Performancing Metrics

اجرای سیاست پس‌انداز برای خرید خانه | اتاق خبر
کد خبر: 331852
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1395 - 12:13
آخوندی عنوان کرد:
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۲۴۰ میلیون تومان در شهر تهران هنوز رقم بسیار بزرگی برای خرید خانه نیست، گفت: در شهرهای میانی خانوار با ۱۶۰ میلیون تومان قدرت خرید خوبی دارند.

اتاق خبر- وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۲۴۰ میلیون تومان در شهر تهران هنوز رقم بسیار بزرگی برای خرید خانه نیست، گفت: در شهرهای میانی خانوار با ۱۶۰ میلیون تومان قدرت خرید خوبی دارند.

عباس آخوندی امروز در مراسم سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه بنیاد مسکن می تواند وارد ساخت شهرهای جدید شود گفت: اگر بنیاد مسکن علاقه داشته باشد می‌تواند در ساخت شهرهای جدید هم ورود کند و دولت هم استقبال می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اصلی‌ترین کار و سیاست در حوزه مسکن تلفیق سیاست‌های خُرد و کلان است تاکید کرد: منظور از سیاست‌های خُرد پس‌اندازهای خانوار است. تحول بخش عمده‌ای از تحول جمعیتی در جامعه شهری ایران انجام شده و در آینده با تحول جمعیتی روبرو نخواهیم شد.

آخوندی ادامه داد: در اواخر دهه ۴۰ جمعیت ایران حدود ۳۰ میلیون نفر بود که امروز به حدود ۸۰ میلیون نفر رسیده و ۷۰ درصد این جمعیت در شهرها و کمتر از ۳۰ درصد آن در روستاها تمرکز داردکه این امر در گذشته معکوس بوده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نرخ رشد جمعیت شهری تقریبا کُند شده و در آینده در شهرها رشد قابل توجهی نخواهیم داشت و در ۵۰ سال گذشته جمعیت شهری کشور به ۶۵ میلیون نفر رسیده که تقریبا ۱۰ برابر شده است.

وی با بیان اینکه تعداد خانوار رو به کاهش است، گفت: باتوجه به افزایش طلاق میزان نیاز به واحدهای مسکونی افزایش یافته است و با توجه به کاهش نفرات خانوار، امروز به تعداد واحد مسکونی زیاد با متراژ کم نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی درباره وضع کالبدی شهرها گفت: متاسفانه عمده شهرها از درون دچار پوسیدگی و فرسودگی هستند و شهرها پفکی شده‌اند به طوری که پیرامون شهرها در حال رشد است و همزمان مراکز شهرها پوسیده شده‌اند که این وضعیت در تغییر ارزش زمین هم اثر خیلی زیادی گذاشته است.

آخوندی ادامه داد: پیشنهادی که امروز رئیس‌جمهوری به بنیاد مسکن داده این است که فعالیت‌های خود را به سمت نوسازی مراکز شهری هم ببرند و دولت هم از این موضوع استقبال می‌کند. شهر تهران برای سکونت ۵ میلیون نفر طراحی شده که به تدریج جمعیت شهر تهران به ۷.۵ و ۸.۵ میلیون نفر رسید و در حال حاضر هم به ۱۱.۵ میلیون نفر در حال افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست دولت توسعه کلانشهرها نیست ادامه داد: به طور قطع هر چه کلانشهرها بزرگتر شود گرفتاری‌ها و نابسامانی‌های شهری هم بیشتر می‌شود. جمعیت کلانشهر مشهد باید تا حد یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر کنترل می‌شد اما امروز جمعیت این شهر به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است و این کلانشهر حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین دارد، این در حالی است که مشهد پایتخت تشیع جهان است و این وضع برای این شهر خوشایند نیست.

وزیر و راه شهرسازی ادامه داد: دشت مشهد زمانی مرکز میوه ایران بود اما امروز به دلیل توسعه شهری چیزی از این دشت باقی نمانده است. همچنین اصفهان هم برای جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری طراحی شده اما امروز جمعیت این کلانشهر به یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رسیده است و این وضعیت را در شهرهای اهواز و تبریز و حتی قم هم شاهد هستیم.

آخوندی تاکید کرد: تمام سیاست‌های حمایت از شهرهای مسکنی دولت برای شهرای میانی یعنی شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود و سیاست‌های مسکنی را فقط برای این شهرها دنبال می‌کنیم. وی با بیان اینکه اکثر شهرهای میانی وضعیت خوبی دارند گفت: شهرهای میانی کشور جمعیت‌پذیر هستند و از طریق ارائه تسهیلات می‌توانیم به جمعیت‌پذیری و توسعه این شهرها کمک کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اصلی‌ترین کار و سیاست در حوزه مسکن تلفیق سیاست‌های خُرد و کلان است و منظور از سیاست‌های خرد پس‌اندازهای خانوار است که بتوان با سیاست‌های کلان یعنی ارائه تسهیلات بانک‌ها متقاضیان را صاحب خانه کرد.

آخوندی گفت: با سیاست پس‌انداز در حال حاضر افراد می‌توانند چند برابر پس‌اندازی که کرده‌اند تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر افراد می‌توانند با سپرده‌گذاری ۴۰ میلیون تومانی در بازه زمانی یکساله ۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که در نهایت ۱۲۰ میلیون تومان (با احتساب سپرده) قدرت خرید دارند؛ همچنین زوج‌ها می‌توانند برای یک پلاک ثبتی ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات بگیرند که با رقم پس‌انداز خود قدرت خرید ۲۴۰ میلیون تومانی در بازار مسکن دارند که این رقم ۷۰ درصد هزینه خرید را در شهرهای میانی پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: البته این رقم در کلانشهرها شامل زوج‌ها می‌شود اما در شهرهای میانی تمام افراد مشمول دریافت وام مسکن هستند. آخوندی با بیان اینکه ۲۴۰ میلیون تومان در شهر تهران هنوز رقم بسیار بزرگی برای خرید خانه نیست گفت: در شهرهای میانی خانوار با ۱۶۰ میلیون تومان قدرت خرید خوبی دارند و این رقم می‌تواند ۷۰ درصد از هزینه خرید یک واحد مسکونی را پوشش دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استقبال مردم از سیستم پس‌انداز گفت: روزانه به طور متوسط ۲۱۰ نفر در حساب صندوق پس‌انداز یکم برای دریافت وام مسکن سپرده‌گذاری می‌کنند. آخوندی با بیان اینکه در دهه ۷۰ سیستم پس انداز برای خرید خانه خوب پیش رفت تاکید کرد: در اوایل دهه ۸۰ تعداد خانوارهایی که برای خرید خانه از سیستم پس‌انداز استفاده کرده بودند به ۳ میلیون خانوار رسید اما متاسفانه در ادامه این راه قطع شد و دولت اعلام کرد که برای خانه‌دار شدن نیازی به پس‌انداز نیست.

آخوندی افزود: هر چند که عدم استفاده از سیستم پس‌انداز برای خانه‌دار شدن سیاستی جذاب است اما عقلایی و عملیاتی نیست. وی با بیان اینکه در حال حاضر به همان سیستم سیاست پس‌انداز برای خرید خانه برگشته‌ایم گفت: این سیاست به نفع بافت‌های میانی شهرها است و در چند سال آینده این سیاست نظم قابل توجهی به شهرسازی می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره ایجاد شهرهای جدید گفت: اندیشه‌ای که در شکل‌گیری شهرهای جدید دنبال می‌کنیم این است در مناطقی که اشتغال زایی دارد شهر جدید ایجاد کنیم مانند عسلویه و چابهار. وی با بیان اینکه حاشیه جنوبی ایران از جنگل خالی شده است افزود: میزان تراکم نفر در کیلومتر مربع در حاشیه سواحل جنوبی کشور به ۴.۸ نفر رسیده است که این امنیت ملی را هم به خطر می‌اندازد.

منبع: مهر 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید