Performancing Metrics

كاهش 50 میلیون لیتری مصرف انواع سوخت و 60 درصدی قاچاق سوخت | اتاق خبر
کد خبر: 332941
تاریخ انتشار: 25 فروردین 1395 - 09:36
ذوالفقاری خبرداد:
معاون امنیتی و انتظامی وزارت كشور گفت: در سال 94، در مجموع مصرف روزانه انواع مواد سوختی حدود 50 میلیون لیتر و قاچاق سوخت حدود 60 درصد نسبت به سال 92 كاهش یافت.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، حسین ذوالفقاری عصر سه شنبه پس از پنجمین جلسه مبارزه با قاچاق سوخت در جمع خبرنگاران درباره محورهای این نشست كه با حضور نمایندگان ارشد دستگاه های ذیربط در وزارت كشور برگزار شد افزود: بر اساس تصمیماتی كه از حدود دو سال قبل گرفته شده و توسط دستگاه های مسوول اجرایی شد و با گزارشی كه از مجموع مسوولین مبارزه با قاچاق كالا و سوخت و سازمان های مرتبط داشتیم شاهد این كاهش بوده ایم.

وی درباره راهكارهای مبارزه با قاچاق و جلوگیری آن گفت: یكی از راهكارها این بود كه گاز جایگزین مصرف نفت سفید به خصوص در نیروگاه ها و خیلی از كارخانه های صنعتی شود، راهكار دیگر بحث پیمایش برخط بود كه یعنی سوخت بر مبنای صدور بارنامه ای كه به دستگاه ها و خودروهای حمل بار، داده شود، همچنین نصب جی پی اس بر روی ماشین های اتوبوس و كامیون های بین شهری، مسیر و میزان سوخت آنها را كنترل می كند.

ذوالفقاری فروش سوخت از طریق برخی استان های مرزی با نظارت استانداران و دستگاه های همكارانشان در استانها را از دیگر راهكارهای جلوگیری از قاچاق سوخت عنوان كرد و گفت: در این كار هم صرفه و صلاح كشور مد نظر قرار گرفت و هم بخشی از درآمد سوخت در مناطق مرزی به مرز نشینان داده شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت كشور كنترل و نظارت بر قسمت هایی كه توزیع سوخت در آنجا انجام می شود را از دیگر راهكارهای مبارزه با قاچاق سوخت عنوان كرد و گفت: همه این راهكارها در كنار هم می تواند بر قاچاق سوخت تاثیر بگذارد؛ البته قیمت جهانی نفت هم بر قاچاق سوخت تاثیر گذار بوده است كه مجموعه عوامل در واقع باعث شد كه كاهش قاچاق سوخت و كاهش مصرف را داشته باشیم.

وی درباره این كه از چه استانهایی بیشتر قاچاق سوخت و كالا صورت می گیرد گفت: ما یك بخشی را در خلیج فارس و یك بخشی هم در سیستان و بلوچستان را مورد نظارت و كنترل قرار دادیم كه تا حد زیادی كاهش پیدا كرده است و در حال حاضر استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بحث فروش سوخت را از طریق استانداری سازماندهی كرده ایم.

ذوالفقاری یادآور شد: در جلسه امروز هم تصمیم گیری شد كه استان هرمزگان اگر چنانچه زمینه و بسترش را داشته باشد به آنها اجازه داده شود كه در آن ساماندهی سوخت صورت بگیرد و بتوانند فروش سوخت را داشته باشند و همچنین بحث ناوگان درون شهری است كه ساماندهی شود و سوخت بر مبنای میزان كاركردش به آنها داده شود.

معاون امنیتی و نظامی وزارت كشور درباره كارت سوخت و تصویب آن در مجلس گفت: در این جلسه بحث كارت سوخت مطرح نبود ولی كارت سوخت در كنترل مصرف سوخت و یكسری نتایج دیگری كه می تواند برای دستگاه های كنترل كننده در این زمینه را داشته باشد امری مناسبی می دانیم كه تداومش می تواند به كار كنترل مسیر حمل و نقل و مصرف كمك كند.


** قیمت گازوئیل هنوز با قیمت جهانی فاصله دارد

در ادامه این جلسه، قاسم خورشیدی مدیركل مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی و رییس ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز با حضور در جمع خبرنگاران گفت: كاهش روزانه مصرف بیش از 50میلیون لیتر سوخت در سال 94 نسبت به سال 92علاوه بر ارزش های اقتصادی و تاثیرات زیست محیطی، باعث كاهش قاچاق سوخت شده است.

وی افزود: برای این منظور علاوه بر استفاده از روش های ایجابی و مقابله با قاچاق، از برنامه های اصلاح تسهیم و توزیع و افزایش قیمت سوخت استفاده شده است.

خورشیدی گفت: در حال حاضر قیمت سوخت نزدیك به قیمت فوب خلیج فارس و قیمت جهانی است، اما قیمت گازوئیل هنوز با قیمت جهانی فاصله دارد.

خورشیدی در خصوص سامانه هوشمند سوخت نیز گفت: در صورت تصویب مصوبه اخیر مجلس و ابلاغ آن، دولت مكلف به اجرای آن می باشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در جریان بررسی لایحه بودجه 95 تصویب كردند كه كارت سوخت حذف نشود و نرخ بنزین نیز با مصرف بیشتر پلكانی افزایش می یابد.

نمایندگان در این مصوبه دولت را مكلف كردند حداكثر چهارماه پس از تصویب این قانون، تمامی وسایل نقلیه سبك و سنگین اعم از بنزینی، گازوییلی و دوگانه سوز را كه كارت هوشمند سوخت ندارند به این كارت مجهز كند و از آن تاریخ، عرضه هر گونه سوخت به كلیه وسایل نقلیه صرفا با استفاده از كارت مذكور و بر اساس احكام زیر مجاز است.

انتهای پیام/
کد: 94108
نظرات
ADS
ADS
پربازدید