Performancing Metrics

بیمه شاغلان گران‌تر شد | اتاق خبر
کد خبر: 332267
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395 - 14:14
با تصمیم جدید تامین اجتماعی برای دریافت حق بیمه از بن نقدی ۱۱۰ هزار تومانی سال ۹۵ کارگران، مبلغ بن امسال به ماهیانه ۱۰۲۳۰۰ تومان کاهش یافت و هزینه بیمه کارفرمایان هم ۲۵۳۰۰ تومان بالا رفت.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، دریافت حق بیمه از بن نقدی کارگران به عنوان یکی از مزایای جانبی شغل چند سالی است که مطرح شده و در دو سه سال اخیر بحث آن در شورای عالی کار مطرح شده است؛ با این حال، در سال گذشته سازمان تامین اجتماعی از بن نقدی کارگران حق بیمه دریافت کرده است.

در سال ۹۳ بحثی پیرامون دریافت و یا عدم دریافت حق بیمه از بن نقدی کارگران مطرح شده بود که با مخالفت شدید کارفرمایان و همراهی وزیر صنعت، کار به شورای عالی کار کشیده شد و در آنجا لغو دریافت حق بیمه از بن نقدی کارگران که در آن سال ۸۰ هزار تومان بود به تصویب شورا رسید.

کارفرمایان معتقد بودند دریافت حق بیمه از بن نقدی کارگران که از مزایای جانبی و انگیزشی شغل است تفسیر درستی نیست و از اینرو برای آنها تنها یک هزینه اضافه و برای کارگران هم بی فایده است. البته افزایش دریافت حق بیمه برای کارگرانی که در دو سال آخر دوران خدمت خود قرار داشتند می توانست موثر باشد و میزان حقوق دوران بازنشستگی آنها را افزایش دهد، اما برای سایر گروه های شغلی فایده ای نداشته است.

مبلغ بن نقدی کارگران کاهش یافت

با این وجود، در سال گذشته سازمان تامین اجتماعی برای افزایش میزان درآمد سالیانه خود از محل دریافت حق بیمه بن نقدی کارگران، به کارفرمایان ابلاغ کرد که باید به ازای پرداخت بن نقدی به بیش از ۱۳ میلیون کارگر حق بیمه بپردازند. برآوردها نشان می دهد درآمد حق بیمه ۱۳ میلیون کارگر دارای لیست بیمه ای از محل بن نقدی ماهیانه ۴۲۹ میلیارد تومان خواهد شد و تامین اجتماعی بابت حق بیمه بن نقدی ۵ هزار و ۱۴۸ میلیارد تومان درآمد در سال جاری کسب خواهد کرد.

حال طبق شرایط جدیدی که برای سال جاری از سوی تامین اجتماعی ابلاغ شده است، بابت ۱۱۰ هزار تومان حق بن ماهیانه به هر مشمول قانون کار ۳۳ هزارتومان حق بیمه باید پرداخت شود که سهم کارگران ۷۷۰۰ تومان و سهم کارفرمایان نیز ۲۵۳۰۰ تومان می شود.

با بیان دیگر، حق بن نقدی ماهیانه امسال کارگران نیز ۱۰۲۳۰۰ تومان می شود. همچنین کارفرمایان نیز باید به ازای هر نیروی تحت پوشش خود مبلغ ۲۵۳۰۰ تومان حق بیمه بیشتر بپردازند. این احتمال وجود دارد که بار دیگر از سوی نمایندگان کارگران و کارفرمایان نسبت به این تصمیم تامین اجتماعی که حتی در شورای عالی کار نیز مطرح نشده است، واکنش هایی صورت گیرد که یکبار منجر به لغو آن در سال ۹۳ شد.

ابلاغیه دریافت بیمه از حق بن کارگران

بر پایه ابلاغیه جدید تامین اجتماعی که در روزهای اخیر صورت گرفته درباره دریافت حق بیمه از بن نقدی سال ۹۵ کارگران، آمده است: با توجه به اینکه طبق بند ۳ تصویب‌نامه شورای عالی کار مقرر شده ماهیانه مبلغ یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال (۱۱۰۰۰۰۰ ریال) کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار، به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای از سوی کارفرمایان به کلیه کارگران اعم از دائم و موقت پرداخت شود، لذا کارفرمایان ذیربط می‌بایست به هنگام تنظیم صورت مزد و مزایا نسبت به درج مبلغ مزبور در ستون مزایای مشمول به‌ همراه سایر اقلام و همچنین کسر حق بیمه متعلقه و پرداخت آن اقدام کنند.

بنابراین با تصمیمات جدید تامین اجتماعی برای دریافت حق بیمه از بن نقدی امسال مشمولان قانون کار، هزینه هر کارفرما در ماه بابت پرداخت حق بن ۱۱۰ هزار تومانی به کارگران مبلغ ۱۳۵۳۰۰ تومان خواهد شد. در عین حال، رقمی که به کارگران می رسد، کمتر از ۱۱۰ هزار تومان و به میزان ۱۰۲۳۰۰ تومان است و مابقی به تامین اجتماعی خواهد رسید.

94105

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید