Performancing Metrics

دو جزیره ای که به عربستان بخشیدیم، حق این کشور است | اتاق خبر
کد خبر: 332954
تاریخ انتشار: 25 فروردین 1395 - 10:33
وزارت خارجه مصر:
سخنگوی وزارت خارجه مصر امروز سه شنبه تاکید کرد که توافقنامه ترسیم مرزهای مصر و عربستان و تحویل دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان، بر اساس مستندات قانونی صورت گرفته است.

اتاق خبر - به گزارش رسانه های خبری مصر، احمد ابوزید گفت که توافقنامه ترسیم مرزهای مصر و عربستان و تحویل تیران و صنافیر بر اساس مستندات قانونی از جمله فرمان ریاست جمهوری صادره در سال 1990 و فرمان پادشاهی عربستان در سال 2010، بیانیه های متقابل وزرای خارجه مصر و عربستان و توافقنامه سال 1906، امضا شده است.

وی افزود که به هیچ وجه ممکن نیست که ما در خصوص حتی یک وجب از اراضی مصر کوتاهی کنیم اما اسناد نشان می دهد که این دو جزیره متعلق به عربستان است و مصر بنا به درخواست طرف سعودی مسئول اداره آن بود تا اینکه عربستان ترسیم مجدد مرزها را درخواست کرد و ما نیز این دو جزیره را به عربستان بازگرداندیم.

دولت مصر روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که توافق ترسیم مرزهای دریایی با عربستان، نشان داد که دو جزیره موجود در دریای سرخ داخل آبهای منطقه ای عربستان قرار دارند. این درحالی است که این دو جزیره ده ها سال تحت حاکمیت مصر بودند.

در پی اعلام این خبر، اعتراض‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و در همین رابطه حمدین صباحی نامزد سابق ریاست جمهوری مصر و موسس جریان مردمی این کشور اقدام السیسی در خصوص واگذاری دو جزیره صنافیر و تیران به عربستان سعودی را محکوم کرد.

وی طی اظهاراتی در صفحه فیس بوک خود نوشت که بر اساس توافق مربوط به اول اکتبر سال 1906 که بین دولت عثمانی و مصر امضا شد، جزیره تیران و صنافیر جزء جدایی ناپذیر دولت مصر است و مصر حتی در زمان درگیری عربی و اسرائیلی و پس از آن اشغال فلسطین و امضای توافقنامه ها همچنان بر این دو جزیره حاکمیت دارد و به موجب توافقنامه کمپ دیوید این دو جزیره در مالکیت و حاکمیت مصر قرار گرفت.

وی تصریح کرد که عربستان سعودی در سال 1932 به عنوان دولت مشروع و قانونی تاسیس شد به این معنا که این دو جزیره متعلق به عربستان نبود و این کشور مطلقا هیچ حاکمیتی بر آن نداشت و بر این اساس هر گونه مطالبه عربستان برای تحویل گرفتن این دو جزیره به موجب دلایل تاریخی، قانونی و واقعیت مردود است و هیچ جنگ و خصومتی از این لحاظ بین دو کشور نیست.

تسنیم 

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید