Performancing Metrics

جزئیات سند آتش‌بس در یمن | اتاق خبر
کد خبر: 331487
تاریخ انتشار: 21 فروردین 1395 - 11:00
شبکه المیادین منتشر کرد؛
ایسنا نوشت: شبکه المیادین پیش نویس سند آتش‌بس پیشنهادی سازمان ملل در یمن را که قرار است از فردا یکشنبه 10 آوریل(22 فروردین) اجرایی شود منتشر کرد.

اتاق خبر - به نقل از شبکه خبری المیادین، آتش‌بس در یمن براساس موعدی که سازمان ملل اعلام کرده از فردا دهم آوریل اجرایی و 18 آوریل(30 فروردین) نیز مذاکرات صلح میان طرف‌های درگیر در کویت برگزار خواهد شد. پیش‌نویس سند آتش‌بس در یمن شامل بندهای زیر است:


 

بند اول: انصارالله و حزب کنگره سراسری مردمی با توقف درگیری‌ها از نیمه شب دهم آوریل موافقت کرده‌اند.

بند دوم: این بند شامل توقف کامل درگیری‌ها و حملات زمینی، هوایی دریایی است.

بند سوم: فرماندهان نظامی محلی می‌توانند در بین خود با توقف درگیری‌ها و خارج کردن تجهیزات و یگان‌های نظامی محلی توافق کنند.

بند چهارم: طرف‌ها تنها می‌توانند با هدف دفاع از خود و به شرط استفاده از کمترین میزان قدرت برای واکنش به حمله مستقیم یا تضمین امنیت یک منطقه به زور متوسل شوند.

بند پنجم: در این بند بر رسیدن آزاد و بلامانع تمامی هیات‌های انسانی و امدادرسانی به تمامی مناطق یمن تاکید شده است.

بند ششم: در این بند بر پایبندی انصارالله و کنگره مردمی به آتش‌بس رسانه‌ای و ایراد اظهارات در راستای حمایت از حل مسالمت آمیز بحران همزمان با اجرای آتش بس تاکید شده است.

بند هفتم: این بند شامل انتخاب چهار تن از افسران ارشد نظامی و دو افسر دیگر برای مشارکت در کمیته آتش‌بس است. این افسران نماینده انصارالله و کنگره مردمی هستند.

بند هشتم: در این بند تاکید شده است که کمیته آتش‌بس و هماهنگی در کویت طی دوره مذاکرات نشستی برگزار می‌کند و فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن مکان برگزاری آن را با مشورت دیگر طرف‌ها مشخص خواهد کرد.

بند نهم: این بند شامل هماهنگی و همکاری کمیته آتش‌بس با دیگر کمیته‌های محلی برای تثبیت آتش‌بس است.

بند دهم: در این بند تاکید شده است که کمیته آتش‌بس مسئول هماهنگی و مشورت با دیگر طرف‌ها برای ممانعت از تشدید درگیری‌ است.

بند یازدهم: کمیته آتش‌بس و هماهنگی نباید مسئولیت نقض را به عهده طرف‌های دیگر بگذارد و باید گزارشات خود را در این زمینه تنها به سازمان ملل ارائه دهد.

بند دوازدهم: اعضای کمیته آتش‌بس حق ندارند به ارتباط با رسانه‌ها یا صدور هرگونه گزارشی در رسانه‌های اجتماعی بپردازند.

بند سیزدهم : فرستاده ویژه سازمان ملل یا هر مسئول دیگری که از سوی این سازمان تعیین شود تمامی فعالیت‌های مربوط به صدور گزارشات یا ارتباط را با همکاری کمیته آتش بس برعهده می‌گیرد.

بند چهاردهم: این بند شامل تاسیس کمیته‌های محلی برای تثبیت آتش‌بس به محض توافق با توقف درگیری‌ها در تعز، شبوه، مأرب، الضالع و البیضاء است.

بند پانزدهم: هر کمیته محلی دستکم از هشت تن از سرشناسان و افرادی تشکیل خواهد شد که مورد قبول دو طرف باشند.

بند شانزدهم: کمیته‌های محلی با فرماندهان نظامی محلی از تمامی تشکلات نظامی در مناطقشان برای تثبیت آتش‌بس فعالیت می‌کنند.

بند هفدهم:کمیته‌های محلی آتش‌بس گزارشات یا هرگونه ادعاها در رابطه با نقض‌های صورت گرفته به کمیته آتش‌بس ارائه می‌دهد.

بند هجدهم: کمیته‌های محلی با طرف‌ها برای اتخاذ اقدامات مربوط به اعتمادسازی از جمله آزادی و تبادل اسرا همکاری می‌کنند و می‌توانند در فراهم آوردن مقدمات برای عقب نشینی شبه نظامیان وگروه‌های مسلح کمک کنند.

بند نوزدهم: باید برای کارآمدسازی کمیته‌های محلی پیش از آغاز آتش‌بس جهت گشودن کانال‌های ارتباطی با فرماندهان نظامی تمامی طرف‌ها تلاش کرد.

بند بیستم: در جریان توقف درگیری‌ها کمیته‌های محلی برای تثبیت آتش‌بس و پایبندی عمومی به درگیری‌ها با مردم به صورت فعال همکاری می‌کند.


 

94110 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید