Performancing Metrics

۲۱ فروردین؛ اولین و آخرین سفر کشتی تایتانیک | اتاق خبر
کد خبر: 331468
تاریخ انتشار: 21 فروردین 1395 - 08:35
کشتی تایتانیک بزرگ‌ترین کشتی بخار مسافربری جهان در چنین روزی در ۱۰ آوریل ۱۹۱۲ اولین و آخرین سفر خود را آغاز کرد.

به گزارش اتاق خبر، تایتانیک بزرگ‌ترین کشتی بخار مسافربری جهان همراه با ۲ کشتی دیگر به نام های المپیک و بریتانیک توسط کارخانه کشتی‌سازی «هارلند و ولف» در ایرلند ساخته شد.

آنچه که نام تایتانیک را برای همیشه در خاطره‌ها ثبت کرد برخورد آن با یک توده یخ شناور و غرق شدن در آب بود که موجب مرگ حدود ۱۵۱۷ نفر شد. این اولین فاجعه دریایی در زمان صلح در تاریخ بود. برای ساخت تایتانیک از پیشرفته‌ترین تکنولوژی موجود در همان زمان استفاده شده بود. هیچ کس فکر نمی کرد روزی تایتانیک با این همه تجهیزات و خدمه فوق‌العاده ماهر و باتجربه در آب غرق شود.

طرح اولیه کشتی توسط «لرد پیر»، رییس کارخانه داده شد و پس از بررسی توسط مدیران کارخانه مورد تایید واقع شد. سرانجام در ۳۱ مارس سال ۱۹۰۹ میلادی ساخت تایتانیک آغاز شد و تکمیل آن ۲ سال به طول انجامید.

تایتانیک دارای ۴ سیلندر، ۴ دودکش، ۳ موتور بخار و یک توربین فشار معکوس به همراه ۳ پروانه پرقدرت بود. تعداد سرنشینان کشتی ۳ هزار و ۵۴۷ مسافر و خدمه بوده و استخر شنا، زمین ژیمناستیک، کتابخانه و زمین بازی اسکواش داشت. برای اتاق‌های درجه یک از چوب و مبلمان بسیار گران‌قیمت و فوق‌العاده زیبا استفاده شده بود. اتاق‌های درجه ۲ و ۳ نیز تمام امکانات رفاهی مورد نیاز را داشتند. پلکان کشتی بسیار زیبا بود و از چوب بلوط ساخته شده بود. لامپ‌ها طوری انتخاب شده بود که نورها طبیعی به نظر برسد و اوج تکنولوژی آمیخته با معماری در این کشتی مشاهده می‌شد.

جزییاتی درباره تایتانیک

۱. هیچ گربه‌ای در کشتی تایتانیک وجود نداشت. آن زمان اغلب اوقات گربه‌ها را به خاطر اینکه نماد خوش‌شانسی بودند به کشتی‌ها می‌بردند. همچنین برای از بین بردن موش‌ها از آنها استفاده کردند.

۲. طول تایتانیک حدوداً به بلندی ارتفاع ساختمان سلطنتی نیویورک بود.

۳. در میان نجات‌یافتگان کشتی تایتانیک دو سگ هم بودند.

۴. «مورگان رابرتسون» نویسنده سال ۱۸۹۸ حدودا ۱۴ سال پیش از فاجعه تایتانیک رمانی به نام «بیهودگی» نوشت، در این رمان او در مورد یک کشتی به نام «تایتان» نوشته که بزرگترین کشتی است که تا به حال ساخته شده و در یک شب سرد ماه آپریل به توده یخی در اقیانوس اطلس برخورد می‌کند. هر دو کشتی هم تایتانیک و هم کشتی داستانی از نظر طراحی شبیه به هم بودند.

۵. ۱۳ زوج درون کشتی برای جشن ماه عسلشان آمده بودند.

۶. وزن بار و چمدان مسافرین در تایتانیک ۹۰۰ تن بود.

۷. در کشتی هر ۲۴ ساعت ۱۴۰۰۰ گالن آب نوشیدنی و هر روز ۸۲۵ تن ذغال‌سنگ مصرف می‌شد.

۸. فاصله زمانی از اولین مشاهده توده یخی تا اصابت کشتی به آن حدود ۳۰ ثانیه بود.

۹. بعد از اصابت کشتی به توده عظیم یخی ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه طول کشید تا آب تمام کشتی را فرا گرفت.

قیمت بلیت کشتی تایتانیک در سال ۱۹۱۲

درجه ۱: ۴/۳۵۰ دلار (قیمت عالی‌ترین آپارتمان یک‌خوابه)

درجه ۲: ۱/۷۵۰ دلار

درجه ۳: ۳۰ دلار

سرگذشت تایتانیک

شب یکشنبه ۱۴ آوریل سال ۱۹۱۲ میلادی بود. درجه حرارت هوا به سرعت در حال کاهش بود و آب اقیانوس سردتر می‌شد. در ساعت ۱۱ و ۴۰ دقیقه پیامی برای تایتانیک مخابره شد که در آن هشدار داده شده بود که یک توده یخ شناور در مسیر کشتی وجود دارد. چند دقیقه بعد پیام دیگری از کشتی دیگر با همین مضمون به تایتانیک مخابره شد. اما هیچکدام از دو پیام به تایتانیک نرسید.

در ساعت ۱ و ۴۵ دقیقه ناگهان یک توده یخ در مقایل کشتی ظاهر شد. زنگ خطر ۳ بار به صدا درآمد کاپیتان تمام تلاش خود را جهت تغییر مسیر کشتی انجام داد اما دیر شده بود. گوشه راست کشتی با توده یخ برخورد کرد و چندین جای کشتی صدمه دید.

ناگهان آب وارد کشتی شد صدمات وارده جبران‌ناپذیر بود. کاپیتان «اسمیت» و «توماس اندرو» به این نتیجه رسیدند که کشتی در حال غرق شدن است و در نیمه شب دستور دادند که قایق‌های نجات را به آب بیندازند.

تایتانیک دارای ۲۰ قایق نجات به ظرفیت یک هزار و ۱۷۸ نفر بود. در حالی که تعداد خدمه و مسافران روی هم ۲ هزار و ۲۲۳ نفر بودند. ۱۶ قایق درون جرثقیل کشتی و تعدادی هم قایق تاشو وجود داشت.

مسافران درجه ۱ و ۲ کشتی به راحتی به قایق‌ها دسترسی داشتند اما دسترسی به قایق‌ها برای مسافران درجه ۳ وجود نداشت. یک در بزرگ مسافران درجه ۳ را از بقیه مسافران جدا می‌کرد. زمانی که زنان و کودکان مسافران درجه ۱ و ۲ نجات یافتند. مسافران درجه ۳ هنوز انتظار می‌کشیدند. ابتدا زنان و کودکان را سوار قایق‌ها می‌کردند. ۲ نفر از خدمه کشتی مرتباً پیام می‌فرستادند و اوضاع نابه‌هنجار به وجود آمده را گزارش می‌دادند و چندین کشتی از جمله المپیک پیام را دریافت کردند اما آن‌ها به قدری دور بودند که هیچ‌کدام نتوانستند خود را به موقع برسانند. یکی از کشتی‌ها ۴ ساعت بعد از حادثه رسید.

مسافران هیچ‌کدام غرق شدن تایتانیک را باور نداشتند و هیچ تمایلی به سوار شدن در قایق‌های نجات نداشتند. برای همین ابتدا بیشتر قایق‌ها تقریباً خالی بودند. اما پس از گذشت اندک زمانی مسافران متوجه وخامت اوضاع شدند و کشتی کم‌کم به داخل آب می‌رفت. در ساعت ۲ و ۲۰ دقیقه بامداد کشتی از وسط به دو نیم شد و یک قسمت به طور کامل درون آب رفت و پس از گذشت چند دقیقه نیمه دیگر تایتانیک هم درون آب فرو رفت و این چنین عصر تایتانیک به پایان رسید. این در حالی بود که از ۲ هزار و ۲۲۳ نفر مسافر فقط ۷۰۶ نفر نجات یافتند و هزار و ۵۱۷ نفر همراه با تایتانیک درون آب فرو رفتند. ۱۹۹ نفر از مسافران درجه یک و ۱۱۹ نفر از مسافران درجه ۲ و ۱۰۴ نفر از مسافران درجه ۳ نجات یافتند. ۶۸۵ نفر از خدمه کشتی نیز غرق شدند و تنها ۲۱۴ نفر از خدمه زنده ماندند.

۱۳۴۷ مرد و ۱۰۳ نفر زن جان خود را از دست دادند. نیمی از کودکان هم در آب غرق شدند اکثر مسافران به دلیل سرمای شدید و دمای ۲ درجه آب یخ زدند.

این چنین بود که تایتانیک، کشتی زیبا و بزرگ‌ترین کشتی بخار مسافربری جهان به خاطره‌ها پیوست.

در همین روز:

۱. استقرار هلندی‌ها در دماغه‌ی اميد نيک (۱۶۵۲ میلادی)

۲. آغاز آتشفشان کوه تامبورا؛ این آتشفشان با یک فوران سه ماهه تا ۱۵ ژوئیه ادامه داشت و در نهایت جان ۷۱۰۰۰ نفر از مردم را گرفت و آب و هوای زمین را برای دو سال بعد از آن تحت تاثیر قرار داد. (۱۸۱۵ میلادی)

۳. نیروهای اتحاد جماهیر شوروی بندر اودسا را از تصرف نازی‌ها خارج کردند. (۱۹۴۴ میلادی)

۴. بازگشایی کانال سوئز برای حمل و نقل بعد از سه ماه بسته بودن آن. (۱۹۵۷ میلادی)

۵. درگذشت «هارولد لمب» خاورشناس و مورخ معروف امريكايی (۱۹۶۲ میلادی)

۶. ۱۲۹ دریانورد آمریکایی بر اثر غرق شدن زیردریایی USS Thresher جان خود را از دست دادند. (۱۹۶۳ میلادی)

۷. قایق سفر بین جزیره‌ای نیوزیلندی به نام TEV Wahine در نزدیکی بندر ولینگتون غرق شد. (۱۹۶۸ میلادی)

۸. هواپیمای توربوپراپ Vickers Vanguard بر اثر توفانی در نزدیکی شهر بازل سوییس سقوط کرد و ۱۰۴ نفر جان خود را از دست دادند. (۱۹۷۳ میلادی)

۹. کشتی ایتالیایی MS Moby Prince بر اثر مه غلیظ در شهر لیوورنو با یک تانکر نفتی برخورد کرد و ۱۴۰ نفر جان خود را از دست دادند. (۱۹۹۱ میلادی)

۱۰. هواپیمای نیروی هوایی لهستان به نام Tu-154 M‌ در نزدیکی اسمولنسک روسیه سقوط کرد و ۹۶ نفر از جمله رییس‌جمهور لهستان «لخ کاژینسکی» و چندین مقام ارشد سیاسی این کشور جان خود را از دست دادند. (۲۰۱۰ میلادی)

۱۱. زادروز «مصطفی قريب» روزنامه‌نگار معاصر ايران (۱۳۱۲ شمسی)

۱۲. سال‌روز زمین‌لرزه پرتلفات فارس (۱۳۵۱ شمسی)

۱۳. افتتاح طرح بزرگ آب‌رسانی كشور در زاهدان (۱۳۸۲ شمسی)

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید