Performancing Metrics

توليد انبوه پلاكت با استفاده سلول هاي بنيادي | اتاق خبر
کد خبر: 332614
تاریخ انتشار: 24 فروردین 1395 - 11:45
محققان با استفاده از يك روش جديد موفق به توليد سلول هاي توليد كننده پلاكت، با استفاده از سلول هاي بنيادي شدند.

اتاق خبر - به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از ساينس، پلاكت سلول هايي بي رنگ و كوچك هستند كه عملكردشان تعامل با پروتئين هاي لخته كننده خون، به منظور جلوگيري از خونريزي است. پلاكتها توسط سلول هايي به نام مگاكاريوسيت در مغز استخوان ساخته مي شوند.

محققان دانشگاه كمبريج در انگلستان موفق به توليد مگاكاريوسيت از سلول هاي بنيادي شده اند. ساخت پلاكت و مگاكاريوسيت از سلول هاي بنيادي همواره چالشي بزرگ بوده است كه اكنون به همت محققان داشنگاه كمبريج با استفاده از سلول هاي بنيادي پرتوان انساني (hPSCs) محقق شده است.
در اين روش اين سلول هاي به صورت شيميايي مجدد برنامه نويسي مي شوند تا به مگاكاريوسيت تبديل شوند. اين روش كارآمد تر و سريعتر از روش هاي موجود است. مي توان سلول هاي توليد شده به اين روش را در شرايط آزمايشگاهي به مدت بيش از 90 روز نگهداري كرد.
پلاكت معمولا براي بيماراني كه بر اثر سانحه يا عمل جراحي مقدار زيادي خون از دست داده اند و بيماران مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار مي گيرد.
اين مطالعه گامي مهم در توليد خون آزمايشگاهي قابل تزريق به انسان است.نتايج اين تحقيقات در نشريه Nature Communications منتشر شده است.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید