Performancing Metrics

مشاهده ۱۹ گونه پرنده برای اولین بار در تالاب گندمان | اتاق خبر
کد خبر: 331986
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1395 - 19:49
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در ادامه اجرای برنامه های احیای تالاب گندمان تا کنون ۱۹ گونه پرنده برای اولین بار در این تالاب مشاهده و گزارش شده است.

اتاق خبر:مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده ۱۹ گونه پرنده برای اولین بار در تالاب گندمان خبر داد.

شهرام احمدی با اعلام این خبر گفت: تالاب گندمان، تالابی است در نزدیکی شهر گندمان از شهرستان بروجن که نام خود را از شهر تاریخی گندمان که در ضلع شمال شرقی آن واقع شده گرفته است.

وی گفت: این تالاب گندمان در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن نیز ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با برشمردن مطالعات و اقدامات مختلفی که جهت احیای این تالاب توسط حفاظت محیط زیست انجام شده است گفت: طی دوسال اخیر ۱۹ گونه پرنده برای اولین بار در این تالاب مشاهده و گزارش شده است.

شهرام احمدی افزود: با توجه به اینکه غالب این گونه ها هنوز در تالاب حضور دارند، احتمال لانه گزینی و زادآوری آنان در این تالاب بسیار زیاد است.

وی اردک سرحنایی، اردک سرسبز، اردک نوک پهن، زرده پر تالابی، حواصیل ارغوانی، بوتیمار کوچک و بزرگ و کشیم ها را از این گونه ها عنوان کرد و اظهار داشت: حضور برخی از گونه ها نسبت به سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان درنای خاکستری، فلامینگو، کفچه نوک، پاشلک و آبچلیک را از این جمله دانست و تصریح کرد: غاز پیشانی سفید کوچک و عقاب دریایی دم سفید دو گونه ای هستند که مشاهده آنها در این تالاب حائز اهمیت است.

احمدی درادامه گفت: غاز پیشانی سفید کوچک در سطح جهانی، کاهش تعداد چشمگیری داشته است به نحوی که در زمره ی پرندگان در خطر انقراض قرار گرفته است.

احمدی در ادامه سخنان خود اجرای برنامه های احیاء و نیز حفاظت ویژه تالاب های استان را عامل مهمی در حضور این پرنده ارزیابی کرد.

وی همچنین با اشاره به سرشماری صورت گرفته توسط کارشناسان ویگان حفاظت محیط زیست استان گفت: هم اکنون بیش از ۸۰ هزار پرنده در تالاب های استان که عمدتا در شهرستان بروجن قرار گرفته، حضور دارند و بیشتر این پرندگان درحال لانه گزینی و زاد آوری هستند.

تالاب گندمان به عنوان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آق بلاغ شناخته می شود که با فاصله‌ای نه‌چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته است. به طوری که بخشی از خورجی تالاب چغاخور به این تالاب سرآزیر می‌شود. وسعت تالاب گندمان ۹۸۰ هکتار است و ارتفاع این تالاب از سطح آب ۲۲۱۹ متر است. پوشش گیاهی تالاب گندمان را عمدتاً گونه های حاشیه ای و نم پسند تشکیل می‌دهد و در کنار تالاب می توانید گیاهانی مثل بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش را ببینید. پرندگانی مثل لک لک، شکاری ها، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم هم در تالاب گندمان دیده می‌شوند. ماهی های تالاب هم شامل ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه ماهی هستند. 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید