتاق خبر
کد خبر: 331143
تاریخ انتشار: 19 فروردین 1395 - 14:02
آماده سازی بخش های مختلف نمایشگاه کتاب و انتخاب شعار این رویداد، در کنار ثبات تعرفه کاغذ در سال 95 از جمله اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

اتاق خبر:اولین گزارش «یک هفته با کتاب» در سال ۹۵ را با مرور خبرهای مربوط به آماده سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز می کنیم. به ظاهر و به دلیل گذشت چند روز از پایان تعطیلات، به نظر می رسید این هفته، هفته کم خبری بوده باشد، اما گزارش این هفته، عکس این مطلب را نشان می دهد. تعدادی از اخبار این هفته مربوط به نمایشگاه کتاب هستند اما دیگر خبرهای حوزه کتاب و ادبیات نیز کم نیستند و سهم زیادی از گزارش این هفته را به خود اختصاص داده اند.

به این ترتیب، مرور اخبار کتاب و ادبیات را در هفته ای که گذشت، آغاز می کنیم:

تغییر بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران بعد از ۸ سال

پس از موافقت وزارت ارشاد با پیشنهاد شهرداری تهران در انتقال مکان نمایشگاه کتاب به «شهر آفتاب»، شهرداری موافقت ارشاد برای تغییر بانک عامل این نمایشگاه را هم جلب کرد.

پس از ۸ سال پیاپی که بانک صادرات ایران به‌عنوان بانک عامل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عهده‌دار انجام کلیه فعالیت‌های بانکی و مالی این رویداد بزرگ و دارای گردش مالی بالا بود، سرانجام و با تغییر مدیریت مکان میزبانی از این نمایشگاه، دوره تصدیگری فعالیت مالی نمایشگاه کتاب تهران از سوی این بانک بزرگ به سرآمد.

بر این اساس، شهرداری تهران پس از آنکه موفق شد نظر مساعد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین تشکل‌های نشر را برای تغییر مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران جلب کند، در دومین گام توانست مدیریت فعالیت‌های بانکی و مالی این نمایشگاه را به بانک زیرمجموعه خود یعنی «بانک شهر» منتقل کند.

ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب موظف به افتتاح حساب بانکی جدید شدند

خبر پیشین، موجب انتشار یک خبر جدید شد. به این ترتیب، با تغییر بانک عامل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران متقاضی شرکت در این نمایشگاه، موظف به افتتاح حساب در بانک شهر شدند.

وبسایت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اطلاعیه‌ای در همین رابطه اعلام کرد: نظر به تغییر بانک عامل نمایشگاه به بانک شهر، کلیه ناشران موظفند تا قبل از تحویل دستگاه‌های کارتخوان نسبت به افتتاح حساب در بانک شهر اقدام و نسبت به اصلاع مشخصات حساب خود در سامانه ثبت نام نمایشگاه اقدام کنند. ناشرانی که از قبل دارای حساب بانک شهر به نام مدیرمسئول انتشارات هستند، می‌توانند همان شماره حساب را در سایت ثبت نمایند.

افزایش ۴ میلیارد تومانی یارانه دانشجویی در نمایشگاه

همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی که سه شنبه این هفته باخبرنگار مهر داشت، گفت: علاوه بر اینکه بن دانشجویی برای خرید از نمایشگاه امسال کتاب تهران ۵۰ درصد شاهد افزایش پیدا کرد، سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۸ میلیارد تومان در سال گذشته به ۱۲ میلیارد تومان در سال جاری رسید.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد اضافه کرد: با اعتبار ۸ میلیارد تومانی سال گذشته، ۲۴۰ هزار دانشجو و طلبه از این یارانه حمایتی برخوردار می‌شدند، اما امسال با افزایش ۵۰ درصدی این اعتبار (۴ میلیارد تومانی) و سهم آورده دانشجویان و طلاب، تعداد مشمولین این یارانه به ۳۰۰ هزار دانشجو و طلبه خواهد رسید.

افزایش ۵۰ درصدی یارانه‌های کتاب نمایشگاه

خبر دیگر که از گفته های مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد برآمد، افزایش ۵۰ درصدی یارانه‌های خرید کتاب در نمایشگاه امسال بود. طبق سخنان این مقام مسئول، امسال برای نخستین بار یارانه خرید کتاب به دانش‌آموزان تعلق خواهد گرفت.

امیرزاده از افزایش ۵۰ درصدی یارانه‌های خرید کتاب در این دوره نمایشگاه خبر داد و گفت: در بحث سیاست‌های یارانه‌ای که هر سال در نمایشگاه کتاب تهران اجرا می‌شود، امسال اجرای سیاست تجمیع یارانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و نظر به هماهنگی‌ها و اقدامات لازم در جذب منابع، در بیست و نهمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران میزان منابع یارانه به منظورحمایت از اقشار گوناگون برای خرید کتاب ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت.

شعار نمایشگاه امسال مشخص شد

دیروز چهارشنبه بود که شعار نمایشگاه امسال هم مشخص شد. علی اکبر اشعر سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام این خبر گفت: در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران، شعار این دوره این نمایشگاه مشخص شد. بر این اساس، شعار امسال نمایشگاه عبارت زیر است: «فردا برای خواندن دیر است».

سخنان صالحی درباره پرهیز از نگاه های جزئی نگر

رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم این هفته گفت: نمایشگاه کتاب یک کل است و باید از نگاه‌های جزئی‌نگر در نمایشگاه پرهیز کرد. سومین جلسه ستاد برنامه‌ریزی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز یکشنبه ۱۵ فروردین با حضور سید عباس صالحی رئیس نمایشگاه کتاب تهران و اعضای ستاد در محل شهر آفتاب برگزار شد.

صالحی در این نشست گفت: نمایشگاه کتاب یک کل است و باید از نگاه‌های جزئی‌نگر در نمایشگاه پرهیز کرد زیرا مخاطبان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه درباره کلیت نمایشگاه اظهار نظر خواهند کرد از این رو وظیفه داریم تا هم از بُعد بین المللی و هم از بُعد داخلی و فروش ناشران در نمایشگاه مسایل را مورد ارزیابی قرار دهیم.

اعلام شاخص‌های نظارت محتوایی بر کتاب‌های خارجی

شاخص های نظارت محتوایی کتاب های خارجی نمایشگاه امسال از دیگر خبرهای مربوط به این رویداد است که اردیبهشت امسال برگزار می شود. علی فریدونی دبیر نظارت محتوایی بخش بین‌الملل بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره این موضوع گفت: تمامی هماهنگی‌های لازم با کمیته ناشران بین‌المللی و مدیر این کمیته در خصوص نظارت محتوایی بر آثار این بخش از نمایشگاه کتاب تهران انجام شده است. کتاب‌هایی که دارای موارد خاصی است و به عبارت دقیق‌تر مشمول این آئین‌نامه می‌شوند، اجازه عرضه در نمایشگاه کتاب تهران امسال را ندارند. البته ما در حال حاضر در شروع کار هستیم و به تدریج که کتاب‌ها وارد گمرک نمایشگاه می‌شوند، ارزیاب‌های ما در محل حضور پیدا می‌کنند و فاز اجرایی بحث نظارت محتوایی رسماً کلید می‌خورد.

وی گفت: عمده شاخص‌های ارزیابی آثار این بخش، ثابت و همانند سال گذشته است اما ممکن است با توجه به شرایط موجود و برخی مسائل دیگر، معیارهای دیگری هم به آنها اضافه شوند.

آغاز تبلیغات نمایشگاه کتاب تهران در ایستگاه‌های مترو

خبر دیگر درباره نمایشگاه را محمد صائبی معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام کرد و از آغاز تبلیغات بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ایستگاه‌های منتهی به شهر آفتاب خبر داد.

وی درباره تبلیغات و اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب تهران در داخل ایستگاه‌ها و قطارهای مترو گفت: با توجه به اینکه هرساله معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری متروی تهران تبلیغات و معرفی کتاب نمایشگاه کتاب تهران را در داخل ایستگاه‌ها در برنامه کاری خود دارد، امسال نیز تبلیغات در ایستگاه‌های منتهی به شهرآفتاب آغاز شده است.

ثبات تعرفه کاغذ در سال ۹۵

با خروج از فضای خبرهای نمایشگاه، به خبری مربوط به تعرفه کاغذ در سال جاری می رسیم. رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا از ثابت ماندن تعرفه واردات کاغذ برای سال جاری خبر داد و این اتفاق را نویدبخش ثبات در بازار عرضه و تقاضای این محصول استراتژیک در حوزه صنعت چاپ و نشر ارزیابی کرد.

سیدحسن میرباقری درباره آخرین تصمیم اتخاذشده در خصوص پیشنهادی که در سال گذشته برای افزایش ۱۱ درصدی تعرفه واردات کاغذ به هیئت دولت ارائه شده بود، گفت: خوشبختانه با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعرفه واردات کاغذ ثابت ماند و قرار بر این شد که فعلاً هیچگونه افزایشی در نرخ این تعرفه ایجاد نشود. این تصمیم البته قابل پیش‌بینی بود چرا که با توجه به وضعیت فعلی و باثبات بازار کاغذ، دلیلی برای افزایش نرخ تعرفه وجود نداشت.

برگزاری مراسم معارفه مدیرعامل جدید سروش

مراسم معارفه تقی رستم‌وندی مدیرعامل جدید انتشارات سروش هم عصر شنبه این هفته، ۱۴ فروردین با حضور مراد عنادی مدیرعامل موسسه فرهنگی جام جم و جمعی از مدیران سروش در سالن جلسات این انتشارات برگزار شد.

انتشار فراخوان سی و چهارمین جایزه کتاب سال

خبر مربوط به فراخوان دوره جدید جایزه کتاب سال هم روز یکشنبه ۱۵ فروردین منتشر شد. به این ترتیب فراخوان سی و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و همچنین حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران متعهد کشور از سوی دبیرخانه این جایزه منتشر شد.

انتشار فراخوان شرکت در پویش سراسری کتاب‌خوان مجازی

یک خبر دیگر فراخوانی دیگر هم در این هفته منتشر شد که مربوط به نهاد کتابخانه های عمومی کشور است. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طرح سراسری پویش «کتاب‌خوان مجازی» را با هدف ایجاد فضایی برای معرفی و اشتراک کتاب‌های خوانده شده در فضای مجازی توسط تمامی افراد علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور برگزار می‌کند.

فراخوان شرکت در این طرح، عصر روز سه شنبه ۱۷ فروردین منتشر شد.

فروش بیش از ۱۴ میلیارد تومان کتاب در عیدانه کتاب

با پایان یافتن طرح «عیدانه کتاب» که با شعار «امسال کتاب عیدی دهیم» در بازه زمانی یک ماهه از ١٥ اسفند ۹۴ تا ۱۵ فروردین ۹۵ در سطح کشور اجرا شد، اعلام شد ۴۳ میلیارد و ۷۵۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۴۵ ریال کتاب با تخفیف ۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۸۰۵ ریال به فروش رفته است.

طرح عیدانه کتاب در ۳۱ استان و با مشارکت ۳۲۷ کتابفروشی دارای فروش اجرا شد و بر اساس این گزارش، در این مدت ۲۸۶ هزار و ۷۴۴ نسخه کتاب از سوی ۱۰۳ هزار و ۱۶۸ نفر خریداری شده است.

حمایت مالی از ۵۱ کتاب برای ترجمه به زبان‌های خارجی

پیش از ورود به حیطه مرور اخبار بین المللی کتاب، به یک خبر درباره ترجمه کتاب های خارجی در کشور می پردازیم. در این خبر، مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد از انتخاب ۵۱ عنوان کتاب از ناشران مختلف جهت برخورداری از حمایت‌های مالی در ترجمه به زبان‌های خارجی (طرح گرنت) سخن گفت. علی فریدونی از آغاز فاز اجرایی طرح موسوم به «گرنت» (حمایت از ترجمه و انتشار کتب ایرانی در بازاهای جهانی) با تشکیل دبیرخانه آن و ارزیابی آثار ارسالی، در این دفتر طی روزهای گذشته خبر داد.

وی گفت: با توجه به فراخوانی که صورت گرفت (اینجا)، ۲۰۴ عنوان کتاب از ناشران مختلف، همگی در حوزه ادبیات، به دبیرخانه واصل شد که از این میان تعداد ۵۱ عنوان کتاب جهت حمایت، از سوی دبیرخانه انتخاب شد. ۴۱ عنوان از این کتاب‌ها برای مخاطب سنی کودک و نوجوان تالیف شده و ۱۰ عنوان هم رمان است که برای مخاطب سنی بزرگسال تالیف شده است. آثاری هم به صورت مشروط مورد تائید قرار گرفته است. به این معنا که می‌بایست ناشران آنها قراداد کتاب‌های یادشده را با ناشران خارجی به دبیرخانه ارائه کنند.

مترجم ایرانی برنده جایزه بنیاد یان میخالسکی شد

روز ابتدایی این هفته، شنبه ۱۴ فروردین هم خبر مربوط به جایزه گرفتن مترجم ایرانی از بنیاد یان میخالسکی منتشر شد. رمان «آسمان تغییر می کند» نوشته زو ینی، که به زودی ترجمه این مترجم از آن، توسط نشر ثالث به چاپ می‌رسد، در سال ۲۰۱۰ توسط انتشارات لگند به چاپ رسیده است و ترجمه سحر توکلی از آن، برنده حمایت مالی بنیاد یان میخالسکی شده است.

بنیاد یان میخالسکی فعالیت خود را در زمینه حمایت از پروژه های فرهنگی و ادبی به همت خانم ورا میخالسکی هافمن از سال ۲۰۰۴ و برای حفظ نام همسرش یان میخالسکی آغاز کرده است.

پایان کار غرفه ایران در نمایشگاه کتاب تونس

سی و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تونس هم به عنوان یکی دیگر از رویدادهای بین المللی ادبی، از ۶ تا ۱۵ فروردین ماه با حضور ایران برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه ۳۲ کشور شرکت کرده بودند که در مجموع ۱۲۹ هزار عنوان کتاب به نمایش درآمده بود.

غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه با مشارکت رایزنی جمهوری اسلامی ایران و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برپا شده بود.

معرفی برندگان جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۶

هیئت‌داوران جایزه اندرسن ۲۰۱۶ برندگان این دوره خود را طی نشستی در نمایشگاه بلونیا معرفی کرد. این خبر هم روز سه شنبه ۱۷ فروردین منتشر شد و به موجب اطلاعات آن، نویسنده برنده این دوره، کائو ونزوآن (Cao Wenxuan) از کشور چین و تصویرگر برنده، روترات سوزانه برنر (Rotraut Susanne Berner) از کشور آلمان اعلام شد.

برنده گران‌ترین جایزه ادبی کودک مشخص شد

این خبر هم دیروز در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت. جایزه ۴۳۰ هزار پوندی ادبیات کودک «آسترید لیندگرن» به «مگ روسوف» نویسنده آمریکایی رسید. روزوف ساکن لندن است و به پاس خلق مجموعه آثار ادبی‌اش در حوزه ادبیات کودک شایسته دریافت جایزه مطرح «آسترید لیندگرن» شناخته شد. روسوف برای کسب این جایزه پنج میلیون کرونی، با ۲۱۵ نویسنده از ۵۹ کشور جهان رقابت کرد.

معرفی برنده جایزه ترویج خواندن (IBBY)

رئیس هیئت‌داوران جایزه ترویج خواندن (آساهی) ۲۰۱۶ در نشستی خبری در نمایشگاه کتاب بلونیا برندگان این دوره را معرفی کرد.

به این ترتیب، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در ایران، برنده جایزه ترویج خواندن (IBBY) آساهی ۲۰۱۶ شد.آماده سازی بخش های مختلف نمایشگاه کتاب و انتخاب شعار این رویداد، در کنار ثبات تعرفه کاغذ در سال 95 از جمله اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: اولین گزارش «یک هفته با کتاب» در سال ۹۵ را با مرور خبرهای مربوط به آماده سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز می کنیم. به ظاهر و به دلیل گذشت چند روز از پایان تعطیلات، به نظر می رسید این هفته، هفته کم خبری بوده باشد، اما گزارش این هفته، عکس این مطلب را نشان می دهد. تعدادی از اخبار این هفته مربوط به نمایشگاه کتاب هستند اما دیگر خبرهای حوزه کتاب و ادبیات نیز کم نیستند و سهم زیادی از گزارش این هفته را به خود اختصاص داده اند.

به این ترتیب، مرور اخبار کتاب و ادبیات را در هفته ای که گذشت، آغاز می کنیم:

تغییر بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران بعد از ۸ سال

پس از موافقت وزارت ارشاد با پیشنهاد شهرداری تهران در انتقال مکان نمایشگاه کتاب به «شهر آفتاب»، شهرداری موافقت ارشاد برای تغییر بانک عامل این نمایشگاه را هم جلب کرد.

پس از ۸ سال پیاپی که بانک صادرات ایران به‌عنوان بانک عامل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عهده‌دار انجام کلیه فعالیت‌های بانکی و مالی این رویداد بزرگ و دارای گردش مالی بالا بود، سرانجام و با تغییر مدیریت مکان میزبانی از این نمایشگاه، دوره تصدیگری فعالیت مالی نمایشگاه کتاب تهران از سوی این بانک بزرگ به سرآمد.

بر این اساس، شهرداری تهران پس از آنکه موفق شد نظر مساعد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین تشکل‌های نشر را برای تغییر مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران جلب کند، در دومین گام توانست مدیریت فعالیت‌های بانکی و مالی این نمایشگاه را به بانک زیرمجموعه خود یعنی «بانک شهر» منتقل کند.

ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب موظف به افتتاح حساب بانکی جدید شدند

خبر پیشین، موجب انتشار یک خبر جدید شد. به این ترتیب، با تغییر بانک عامل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران متقاضی شرکت در این نمایشگاه، موظف به افتتاح حساب در بانک شهر شدند.

وبسایت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اطلاعیه‌ای در همین رابطه اعلام کرد: نظر به تغییر بانک عامل نمایشگاه به بانک شهر، کلیه ناشران موظفند تا قبل از تحویل دستگاه‌های کارتخوان نسبت به افتتاح حساب در بانک شهر اقدام و نسبت به اصلاع مشخصات حساب خود در سامانه ثبت نام نمایشگاه اقدام کنند. ناشرانی که از قبل دارای حساب بانک شهر به نام مدیرمسئول انتشارات هستند، می‌توانند همان شماره حساب را در سایت ثبت نمایند.

افزایش ۴ میلیارد تومانی یارانه دانشجویی در نمایشگاه

همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی که سه شنبه این هفته باخبرنگار مهر داشت، گفت: علاوه بر اینکه بن دانشجویی برای خرید از نمایشگاه امسال کتاب تهران ۵۰ درصد شاهد افزایش پیدا کرد، سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۸ میلیارد تومان در سال گذشته به ۱۲ میلیارد تومان در سال جاری رسید.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد اضافه کرد: با اعتبار ۸ میلیارد تومانی سال گذشته، ۲۴۰ هزار دانشجو و طلبه از این یارانه حمایتی برخوردار می‌شدند، اما امسال با افزایش ۵۰ درصدی این اعتبار (۴ میلیارد تومانی) و سهم آورده دانشجویان و طلاب، تعداد مشمولین این یارانه به ۳۰۰ هزار دانشجو و طلبه خواهد رسید.

افزایش ۵۰ درصدی یارانه‌های کتاب نمایشگاه

خبر دیگر که از گفته های مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد برآمد، افزایش ۵۰ درصدی یارانه‌های خرید کتاب در نمایشگاه امسال بود. طبق سخنان این مقام مسئول، امسال برای نخستین بار یارانه خرید کتاب به دانش‌آموزان تعلق خواهد گرفت.

امیرزاده از افزایش ۵۰ درصدی یارانه‌های خرید کتاب در این دوره نمایشگاه خبر داد و گفت: در بحث سیاست‌های یارانه‌ای که هر سال در نمایشگاه کتاب تهران اجرا می‌شود، امسال اجرای سیاست تجمیع یارانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و نظر به هماهنگی‌ها و اقدامات لازم در جذب منابع، در بیست و نهمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران میزان منابع یارانه به منظورحمایت از اقشار گوناگون برای خرید کتاب ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت.

شعار نمایشگاه امسال مشخص شد

دیروز چهارشنبه بود که شعار نمایشگاه امسال هم مشخص شد. علی اکبر اشعر سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام این خبر گفت: در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران، شعار این دوره این نمایشگاه مشخص شد. بر این اساس، شعار امسال نمایشگاه عبارت زیر است: «فردا برای خواندن دیر است».

سخنان صالحی درباره پرهیز از نگاه های جزئی نگر

رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم این هفته گفت: نمایشگاه کتاب یک کل است و باید از نگاه‌های جزئی‌نگر در نمایشگاه پرهیز کرد. سومین جلسه ستاد برنامه‌ریزی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز یکشنبه ۱۵ فروردین با حضور سید عباس صالحی رئیس نمایشگاه کتاب تهران و اعضای ستاد در محل شهر آفتاب برگزار شد.

صالحی در این نشست گفت: نمایشگاه کتاب یک کل است و باید از نگاه‌های جزئی‌نگر در نمایشگاه پرهیز کرد زیرا مخاطبان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه درباره کلیت نمایشگاه اظهار نظر خواهند کرد از این رو وظیفه داریم تا هم از بُعد بین المللی و هم از بُعد داخلی و فروش ناشران در نمایشگاه مسایل را مورد ارزیابی قرار دهیم.

اعلام شاخص‌های نظارت محتوایی بر کتاب‌های خارجی

شاخص های نظارت محتوایی کتاب های خارجی نمایشگاه امسال از دیگر خبرهای مربوط به این رویداد است که اردیبهشت امسال برگزار می شود. علی فریدونی دبیر نظارت محتوایی بخش بین‌الملل بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره این موضوع گفت: تمامی هماهنگی‌های لازم با کمیته ناشران بین‌المللی و مدیر این کمیته در خصوص نظارت محتوایی بر آثار این بخش از نمایشگاه کتاب تهران انجام شده است. کتاب‌هایی که دارای موارد خاصی است و به عبارت دقیق‌تر مشمول این آئین‌نامه می‌شوند، اجازه عرضه در نمایشگاه کتاب تهران امسال را ندارند. البته ما در حال حاضر در شروع کار هستیم و به تدریج که کتاب‌ها وارد گمرک نمایشگاه می‌شوند، ارزیاب‌های ما در محل حضور پیدا می‌کنند و فاز اجرایی بحث نظارت محتوایی رسماً کلید می‌خورد.

وی گفت: عمده شاخص‌های ارزیابی آثار این بخش، ثابت و همانند سال گذشته است اما ممکن است با توجه به شرایط موجود و برخی مسائل دیگر، معیارهای دیگری هم به آنها اضافه شوند.

آغاز تبلیغات نمایشگاه کتاب تهران در ایستگاه‌های مترو

خبر دیگر درباره نمایشگاه را محمد صائبی معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام کرد و از آغاز تبلیغات بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ایستگاه‌های منتهی به شهر آفتاب خبر داد.

وی درباره تبلیغات و اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب تهران در داخل ایستگاه‌ها و قطارهای مترو گفت: با توجه به اینکه هرساله معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری متروی تهران تبلیغات و معرفی کتاب نمایشگاه کتاب تهران را در داخل ایستگاه‌ها در برنامه کاری خود دارد، امسال نیز تبلیغات در ایستگاه‌های منتهی به شهرآفتاب آغاز شده است.

ثبات تعرفه کاغذ در سال ۹۵

با خروج از فضای خبرهای نمایشگاه، به خبری مربوط به تعرفه کاغذ در سال جاری می رسیم. رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا از ثابت ماندن تعرفه واردات کاغذ برای سال جاری خبر داد و این اتفاق را نویدبخش ثبات در بازار عرضه و تقاضای این محصول استراتژیک در حوزه صنعت چاپ و نشر ارزیابی کرد.

سیدحسن میرباقری درباره آخرین تصمیم اتخاذشده در خصوص پیشنهادی که در سال گذشته برای افزایش ۱۱ درصدی تعرفه واردات کاغذ به هیئت دولت ارائه شده بود، گفت: خوشبختانه با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعرفه واردات کاغذ ثابت ماند و قرار بر این شد که فعلاً هیچگونه افزایشی در نرخ این تعرفه ایجاد نشود. این تصمیم البته قابل پیش‌بینی بود چرا که با توجه به وضعیت فعلی و باثبات بازار کاغذ، دلیلی برای افزایش نرخ تعرفه وجود نداشت.

برگزاری مراسم معارفه مدیرعامل جدید سروش

مراسم معارفه تقی رستم‌وندی مدیرعامل جدید انتشارات سروش هم عصر شنبه این هفته، ۱۴ فروردین با حضور مراد عنادی مدیرعامل موسسه فرهنگی جام جم و جمعی از مدیران سروش در سالن جلسات این انتشارات برگزار شد.

انتشار فراخوان سی و چهارمین جایزه کتاب سال

خبر مربوط به فراخوان دوره جدید جایزه کتاب سال هم روز یکشنبه ۱۵ فروردین منتشر شد. به این ترتیب فراخوان سی و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و همچنین حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران متعهد کشور از سوی دبیرخانه این جایزه منتشر شد.

انتشار فراخوان شرکت در پویش سراسری کتاب‌خوان مجازی

یک خبر دیگر فراخوانی دیگر هم در این هفته منتشر شد که مربوط به نهاد کتابخانه های عمومی کشور است. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طرح سراسری پویش «کتاب‌خوان مجازی» را با هدف ایجاد فضایی برای معرفی و اشتراک کتاب‌های خوانده شده در فضای مجازی توسط تمامی افراد علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور برگزار می‌کند.

فراخوان شرکت در این طرح، عصر روز سه شنبه ۱۷ فروردین منتشر شد.

فروش بیش از ۱۴ میلیارد تومان کتاب در عیدانه کتاب

با پایان یافتن طرح «عیدانه کتاب» که با شعار «امسال کتاب عیدی دهیم» در بازه زمانی یک ماهه از ١٥ اسفند ۹۴ تا ۱۵ فروردین ۹۵ در سطح کشور اجرا شد، اعلام شد ۴۳ میلیارد و ۷۵۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۴۵ ریال کتاب با تخفیف ۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۸۰۵ ریال به فروش رفته است.

طرح عیدانه کتاب در ۳۱ استان و با مشارکت ۳۲۷ کتابفروشی دارای فروش اجرا شد و بر اساس این گزارش، در این مدت ۲۸۶ هزار و ۷۴۴ نسخه کتاب از سوی ۱۰۳ هزار و ۱۶۸ نفر خریداری شده است.

حمایت مالی از ۵۱ کتاب برای ترجمه به زبان‌های خارجی

پیش از ورود به حیطه مرور اخبار بین المللی کتاب، به یک خبر درباره ترجمه کتاب های خارجی در کشور می پردازیم. در این خبر، مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد از انتخاب ۵۱ عنوان کتاب از ناشران مختلف جهت برخورداری از حمایت‌های مالی در ترجمه به زبان‌های خارجی (طرح گرنت) سخن گفت. علی فریدونی از آغاز فاز اجرایی طرح موسوم به «گرنت» (حمایت از ترجمه و انتشار کتب ایرانی در بازاهای جهانی) با تشکیل دبیرخانه آن و ارزیابی آثار ارسالی، در این دفتر طی روزهای گذشته خبر داد.

وی گفت: با توجه به فراخوانی که صورت گرفت (اینجا)، ۲۰۴ عنوان کتاب از ناشران مختلف، همگی در حوزه ادبیات، به دبیرخانه واصل شد که از این میان تعداد ۵۱ عنوان کتاب جهت حمایت، از سوی دبیرخانه انتخاب شد. ۴۱ عنوان از این کتاب‌ها برای مخاطب سنی کودک و نوجوان تالیف شده و ۱۰ عنوان هم رمان است که برای مخاطب سنی بزرگسال تالیف شده است. آثاری هم به صورت مشروط مورد تائید قرار گرفته است. به این معنا که می‌بایست ناشران آنها قراداد کتاب‌های یادشده را با ناشران خارجی به دبیرخانه ارائه کنند.

مترجم ایرانی برنده جایزه بنیاد یان میخالسکی شد

روز ابتدایی این هفته، شنبه ۱۴ فروردین هم خبر مربوط به جایزه گرفتن مترجم ایرانی از بنیاد یان میخالسکی منتشر شد. رمان «آسمان تغییر می کند» نوشته زو ینی، که به زودی ترجمه این مترجم از آن، توسط نشر ثالث به چاپ می‌رسد، در سال ۲۰۱۰ توسط انتشارات لگند به چاپ رسیده است و ترجمه سحر توکلی از آن، برنده حمایت مالی بنیاد یان میخالسکی شده است.

بنیاد یان میخالسکی فعالیت خود را در زمینه حمایت از پروژه های فرهنگی و ادبی به همت خانم ورا میخالسکی هافمن از سال ۲۰۰۴ و برای حفظ نام همسرش یان میخالسکی آغاز کرده است.

پایان کار غرفه ایران در نمایشگاه کتاب تونس

سی و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تونس هم به عنوان یکی دیگر از رویدادهای بین المللی ادبی، از ۶ تا ۱۵ فروردین ماه با حضور ایران برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه ۳۲ کشور شرکت کرده بودند که در مجموع ۱۲۹ هزار عنوان کتاب به نمایش درآمده بود.

غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه با مشارکت رایزنی جمهوری اسلامی ایران و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برپا شده بود.

معرفی برندگان جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۶

هیئت‌داوران جایزه اندرسن ۲۰۱۶ برندگان این دوره خود را طی نشستی در نمایشگاه بلونیا معرفی کرد. این خبر هم روز سه شنبه ۱۷ فروردین منتشر شد و به موجب اطلاعات آن، نویسنده برنده این دوره، کائو ونزوآن (Cao Wenxuan) از کشور چین و تصویرگر برنده، روترات سوزانه برنر (Rotraut Susanne Berner) از کشور آلمان اعلام شد.

برنده گران‌ترین جایزه ادبی کودک مشخص شد

این خبر هم دیروز در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت. جایزه ۴۳۰ هزار پوندی ادبیات کودک «آسترید لیندگرن» به «مگ روسوف» نویسنده آمریکایی رسید. روزوف ساکن لندن است و به پاس خلق مجموعه آثار ادبی‌اش در حوزه ادبیات کودک شایسته دریافت جایزه مطرح «آسترید لیندگرن» شناخته شد. روسوف برای کسب این جایزه پنج میلیون کرونی، با ۲۱۵ نویسنده از ۵۹ کشور جهان رقابت کرد.

معرفی برنده جایزه ترویج خواندن (IBBY)

رئیس هیئت‌داوران جایزه ترویج خواندن (آساهی) ۲۰۱۶ در نشستی خبری در نمایشگاه کتاب بلونیا برندگان این دوره را معرفی کرد.

به این ترتیب، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در ایران، برنده جایزه ترویج خواندن (IBBY) آساهی ۲۰۱۶ شد.

منبع:مهرش

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید