Performancing Metrics

جان کری گزافه گو و بی حیاست | اتاق خبر
کد خبر: 331835
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1395 - 11:33
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: یکی از ویژگی های جان کری گزافه گویی است و هر از گاهی با مسئولان منطقه ای می نشیند برخی حرف هایی را می زند اما او سخنانش کذب و فریبکاری است.

اتاق خبر: علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما، در خصوص شعار سال ۹۵ بیان کرد: ایران افتخارش این است که یک کشور مستقل است و اگر بخواهد مستقل بماند باید طوری ساختارهای خود را شکل دهد که آسیب پذیری اش به صفر برسد.

وی افزود: اگر تولیدمان داخلی شد و به خودکفایی رسیدیم باید طوری عمل کنیم که آسیب پذیری اقتصادی مان به حداقل برسد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: اگر ما توانسته ایم امکانات دفاعی پیچیده را خودمان تهیه کنیم در امور دیگر مثل اقتصاد و تدارک و ساخت آن می توانیم ساختاری بر اساس توانمندی داخلی خود تهیه کنیم.

ولایتی گفت: کشورهای مطرح دنیا طوری عمل کرده اند که هر زمان کشورهای زورگو به آنها فشار می آورند از طریق تحریم و مسائل دیگر، جلوی آنها می ایستند.

وی با اشاره به کشور چین افزود: از سال ۴۹ این کشور با اتکا به خود سیستم دفاعی و اقتصادی اش را سامان بخشید و امروز در سیستم اقتصادی آینده ای بسیار درخشان دارد.

مشاور بین المللی مقام معظم رهبری تأکید کرد: با توجه به تأثیری که خودکفایی در حوزه دفاعی و اقتصادی و استقلال دارد، چاره ای جز جدایی از وابستگی به خارج وجود ندارد و حال که مقام معظم رهبری راه را نشان دادند باید به این سمت پیش برویم.

ولایتی خاطرنشان کرد: مقدمات خوبی با رهنمودهای رهبری فراهم شده است همچون ستاد اقتصاد مقاومتی که در ریاست جمهوری تشکیل شده است و امیدواریم اقدامات مناسبی در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی شکل گیرد.

وی در خصوص پروژه نفوذ دشمنان تصریح کرد: کمپانی های جهانی یکی از وظایفشان ایجاد نفوذ در کشورهای دیگر است یعنی اگر قرار باشد وام دهنده شرکتی را تأسیس کند مقاصد سیاسی را نیز دنبال می کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بهترین طریقی که می شود نفوذ کرد، به واسطه پول است و شوراهای به ظاهر اقتصادی این هدف را دنبال می کنند، البته این به معنی بستن درها نیست و دستگاه های نظارتی به خوبی هوشیار هستند.

ولایتی با اشاره به وقایع و تحولات منطقه گفت: هیچگاه در تاریخ معاصر وضعیت منطقه ما این طور پیچیده و بی ثبات نبوده و تنها کشوری که امنیت دارد ایران است.

وی تأکید کرد: بقیه کشورها یا مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر این تحولات هستند و همان طور که در سوریه، یمن، لیبی، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و ... می بینیم آثار تحولات نه چندان مثبت و در برخی جاها منفی ای ملاحظه می شود که اساس استقلال آن کشورها را در معرض خطر قرار داده است.

مشاور بین المللی مقام معظم رهبری گفت: در سوریه ۱۰ میلیون نفر آواره اند و در عراق نیز این جا به جایی به چشم می خورد، در یمن وضعیت مردم بسیار اسفبار است و آنچه که می بینیم علتش دخالت غربی ها، آمریکایی ها و صهیونیست ها در منطقه است.

ولایتی افزود: آمریکایی ها در جای دور نشسته اند و برای دیگر کشورها تعیین تکلیف می کنند به طوری که اگر آنها را نشناسیم تعجب می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای ما که مستقل هستیم تعیین تکلیف می کنند که ما وسیله دفاعی داشته باشیم یا نه، البته کشورها نیز به واسطه میزان اقتدارشان زیر این نفوذ نمی روند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: همانطور که در عراق می بینیم پس از سالها مردم این کشور در برابر اعمال نفوذ آمریکایی ها ایستاده اند یا در سوریه که مردم در مقابل این دست نفوذها ایستادگی می کنند و طراحان این جنگ را به هم ریخته اند.

ولایتی تأکید کرد: یک کشوری که می خواهد نقش منطقه ای داشته باشد باید استقلال خود را تقویت کند و استحکام خود را برای تمامیت ارضی خود تقویت بخشد.

وی در خصوص جایگاه ایران در منطقه گفت: ایران یک کشور به معنای کلمه است و ملت ایران یک ملت به معنای واقعی کلمه هستند و از یک فرهنگ ۲۵۰۰ ساله برخوردار هستند و این تمدن ریشه از مردم ما دارد و حاکمیت مستقل،‌ ساخته است که پرچمدار بیداری اسلامی در طول ۲۰۰ سال گذشته در منطقه بوده ایم و در سال های گذشته پرچمداری این حرکت به دست امام خمینی و در سال های اخیر به دست مقام معظم رهبری بوده است.

مشاور بین المللی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: این جایگاه ها نشان می دهد که در اسلام چنین ظرفیتی است که اگر بر آن تکیه شود می توان در مقابل تهاجم بیگانگان ایستاد و هر مجموعه ای که از الگوی ایران تبعیت کرده است پیروز شده است.

ولایتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر شعاری بودن این دست اظهارات، گفت: وضعیت فعلی ما در منطقه نشان می دهد که اینها شعار نیست، همانطور که در اوایل انقلاب شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی محقق شد.

وی با اشاره به دیدارش با رئیس جمهور لهستان در سال های گذشته افزود: در آن زمان رئیس جمهور لهستان گفت که انقلاب شما فقط برای شما اثر نداشته است بلکه برای دیگران و کشورهای دیگر نیز مؤثر بوده و شما فقط اسلام را احیا نکرده اید بلکه دین را نیز احیا کرده اید.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مسلمانان جهان الگوی ایران را الگویی موفق می دانند و به آن اقبال پیدا می کنند و این ریشه اصلی دشمنی غربی ها با ایران است چرا که الگوی مناسبی برای دیگر کشورها قرار گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سخنان وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتایان منطقه ای خود علیه ایران گفت: یکی از ویژگی های کری گزافه گویی است و هر از گاهی با مسئولان منطقه ای می نشیند برخی حرف هایی را می زند اما او سخنانش کذب و فریبکاری است.

 علی اکبر ولایتی افزود: پرسش این است که چه کسی گروهک تروریستی داعش را به وجود آورده است مگر خانم کلینتون در کتابش به ایجاد داعش از جانب آمریکا اشاره نمی کند؟

وی ادامه داد: آمریکایی ها اکنون از متوحش ترین موجودات شبه انسان که جنایتکارترین گروه های تروریستی تاریخ معاصر و طول تاریخ را تشکیل می دهند در سوریه حمایت می کنند اما جمهوری اسلامی ایران با درخواست قانونی دولت حاکم و مشروع سوریه، از این کشور و کشور عراق در برابر تروریست ها حمایت کرد اما رفتار آمریکایی ها چگونه بود؟ 

ولایتی افزود: این فرد (کری) بی حیاست و صحبت های وقیح می گوید و به صراحت وارونه نمایی می کند، به عنوان نمونه، جریان های مقاومت در لبنان، سوریه و عراق را که از تمامیت ارضی خودشان دفاع می کنند تروریست و ایران را نیز حامی تروریست معرفی می کند اما بیشترین تلاش خود را نیز در حمایت از رژیم صهیونیستی تروریست به کار می برند.

وی گفت: وزیر خارجه آمریکا آدم فریبکاری است و فکر می کند می تواند با کلمات به ظاهر زیبا و باطن شیطانی و خونی مردم را فریب دهد در حالی که مردم ایران بیدار و آگاهند.

مشاور بین المللی مقام معظم رهبری با اشاره به شکست های مکرر آمریکا در منطقه خاطرنشان کرد: مردم افغانستان و عراق آمریکایی ها را از در از خانه شان بیرون کردند اما آنها با نیرنگ می خواهند از پنجره وارد شوند و به جمهوری اسلامی ایران هم می گویند که کاری به این کشورها همچون عراق و سوریه نداشته باشند در حالی که ما به درخواست این دولت ها از آنها در برابر تروریست ها حمایت می کنیم و ربطی به آمریکایی ها ندارد که در این باره اظهار نظر کنند.

ولایتی ادامه داد: آنها در ادبیاتشان می گویند از ایران می خواهیم که در سوریه به ما کمک کند، منظورشان از این حرف یعنی کنار گذاشتن بشار اسد اما ما می گوییم به شما چه مربوط که بشار اسد نباشد، مگر مردم سوریه خود تصمیم گیر کشورشان نیستند که درباره رئیس جمهورشان اظهار نظر می کنید؟

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با افتخار از مردم سوریه و عراق در برابر تروریست ها حمایت می کند و اجازه نداد تا آمریکایی ها در این کشورها حاکمیت پیدا کنند چرا که آنها دنبال تجزیه کشورهای اسلامی هستند تا در نتیجه آن دولت های مزدوری تشکیل شوند که حامی رژیم صهیونیستی باشند و دیگر مقاومتی علیه این رژیم در کار نباشد.

ولایتی گفت: با حمایت آمریکایی ها بیش از یک سال است که یمن را بمباران می کنند اما متوجه شدند که مجبورند با جنبش انقلابی انصارالله باید مذاکره کنند و اقدامات نظامی شان فایده ای ندارد.

وی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی درباره توان دفاعی ایران نیز گفت: آنها می خواهند با فشارهای مختلف ایران را به عقب بکشانند تا در نهایت خلع سلاح کنند حال آنکه مردم ما بیدارند و بدون خودکفایی در حوزه دفاعی امکان مقاومت در برابر دشمن و همچنین پیروزی در مذاکره وجود ندارد و اساساً سیاست هیچ کشوری بدون پشتوانه قدرت جلو نمی رود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دنیای امروز که در آن آمریکایی ها جولان می دهند دنیای منطق نیست و طبیعی است که ما باید قدرتمان را بیشتر کنیم، مگر می شود در مذاکره ای یک طرف قدرت دفاعی نداشته باشد و طرف دیگر داشته باشد آنگاه حرف از مذاکره برابر گفته شود.

ولایتی خاطرنشان کرد: البته مردم ایران عادت دارند که حرف های یاوه از مقامات آمریکایی بشنوند هرچند آنها خواب حضور دوباره در ایران را دارند که هیچ گاه تعبیر نمی شود.

وی تأکید کرد: جان کری بداند چه بخواهند، چه نخواهند عمر حضور آمریکایی ها در منطقه به سر آمده است و امواج بیداری اسلامی که در منطقه به وجود آمده، هر چند ممکن است با فراز و نشیب همراه باشد اما خاموش شدنی نیست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتدار و مقاومت و رهبری مقام معظم رهبری و ایستادگی ایشان در حفظ فناوری هسته ای، آمریکایی ها را مجبور به مذاکره کرد.

 علی اکبر ولایتی افزود: آمریکایی ها هیچ حسن نیتی به ما نشان ندادند و نگذاشتند هیچگاه ایران به استقلال خود بپردازد و هر روز یک ادعا علیه ما در یک محکمه آمریکایی مطرح می شود.

وی تأکید کرد: آمریکایی ها از هیچ حرکتی برای محدود کردن اقتصاد ایران فروگذار نکردند و اگر هم گام مثبتی برداشته اند از روی ناچاری بوده و در جهت خنثی کردن آن هر کاری که شده انجام داده اند.

ولایتی افزود: بخشی از تلاش علیه ایران جنگ تبلیغاتی است و این دسیسه رسانه های غربی است که هر کاری که بتوانند علیه ما انجام می دهند.

وی تأکید کرد: مسائل اساسی سیاست های داخلی ایران در اختیار رهبری است و هیچ امری بدون اذن ایشان صورت نمی گیرد.

مشاور بین المللی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: موضع ایشان ایستادگی در برابر زیاده خواهی های غربی ها علی الخصوص آمریکایی هاست و هیچ مذاکره ای پشت پرده وجود ندارد.

ولایتی افزود: برخی در این میان هستند که نقش دلال را بازی می کنند و از این طریق نان می خورند و شایع می کنند که مذاکرات وجود دارد اما این مسئله صحت ندارد.

وی در خصوص رفتارهای اخیر دولت عربستان گفت: تنها می توان گفت که بی تدبیری است و آنچه تا کنون انجام داده اند به نفع مصالح دولت عربستان نیست.

ولایتی تصریح کرد: عربستان قبلاً به این صراحت ارزش های انسانی را زیر پا نمی گذاشت و امروز می بینیم که تکفیری ها تمام آرمانهایشان را از وهابیت می گیرند و این به نفع عربستان نیست.

وی گفت: به عربستان توصیه می کنیم که برای حفظ آبروی دولت خود به حفظ ارزش های اسلامی بر گردد و امروز مردم دنیا به عملکرد عربستان نگاه می کنند نه به رسانه های تحت حمایت این کشور.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به درگیری های اخیر در منطقه قره باغ تصریح کرد: ما ناراحتیم از اینکه بین دو کشور همسایه ما درگیری ایجاد شده، در گذشته هم برای ایجاد صلح به آنها رفت و آمد داشته ایم و اگر مشکلی هست باید از طریق گفتگو حل شود.

ولایتی افزود: این یک تحریک خارجی است و خود آذربایجان و ارمنستان اقدام به این کار نکرده اند چرا که به محض اینکه این درگیری آغاز شد طی سه روز به آتش بس منجر شد.

وی در تحلیلی دیگر گفت: بعد از اینکه آمریکا و متحدانش در سوریه شکست خوردند و در عراق هم آثار شکستشان نمایان شد و از طرفی هم چندهزار نفر از منطقه قفقاز به سوریه رفته و جزو داعش شدند، این نظریه وجود دارد که‌ آنها در پی ایجاد درگیری و اغتشاش در نزدیکی مرزهای جنوبی روسیه که نقش مثبتی به نفع دولت سوریه داشته است، باشند.

ولایتی تأکید کرد: حتماً باید قضیه قره باغ از طریق گفتگو حل شود چرا که عده ای دنبال ایجاد آتش در منطقه قره باغ هستند اما خوشبختانه رؤسای جمهور دو کشور با آتش بس موافقت کردند و اگر میانجیگری ایران را قبول کنند می توان با کمک روسیه در این منطقه صلح ایجاد کرد.

وی در خصوص روابط ایران با روسیه و نظریه برخی کارشناسان مبنی بر بدعهدی روس ها در برخی معاملات گفت: بر اساس منافع مشترک، روابط دو کشور شکل می گیرد و هر چه این منافع مشترک استراتژیک تر باشد رابطه ها نزدیکتر خواهد شد.

مشاور بین المللی مقام معظم رهبری افزود: ما و روسیه مشکلات مشترک از سوی غربی ها داریم و از سوی دیگر هر دو جزو کشورهای آسیایی هستیم و مرز آبی مشترک باهم داریم و همکاری های اخیر در سوریه نشان داد که چشم انداز روابط استراتژیک بین دو کشور نزدیک است.

ولایتی گفت: حضور روسیه در سوریه توازن را به نفع سوریه به هم زد و موجب تسریع پیروزی سوریه و متحدانش شد.

وی افزود: اگر بخواهیم همکاری های مشترک داشته باشیم باید به رهنمودهای رهبری که از سال ها پیش داشتند توجه کنیم که مبنی بر نگاه به شرق است که یکی از اجزای آن روسیه و چین هستند.

ولایتی در پاسخ به منتقدان گفت: آیا شریکی مطمئن تر از روسیه در دنیا هست که مواردی که آنها مطرح کردند به ما بدهد؟

وی تصریح کرد: روس ها با تأخیر نیروگاه هسته ای بوشهر را به ما تحویل دادند اما دادند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: کار روس ها در خصوص اس ۳۰۰ بالأخره انجام خواهد شد و با وجود اختلافات حقوقی همانطور که رئیس جمهور این کشور وعده داده است این قضیه انجام خواهد شد اما کدامیک از کشورهای اروپایی حاضر هستند که به ما یک گلوله بدهند؟

ولایتی با اشاره به قرارداد تحویل سوخو ۳۰ به ایران گفت: همانطور که وزیر دفاع صحبت کرده و پوتین هم وعده کرده، این موضوع انجام خواهد شد اما آمریکایی ها  که ادعای مذاکره دارند می گویند که ما نمی گذاریم روسیه به ایران سوخو بدهد، باید مقایسه کرد و دید که کدامیک به ما نزدیکتر هستند.

وی در خصوص بازگشت روس ها از سوریه گفت: آنها از اول اعلام کردند که مدت محدودی در سوریه خواهند ماند و ما پیش بینی می کردیم که این مدت سه ماه باشد اما آنها شش ماه ماندند و بالأخره آنها هم به دنبال منافع خود هستند.

ولایتی تأکید کرد: از نظر ایران دولت بشار اسد باید تا پایان دوره ریاست جمهوری باقی بماند و شرط برای رفتن بشار اسد برای ما خط قرمز است و مطرح کردن این مسئله در مذاکرات صلح اشتباه است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ۱۹ فروردین ۵۹ سالگرد قطع رابطه با آمریکا گفت: رابطه همان گونه است که بوده و نگاه ها عوض نشده است.

مشاور بین المللی مقام معظم رهبری تصریح کرد: الآن ایران به دلیل تدبیر، هدایت و نظارت رهبری میان کشورهای هسته ای مانده و تنها کشوری است که در سازمان ملل تصویب شده می تواند غنی سازی کند، کیک زرد تحویل دهد و تحویل بگیرد که این نتیجه مقاومت ماست.

ولایتی گفت: آمریکایی ها اگر نتوانند از طریق برجام نفوذ کنند از دیگر راه ها وارد خواهند شد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید