Performancing Metrics

رکود؛ عامل تضعیف بخش خصوصی در سال 94 | اتاق خبر
کد خبر: 332239
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395 - 09:53
رئیس اتاق بازرگانی البرز در گفت و گو با اتاق خبر
رئیس اتاق بازرگانی البرز شرایط بخش خصوصی در سال 94 را بسیار بد توصیف کرد.

رحیم بنا مولایی رئیس اتاق بازرگانی البرز در گفت و گویی که با اتاق خبر داشت، رکود را عامل اصلی تضعیف بخش خصوصی در سال 94 دانست و اضافه کرد: با توجه به شرایط بازار بخش خصوصی دوران خوبی را نداشت و در این میان برخی سازمان ها و شرکت ها نیز به برخی از شرکت های خوش حساب از نظر پرداخت مالیات نیز فشار وارد می شد.

بنا مولایی به آمارهای بانک مرکزی در مورد چک های برگشتی اشاره کرد و گفت: آمار چک های برگشتی در سال 94 نشانگر وضعیت مالی ضعیف بخش خصوصی در سال گذشته است.

رئیس اتاق بازرگانی البرز افزود: در سال گذشته بسیاری از واحد های تولیدی در کشور با نیمی از ظرفیت خود فعالیت کردند و حتی برخی از واحد های تولیدی نیز تعطیلی را تجربه کردند.

بنا مولایی با تاکید بر افزایش افراد مشمول دریافت بیمه بیکاری به عنوان سندی بر تعطیلی واحد های تولیدی، افزود: مردم به هیچ عنوان خواستار تورم 40 درصدی که در دولت گذشته اتفاق افتاد نیستند. با این حال در آن دوران علیرغم تورم بالا، گردش مالی نیز در جامعه وجود داشت.

 رئیس اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه مشکلات از سال 90 آغاز شد، گفت: در سال 90 با افزایش نرخ دلار از 900 به 3700 باعث شد که بسیاری از شرکت ها و تولید کنندگان بخش خصوصی با مشکلات بسیاری روبه رو شوند. از طرف دیگر این رخداد باعث شد که فروش کَمّی تولیدکنندگان افت شدیدی را تجربه کنند.

بنا مولایی در مورد چشم انداز اقتصادی کشور در سال 95، با اشاره به لغو تحریم ها گفت: در بخش سیاست خارجی دولت کار خود را انجام داده است. با این حال هنوز برای صنایع کوچک و متوسط کشور اتفاقی رخ نداده است و همچنان وضعیت گذشته ادامه دارد.

رئیس اتاق بازرگانی البرز در مورد حضور هیات های بازرگانی خارجی در ایران گفت: حضور این هیات های تجاری بیشتر در دراستای بستن قرارداد با تولید کنندگان بزرگ دولتی بوده است. با این حال انتظار می رود که در سال 95، با چابک سازی دولت و محول کردن برخی از وظایف دولت به بخش خصوصی بتوان با آزاد سازی قیمت ها و رقابت میان تولید کنندگان داخلی بتوان اقتصاد کشور را در سال 95 به حرکت در آورد.

وی با اشاره به ناموفق بودن سیاست های دولت برای تحریک بازارهایی مانند مسکن گفت: باید تعادلی میان عرضه و تقاضا در داخل کشور به وجود آورد و با توجه به  ایده اقتصاد مقاومتی، هدف دولت باید ایجاد یک اقتصاد درون زا و برون گرا و صادرات محور باشد. با این حال شرایط کنونی در تضاد با صادارات محوری است.

بنا مولایی راهکار خود را برای توسعه صادرات محور در اقتصاد کشور، تاسیس و توسعه شرکت های فعال در زمینه صادرات دانست. وی افزود: با توسعه این شرکت ها رقابت در کشور به وجود خواهد آمد. با این حال بخش خصوصی تلاش کند که با اتصال خود به شرکت های خارجی به دنیا معرفی شود.

رئیس اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر حمایت دولت از بخش خصوصی با تصحیح قوانین بانکی افزود: در بخش مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده که امروز در کشور گرفته می شود عادلانه نیست. دریافت مالیات باید به صورت مستقیم و به نام مالیات بر مصرف اخذ شود.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید