Performancing Metrics

رسوبات بختگان آلوده نیست | اتاق خبر
کد خبر: 332232
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395 - 11:59
بررسی کارشناسان زمین شناسی در دریاچه بختگان نشان می‌دهد که رسوبات این دریاچه از نظر زیست محیطی غیر آلوده است.

اتاق خبر: پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان در ۷۰ کیلومتری غرب نی ریز فارس قرار گرفته است. دریاچه های طشک و بختگان یکی از بزرگترین و پرآب ترین دریاچه های کشور محسوب می شوند که در سالهای پرباران گسترش یافته و به هم می پیوندند.

بختگان اولین بار در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و سپس در سال ۵۴ به عنوان پناهگاه حیات وحش و در سال ۱۳۷۴ بخشی از آن شامل مجموعه دریاچه های بختگان، طشک و تالابهای موجود در ورودی زهکشها به انضمام ارتفاعات شمال دریاچه بختگان به عنوان پارک ملی تعیین شد.

با خشک شدن این دریاچه مشکلات زیادی از جمله ورود اقلیم کویر، خشک شدن انجیرستانهای استهبان و... گریبانگیر استان فارس شد به گونه ای که همواره کارشناسان امر نسبت به این موضوع هشدارهای لازم را داده اند.

در این میان کارشناسان زمین شناسی پیرامون بررسی وضعیت آلودگی بستر این دریاچه تحقیقاتی را انجام داده اند.

رئيس سازمان زمين شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شيراز) : دریاچه بختگان و طشک در ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد که به دلیل اهمیت اکوسیستمهای پیرامونی و کاهش شدید آب دریاچه، وجود پهنه ها و گنبدهای نمکی، وجود سازندهای زمین شناسی فوق بازیک و فعالیتهای معادن فلزی و غیرفلزی اطراف دریاچه، در اولویت مطالعات زیست محیطی مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور (شیراز) قرار گرفته اند.

طهمورث یوسفی بیان کرد: با توجه به حساسیت موجود آلودگیهای سطحی و زیرسطحی رسوبات این دریاچه  بررسی و در این راستا ۲۳ گمانه تا عمق ۱۲ متری در دریاچه  حفر و ۲۲۱ نمونه برداری و تحت آزمایش ICP قرار گرفت و غلظت عناصر محاسبه شد.

وی بیان کرد: در این مطالعه فاکتورهای زیست محیطی و غلظت ۱۴ عنصر، As, Cd, Co, Cr, Cu, Mn, Mo, Ni, P, Pb, S, U, V, Zn   محاسبه و نقشه های پراکندگی عناصر تهیه شد.

رئيس سازمان زمين شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شيراز) به نتایج محاسبات اشاره کرد و گفت: محاسبات نشان می دهد هرچند غلظت عناصر در رسوبات سطحی افزایش داشته اما در کل رسوبات دریاچه از نظر کیفیت زیست محیطی غیرآلوده است.

یوسفی تاکید کرد: بالابودن تعدادی از عناصر در بخشهای مختلف دریاچه به دلیل تفاوت نوع سازندهای زمین شناسی در اطراف دریاچه است که رسوبات از آنها منشاء می گیرند.

یوسفی بیان کرد: در این راستا باید اقدامات لازم در خصوص کنترل فعالیتهای معدن‌کاری، صنعتی، کشاورزی و ... و توجه به مسائل زیست محیطی قبل از گذشتن غلظت عناصر از حد مجاز و رسیدن به حد آستانه انجام شود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید