Performancing Metrics

سفر از تهران به اصفهان ظرف 2 ساعت | اتاق خبر
کد خبر: 332268
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395 - 14:19
جزییات تحول در شبکه ریلی کشور
مدیرعامل راه آهن می گوید: متأسفانه بخش زیادی از درآمد ناخالص ملی کشور در تصادف‌های جاده‌ای از دست می‌رود و این ضرری جبران‌ناپذیر برای کشور به شمار می‌آید.

اتاق خبر - مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تشریح نقش بسزای راه‌آهن در پیاده سازی ۷ بند از ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی به مزایای تغییر مد حمل و نقلی از جاده به ریل اشاره و اظهار کرد: متأسفانه بخش زیادی از درآمد ناخالص ملی کشور در تصادف‌های جاده‌ای از دست می‌رود و این ضرری جبران‌ناپذیر برای کشور به شمار می‌آید.

به گزارش اتاق خبر به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یکشنبه شب ۲۲ فروردین‌ماه در برنامه تلویزیونی اقتصاد ایران با تشریح اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در راه‌آهن کشور،  اقتصاد مقاومتی را الگوی جدیدی خواند که مفهوم اقتصاد ایرانی-اسلامی را برای نجات اقتصاد کشور بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه مجموعا از ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی ۷ بند وجود دارد که راه‌آهن در آن‌ها نقش مهمی دارد، به بیان این هفت بند پرداخت و گفت: در بند ۳ این سیاست‌ها محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد اشاره شده که بالاترین بهره‌وری در حمل بار در راه‌آهن وجود دارد به طوری‌که یک واگن باری معادل حداقل سه تریلی می‌تواند بار جابه‌جا کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در بند ۴ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی که مصداق کامل و واقعی آن راه‌آهن کشور است اشاره شده چراکه در راه‌آهن یک هفتم جاده سوخت مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: در بند ۸ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید بر اجرای سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف شده است که هرچه از سفر جاده‌ای کاهش و به سفرهای ریلی افزوده شود به تبع تصادفات رانندگی کاهش می‌یابد.  در حال حاضر بخش زیادی از درآمد ناخالص ملی کشور در تصادفات جاده‌ای از دست می‌رود.

ترانزیت جاده‌ای منافع ملی را تأمین نمی‌کند

پورسید آقایی اظهار کرد: در بند ۱۰ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز به موضوع ترانزیت اشاره شده که اصولا ترانزیت معنایی جز راه‌آهن ندارد چراکه آنچه در کشور سودآوری دارد ترانزیت ریلی است در مقابل رشد ترانزیت جاده‌ای کشور به دلیل مصرف سوخت، فرسودگی راه‌ها و تبعات آلایندگی‌های محیط زیستی منافعی برای کشور کسب نمی‌کند.

وی با یادآوری اینکه بند ۱۲ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیوندهای راهبردی با کشورهای همسایه است  گفت: اصولا اولین مباحثی که در مذاکرات با کشورهای همسایه در اجلاسهای مشترک مطرح می‌شود بحث حمل و نقل و موضوع ارتباط ریلی بین کشورها است تا از این طریق بار بیشتر حمل شود و حتی مطرح می‌شود با برقراری خطوط ریلی مسافری پیوندهای ملی را تحکیم ببخشیم.

صرفه‌جویی ۹ میلیارد دلاری 

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در بند  ۱۳ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی یکی از سیاست‌های مورد تأکید است. در حال حاضر ۲۰ میلیارد لیتر گازوییل در بخش حمل و نقل مصرف داریم که اگر این حمل و نقل با راه‌آهن باشد می‌توان با ۳ میلیارد لیتر گازوییل همه این حمل و نقل را انجام داد و ۱۷ میلیارد لیتر گازوییل به ارزش ۹ میلیارد دلار صرفه‌جویی حاصل از شیفت حمل و نقل جاده‌ای به ریلی است؛ با این حساب می‌توان ۱۷ میلیارد لیتر افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی فقط با جابه‌جایی مد حمل و نقل جاده‌ای به ریلی داشت.

وی آخرین محور سیاست‌های اقصاد مقاومتی که راه‌آهن در آن نقش دارد را افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن خواند و گفت: امروز در صنعت ریلی به حدی از خودکفایی رسیده‌ایم که هرنوع واگن باری و مسافری و لکوموتیو البته با کمک جزئی شرکت‌های خارجی را می‌توانیم به طور کامل در ایران تولید کنیم.

استفاده از ریل ملی تا ۴ ماه آینده

پورسیدآقایی ادامه داد: به جز ریل که شرکت‌های فولادی(ذوب آهن اصفهان) در حال برنامه‌ریزی برای تولید آن هستند در ساخت و توسعه راه‌آهن هیچ احتیاجی به خارج از کشور نخواهیم داشت و تنها چیزی که تولید نشده فقط ریل است که با پشتیبانی‌های وزارت راه و شهرسازی امیدواریم تا ۳ الی۴ ماه آینده بتوانیم از ریل ملی نیز استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه راه‌آهن کشور باید مداومت و استمرار داشته باشد تا بتواند پوست‌اندازی کند و مدرن شود، گفت: طی دو سال گذشته سیاست‌های بسیاری خوبی در راه‌آهن دنبال شد که با حمایت‌های مناسب دولت و مجلس نیز همراه بود و نتیجه آن شد که با وجود افت ۷ درصدی بار در کشور، راه‌آهن رشد ۲.۲ درصدی حمل بار را نسبت به عملکرد مدت مشابه سال گذشته خود داشته است.

سهم ۱۱.۸ درصدی راه‌آهن از حمل بار در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: همچنین سهم راه‌آهن از حمل بار در کشور از ۱۰.۵ درصد در سال ۹۲ به ۱۱.۸ درصد در پایان سال ۹۴ رسید و این یعنی نزدیک به ۱.۳ درصد سهم راه‌آهن در کل حمل و نقل بار در کشور اضافه شده است.

وی اظهار کرد: ترانزیت ریلی از ۵۰۰ هزار تن در سال ۹۲ به ۱.۵ میلیون تن در سال ۹۴ رسید که همه این‌ها نتیجه سیاست‌های حمایتی دولت است که در بخش ریلی از آن استفاده شد. یکی از دلایل مهم این رشد آن بود که قیمت‌های دسترسی را کاهش دهیم و مجموعا اقداماتی انجام شد که قیمت حمل بار با جاده رقابتی شد و به همین دلیل بار بیشتری نسبت به گذشته جذب راه‌آهن شد.

پورسیدآقایی با اشاره به بررسی لایحه قانون برنامه ششم توسعه کشور در مجلس گفت: دولت در سه بند امتیازات خوبی به راه‌آهن داد از جمله اینکه سرمایه‌گذاری در راه‌آهن دارای معافیت‌هایی باشد یا مالیات بر ارزش افزوده صفر شود. البته انتظارات ما نیز طبیعتا بالا است و برخی نمایندگان نیز پیشنهاداتی آماده طرح کرده‌اند که این حمایت‌ها از راه‌‌آهن بیشتر شود.

تعویض خطوط مسیر اراک-اهواز پس از ۵۵ سال

وی در پاسخ به سوالی درباره فرسوده بودن ریل‌های مسیر راه‌آهن اراک-اهواز گفت: کل مسیر ریلی در این خط از اراک تا درود به صورت ۱۰۰ درصدی به پایان رسیده و مسیر درود تا اندیمشک نیز بیش از ۵۰ درصد ریل آن بازسازی و نوسازی شده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سال گذشته پس از ۵۵ سال مجموعا ۱۷۵ کیلومتر جمع‌آوری شد و خطوط جدید با ریل استاندارد روز دنیا جایگزین شده است، گفت: تا پایان سال ۹۵ خطوط این مسیر به جز یک بلاک پایانی نوسازی و بهسازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره افزایش سرعت قطارها و عملیاتی شدن طرح‌ها در این زمینه برای سال ۹۵ توضیح داد: در این زمینه دو کار مهم در حال انجام است که با این مثال این دو کار را توضیح خواهم داد. برای مسیر تهران-مشهد شاید زمان سیر تغییر محسوسی نکرده باشد ولی گام‌های بسیار خوبی در جهت به حداقل رساندن تأخیر قطارها و حرکت آن‌ها پشت سر یکدیگر انجام شد.

وی اضافه کرد: در ایام نوروز میانگین تأخیر از مبدأ قطارها بسیار کاهش پیدا کرد و به ۴۰ ثانیه رسید و تأخیر در طول سیر نیز در این مسیر میانگین در ۱۱ساعت طول حرکت فقط ۲۳ دقیقه بود.

پورسیدآقایی تأکید کرد: برای سال ۹۵ به هیچ عنوان به هیچ قطاری با سرعت زیر ۱۳۰ کیلومتر اجازه تردد در این مسیر داده نمی‌شود و سرعت سیر تمام قطارهای تهران-مشهد بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ خواهد بود بنابر این زمان سیر یک ساعت و نیم در طول این مسیر کاهش می‌یابد.

سفر 2 ساعته از تهران به اصفهان

وی اضافه کرد: علاوه بر این یک کار زیربنایی نیز در دست اجرا است که مسیر تهران-مشهد ۶ ساعته طی شود که ظرف سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین پروژه سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان نیز در دستور کار است که با بهره‌برداری از این پروژه مردم ظرف دو ساعت از مرکز تهران به مرکز اصفهان منتقل می‌شوند که این پروژه هم ظرف سه سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.

 94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید