Performancing Metrics

عادل الجبیر: «تیران» و «صنافیر» از مدتها قبل متعلق به ما بوده | اتاق خبر
کد خبر: 332229
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395 - 11:44
چالش‌ اصلی، ایران است
تسنیم نوشت: وزیر خارجه سعودی اظهار داشت، تمام دولت‌های مصری این موضوع را که جزایر تیران و صنافیر متعلق به عربستان است را به رسمیت شناختند.

اتاق خبر - به گزارش «الشروق»، «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی، روز یکشنبه در دیدار با روزنامه‌نگاران مصری در قاهره درخصوص برخی موضوعات از جمله جزایری مصری واگذار شده به عربستان (تیران و صنافیر)، روابط عربستان با «اخوان‌المسلمین»، جنگ یمن و نیز موضوع ایران اظهارنظر کرد.

الجبیر درخصوص جزایر تیران و صنافیر، که مصر مالکیت آنها را به عربستان واگذار کرده است، تصریح کرد، صنافیر و تیران بعد از جنگ 1967 در پارپوب پیمان «کمپ دیوید» گنجانده شدند. عربستان مانند هر کشور دیگر خواستار ترسیم مرزهای خود است و این کار قبلا با امارات، عراق، بحرین، عمان و یمن نیز انجام شده است.

وزیر خارجه سعودی گفت: پس از سال 1967 اشغال این دو جزیره و سپس توافق کمپ دیوید به وقوع پیوست. اسرائیل با جدا شدن این دو جزیره از پیمان مخالفت کرد به‌ویژه که بخشی از اراضی اشغالی توسط آن بود و بدین ترتیب وارد کمپ دیوید شد و پس از آن مصر و عربستان کمیته‌ای برای استرداد این جزایر تشکیل دادند ولی رویدادهای منطقه و سرگرم شدن جهان عرب ترسیم مرزهای دریایی را به تعویق انداخت. همه دولت‌های مصر از زمان دولت «ملک فاروق» و حتی دولت کنونی «عبدالفتاح السیسی» مالکیت عربستان بر جزایر صنافیر و تیران را به رسمیت شناختند.

وی افزود، مصر این جزایر را اشغال نکرد ولی بنا به درخواست سعودی، وارد این جزایر شد و بررسی‌های عمیق و مفصلی، که از سوی وزارت خارجه مصر انجام شد، این واقعیت را تأکید می‌کند.

عادل الجبیر خاطرنشان کرد، وقایع و اسناد دو کشور هیچ اختلافی میان دو دولت بر سر سعودی بودن این جزایر نشان نمی‌دهد. مصر کشوری محترم است و اسناد این مسأله را دارد. قاهره اصلا به این مسأله اعتراض نکرد اما عده‌ای می خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

وزیر سعودی امضای توافقنامه بین ریاض و تل‌آویو درخصوص جزایر مذکور را رد کرد.

وزیر خارجه سعودی در بخشی دیگر از سخنانش، به ایران اشاره و ادعاهای خود را تکرار کرد. وی مدعی شد: مداخله‌های ایران در امور عربستان سعودی یکی از مهم‌ترین چالش‌های فراروی ریاض است. ایران در راستای ایجاد فتنه مذهبی در منطقه تلاش می‌کند.

الجبیر ادعا کرد: عربستان به همراه همپیمانان خود در شورای همکاری خلیج‌فارس توانستند نفوذ ایران در منطقه از یمن گرفته تا بحرین، سوریه، لبنان و نیز سودان و آفریقا را کاهش دهند.

وی در ادامه عنوان داشت، مصر و عربستان درخصوص موضوع سوریه اختلافی ندارند؛ هدف یکی است و آن تشکیل دولتی ملی، دموکرات و یکپارچه. همگان توافق کرده‌اند که «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در سوریه جدید جایگاهی نخواهد داشت.

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید