Performancing Metrics

افزایش بودجه جاری ۹۵ با شعار کوچک‌سازی دولت همخوانی ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 331876
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1395 - 13:40
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بودجه جاری دولت در سال ۹۵، ۱۹۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این افزایش با شعار کوچک‌سازی دولت همخوانی ندارد.

اتاق خبر: مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس، در جلسه علنی امروز و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال آینده کل کشور با اشاره به وضعیت درآمدهای مالیاتی دولت در لایحه بودجه گفت: سال گذشته ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده بود و برای بودجه امسال نیز این رقم به ۱۰۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود: با وجود این، آنچه مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرده است نشان می‌دهد که امسال بیشتر از ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی نخواهیم داشت که این تفاوت پیش‌بینی، باعث کسری بودجه می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: نرخ تورم برای سال ۹۵ حدود ۱۱.۵ درصد پیش‌بینی شده است، اما رقم افزایش مالیات بر ارزش افزوده در این سال ۵۰ درصد پیش‌بینی شده که با توجه به شفاف نبودن پایگاه‌های اطلاعاتی، این مسئله باعث فشار بر مردم و تولیدکنندگان می‌شود.

لاهوتی با اشاره به بودجه جاری ۱۷۴ هزار میلیارد تومانی دولت در سال ۹۴ و افزایش آن به ۱۹۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵، اظهار داشت: با این افزایش، شعار کوچک‌سازی دولت به کجا می‌خواهد برسد؟

وی همچنین با اشاره به پیش‌بینی ۶۸ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی با نفت ۴۰ دلاری در لایحه بودجه سال ۹۵، گفت: باید توجه داشته باشیم که متوسط قیمت نفت در سال ۹۴، ۳۰ دلار بوده است و پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این است که در خوشبینانه‌ترین حالت، ۶۱ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی خواهیم داشت.

این نماینده مجلس بی‌توجهی به سهم صندوق توسعه ملی در اقتصاد و کاهش این سهم و نیز تداوم شرایط رکودی در کشور را از دیگر نقاط ضعف لایحه بودجه سال آینده خواند و عنوان کرد: در رابطه با خصوصی‌سازی یکی از آثار آن باید این باشد که واگذاری شرکت‌های دولتی را در عمل ببینیم؛ دولت برای امسال و در حوزه خصوصی‌سازی ۱۱هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کرده که در اصل، واگذاری نیست بلکه تسویه اقساط طلب‌های سال گذشته است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید