Performancing Metrics

جدال نامزدهای دمکرات به نیویورک رسید | اتاق خبر
کد خبر: 331577
تاریخ انتشار: 21 فروردین 1395 - 16:05
ایرنا نوشت: در چند روز آینده برنی سندرز و هیلاری کلینتون در دو ایالت مهم نیویورک و پنسیلوانیا زور آزمایی جدی خواهند داشت.

اتاق خبر - هیلاری كلینتون كه اواخر هفته گذشته به نظر می رسید از پیروزی های اخیر رقیب هم حزبی خود در چند ایالت عصبی شده است، حملات خود را به تندتر كرد و در مصاحبه با شبكه ام.اس.ان.بی.سی گفت : به نظر من، سندرز در یك سال گذشته مطالبی را مطرح كرده كه آشكار است یا به درستی آنها را نمی فهمد یا به قدر كافی در مورد آنها مطالعه نكرده و این پرسش برانگیزاست.

سندرز در واكنش به اظهارات كلینتون این گونه پاسخ داد: این شما هستید كه به خاطر دریافت دهها میلیون دلار از حامیان خود در منطقه اقتصادی وال استریت، صلاحیت ندارید. به اعتقاد من به خاطر دریافت 15 میلیون دلار از 'سوپر پك ها' فاقد صلاحیت هستید.
سوپر پك ها كمیته های سیاسی هستند كه با هدف تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات آمریكا، كمك های مالی فراوانی از نهادها، سازمان ها و سرمایه داران دریافت كرده و در اختیار نامزدهای مورد حمایت خود قرار می دهند.

هیلاری كلینتون روز پنجشنبه با سفر به ایالت نیویورك كه هشت سال به عنوان سناتور این ایالت فعالیت می كرد،‌ در منطقه برانكس ( Bronx) و در مترو با مردم صحبت كرد.

نیویورك كه به صورت سنتی حامی دمكرات ها است به عنوان یكی از ایالت های پرجمعیت، نقش مهم و سرنوشت سازی در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا دارد.

از این رو پیش بینی می شود هفته آینده شاهد رقابت سختی بین دو نامزد دمكرات باشیم، سندرز در محله بروكلین نیویورك متولد شده است و هیلاری كلینتون هم هشت سال نماینده این ایالت در مجلس سنا بوده و هر دو برای پیروزی در این ایالت پرجمعیت حساب ویژه ای باز كرده اند.

این دو نامزد همچنین باید در ایالت پنسیلوانیا كه اواخر قرن 18 به مدت 10 سال پایتخت آمریكا بوده است با هم رقابت كنند كه این ایالت هم با توجه به گستردگی جمعیت و تعداد بالای الكترال كالج از ایالت های مهم به حساب می آید.
نظام پیچیده انتخابات در آمریكا شامل دو مرحله «رای مردم» و« الكترال كالج» در برگیرنده روندی طولانی است كه معمولا دو سال طول می كشد و یكی از پرهزینه ترین نظام های انتخاباتی دنیا به شمار می رود.

تدوین كنندگان قانون اساسی آمریكا، با الهام از قوانین و نظام انتخاباتی كشورهایی مانند فرانسه و انگلیس تلاش كردند تا روشی را به وجود آورند كه مانع انتخاب یك فرد عادی برای تصدی مقام ریاست جمهوری این كشور شود.

آنان امیدوار بودند، نظام الكترال كالج مانع انتخاب پوپولیستی رییس جمهوری آمریكا شود هر چند كه الكترال كالج تا حدی از انتخاب پوپولیستی جلوگیری می كند، اما برخی صاحبنظران بر آن ایراد می گیرند و بر این باورند كه چون نتیجه آرای برخی ایالت ها از ایالت های مهم كه الكترال كالج بالایی دارند، مشخص است، نمی توان انتخاباتی دمكراتیك دانست.

یكی دیگر از ایرادهای این نوع نظام انتخاباتی این است كه به علت گستردگی آمریكا و اختلاف ساعت زیاد است، زیرا در حالی كه مردم برخی ایالت ها آماده می شوند پای صندوق های رای بروند،‌ نتیجه آرای تعدادی از ایالت های دیگر از طریق رسانه ها اعلام می شود و این مساله انگیزه مردم برای مشاركت گسترده را كاهش می دهد.

همچنین اگر نامزدی اكثریت آرای مردم در 11 ایالت پرجمعیت یعنی كالیفرنیا، نیویورك، تگزاس، فلوریدا، پنسیلوانیا، ایلی‌نویز، اوهایو، میشیگان، نیوجرسی، كارولینای شمالی و جورجیا را به ‌دست آورد رئیس‌جمهور می‌شود، حتی اگر در 39 ایالت كم جمعیت‌تر هیچ رأیی به‌دست نیاورده باشد. مجموع آرای الكترال آن 11 ایالت به 270 می‌رسد و این حد نصابی است كه نامزد برنده باید از مجموع 538 رای الكترال به‌دست آورد.

به این ترتیب چون جمعیت ساكنان 39 ایالتی كه به نامزد برنده رای نداده‌اند، از مجموع شهروندان 11 ایالت اصلی بیشتر است، بنابراین نامزد برنده بدون اینكه رای اكثریت مردم را به‌دست آورده باشد با مجموع آرای الكترال 11 ایالت پرجمعیت به كاخ سفید می‌رود. در تاریخ آمریكا تا به حال سه بار این اتفاق روی داده‌است.

در تاریخ انتخابات آمریكا تا سال 2012 چهار بار یك كاندیدا، رای بالاتری از دیگران به دست آورده اما آرای الكترال را باخته و در نتیجه رئیس جمهور نشده است.
در انتخابات سال 2000 ال‌گور، كاندیدای حزب دمكرات تقریبا 500 هزار رای بیشتر از جرج بوش به دست آورد، اما به دلیل آنكه جرج بوش موفق شده بود آرای الكترال بیشتری به دست بیاورد (271 به 266 و یك رای غایب)، جرج بوش به عنوان 43 مین رئیس جمهور آمریكا انتخاب شد.
نظام انتخاباتی آمریكا متعلق به حدود سه قرن سال پیش است. زمانی كه بنیانگذاران ایالات متحده همه توجه خود را معطوف به این كرده ‌بودند كه در نوشتن قوانین و تعبیه سازوكارهای ساختار سیاسی، اركانی چون مردم و حكومت، دولت فدرالی و دولت ایالتی مخدوش نشوند.

بسیاری در داخل آمریكا هم بر این عقیده‌اند كه این سیستم انتخاباتی متناسب با شرایط روز باید تغییر كند. در دهه 70 كنگره تصمیم به تغییر این ساختار انتخاباتی و حذف كالج الكترال گرفت. اما این كار در مراحل پایانی متوقف شد.

دوره ریاست جمهوری در آمریكا چهار سال است و رییس جمهوری می تواند برای یك دوره دیگر تصدی این مقام باشد. تقریبا حدود یك میلیون پست اداری وجود دارد كه مسوولین آن باید از طریق انتخابات تعیین شوند و در طول یك سال ممكن است حدود 130 هزار انتخابات در آمریكا برگزار شود كه اكثر آن محلی است.

انتخابات در آمریكا طبق یك جدول زمان بندی شده انجام می گیرد و فرایندی دو ساله است كه سرانجام به اوج مبارزات انتخاباتی رییس جمهوری در پایان هر چهار سال منجر می شود.
انتخابات ریاست جمهوری آمریكا برای گزینش چهل و پنجمین رییس جمهوری سه شنبه 18 آبان 1395 (هشتم نوامبر 2016) برگزار خواهد شد.

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید