Performancing Metrics

جنوب يمن، پايتخت جديد القاعده | اتاق خبر
کد خبر: 332650
تاریخ انتشار: 24 فروردین 1395 - 13:59
روزنامه قدس در شماره سه شنبه 24 فروردين در يادداشتي به قلم محمدحسين جعفريان، مي نويسد: يمني‌ها در آستانه آتش‌بس در عربستان قرار دارند، بسياري از همين الان بر تداوم اين آتش‌بس ترديد دارند.

اتاق خبر - در ادامه اين يادداشت مي خوانيم: در حالي‌كه عربستان و ائتلاف حامي‌ اش مدت‌هاست در شمال سرگرم بمباران امكانات زيربنايي يمن، بيمارستان‌ها، مدارس و كشتار انبوه مردم بي‌گناه با سلاح‌هاي اهدايي آمريكا و اروپايي‌ها هستند، در جنوب يمن، يعني جايي كه كسي متعرض آن نيست، جريان تروريستي القاعده روز به روز قدرتمندتر شده و در حال تأسيس امارتي خودمختار شبيه آنچه داعش در رقه و موصل و ليبي درست كرده، است.

پرچم آن‌ها همان پرچم داعش است و رفتارها و سياست‌هايشان نيز بسيار شبيه آن‌ها.
القاعده يمن در حالي‌كه همه سرگرم جنگ در شمال هستند، منطقه پهناوري را در جنوب يمن به مركزيت بندر مهم «مكلا» به تصرف و كنترل خود درآورده است. آن‌ها شبيه داعش، در كنار جنگ و تصرف مناطق جديد، توجه بسياري به كسب درآمد و گسترش تجارت دارند.
در نخستين قدم، اين شبه نظاميان به شعبه بانك مركزي يمن در مكلا حمله و تمام پول و امكانات آن كه بيش از يكصد ميليون دلار بود مصادره كرده‌اند. بندر و استان مكلا اصولاً يك منطقه نفتي است. چيزي كه تروريست‌ها بخوبي متوجه اهميت آن براي كسب درآمد شده‌اند. اكنون القاعده يمن درست شبيه داعش، نفت اين منطقه يمن را در تانكرها بفروش مي‌رساند. آن‌ها امنيت را در بندر برقرار كرده و با خوشرويي اجازه مي‌دهند بندر تحت تسلط آن‌ها نقش گلوگاه ترانزيت اقتصادي را براي كل مناطق جنوب بازي كند و از اين راه روزانه بيش از 2ميليون دلار درآمد كسب مي‌كنند.
آن‌ها از تمام كشتي‌هاي ورودي و خروجي، ماليات مي‌گيرند.
در همين حال و لااقل در يك مورد، رهبران القاعده يمن، اشتباه داعش را مرتكب نشده‌اند. آن‌ها بخشي از درآمد حاصله از مناطق تحت كنترلشان را صرف فعالسازي خدمات زيربنايي نظير آب، برق، تلفن و حتي كمك به بيمارستان‌ها و احداث راه‌هاي جديد اختصاص داده و مهمتر از آن، از مردم ساكن اين مناطق ماليات نمي‌گيرند. القاعده از ديرباز در يمن نفوذ بسيار زيادي داشته و بسياري معتقدند اين كشور، خاستگاه و زادگاه اين گروه تروريستي است.
بي‌ترديد اگر رياض بجاي حمله به ارتش و مردم يمن، امكاناتي كه خرج ويراني اين كشور و كشتار مردم آن كرد، صرف پاكسازي القاعده مي‌كرد، اكنون شاهد اين اوضاع نابسامان نبوديم. اما به نظر مي‌رسد رياض از قدرت گرفتن اين جريان تروريستي در جنوب يمن نگراني چنداني ندارد. اكنون دنيا بايد نگران ظهور اين جزيره‌هاي تروريستي در رقه و موصل و ليبي و سومالي و نيجريه و يمن و... و پيوستن احتمالي اين‌ها به يكديگر باشد.
اگر القاعده بتواند بر باب المندب مسلط شود، آنگاه اوضاع بسيار سخت‌تر نيز خواهد شد. اما به نظر مي‌رسد لااقل غرب به اين مسأله اهميتي نمي‌دهد! و در عوض هر از گاهي قايق مملو از سلاح‌هايي را كه قاچاقچيان سلاح در غرب به القاعده يمن مي‌فروشند، در درياي عمان متوقف كرده و به عنوان سلاح‌هاي ارسالي ايران براي زيدي‌هاي يمن، مدتي در رسانه‌هاي خود درباره آن دروغ مي‌گويد.
*منبع: روزنامه قدس، 24 فروردين 1395

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید