Performancing Metrics

پیش‌بینی رشد اقتصادی 4 درصدی ایران | اتاق خبر
کد خبر: 333054
تاریخ انتشار: 25 فروردین 1395 - 15:58
در تازه‌ترین گزارش صندوق بین المللی پول؛
صندوق بین المللی پول (IMF) در جدیدترین پیش بینی خود از وضعیت اقتصاد جهانی، نرخ رشد اقتصاد ایران در سال 2016 را چهار درصد پیش بینی کرد.

113-6.jpg

اتاق خبر - این وام دهنده جهانی با اشاره به اینکه روند رشد اقتصاد ایران سال گذشته ثابت بود، پیش بینی کرد اقتصاد کشور به میزان چهار درصد در سال 2016 و به میزان 3.7 درصد در سال 2017 توسعه خواهد یافت.

صندوق بین المللی پول نرخ رشد مورد پیش بینی برای کشورهای صادرکننده نفت را از 3.8 درصد پیش بینی شده در اکتبر به 2.9 درصد تنزل داد.

طبق گزارش دورنمای اقتصاد جهانی این نهاد بین المللی، اقتصاد عربستان 1.2 درصد در سال 2016 رشد خواهد کرد که کمترین نرخ رشد در هفت سال گذشته محسوب می‌شود و سال آینده هم 1.9 درصد توسعه پیدا می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش‌بینی تیره برای رشد اقتصاد عربستان با وجود تدابیر ریاضتی این کشور و افزایش درآمدهای غیرنفتی انجام گرفته است. این کشور سال گذشته 98 میلیارد دلار کسری بودجه داشت و در دسامبر با هدف افزایش درآمدهای غیرنفتی و منطقی سازی مصرف، یارانه‌های هنگفت برای محصولات سوخت، برق، آب و سایر خدمات را کاهش داد.

در گزارش صندوق بین المللی پول آمده است: کاهش چشمگیر قیمتهای نفت بر دورنمای اقتصادکلان در عربستان سعودی سنگینی می‌کند.

موسسه اعتبارسنجی فیتچ رتبه اعتبار بلندمدت عربستان را کاهش داده و اعلام کرده ریزش قیمتهای نفت تبعات منفی بزرگی بر بزرگترین صادرکننده نفت جهان خواهد داشت.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد نرخ رشد اقتصادهای خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان را به 3.1 درصد در سال جاری میلادی و 3.5 درصد در سال 2017 می‌رسد. نرخهای مذکور در مقایسه با پیش بینی نرخ رشد 3.6 درصدی برای هر دو سال در گزارش ماه ژانویه این سازمان، تنزل یافته است.

این وام دهنده جهانی اعلام کرده است دورنمای رشد اقتصادی این منطقه که سال گذشته 2.5 درصد توسعه یافته بود، به دلیل کاهش بیشتر قیمتهای نفت و تشدید منازعات و ریسکهای امنیتی ضعیف شده است.

بر اساس این گزارش، اقتصادهای صادرکننده نفت مانند مصر، پاکستان و تونس مجموعا 3.5 درصد در سال 2016 رشد خواهند کرد که کمتر از نرخ 4.1 درصد پیش بینی شده در اکتبر و پایین‌تر از نرخ رشد 3.8 درصد در سال 2015 است.

صندوق بین المللی پول در آستانه نشست بهاره صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن هشدار داد اقتصاد جهانی در برابر شوکهایی مانند اُفت چشمگیر ارزش ارزها و وخیم شدن منازعات ژئوپلیتیکی آسیب پذیر است.

این نهاد مالی پیش بینی کرد اقتصاد جهانی 3.2 درصد در سال جاری و 3.5 درصد در سال 2017 توسعه خواهد یافت که به ترتیب 0.2 درصد و 0.1 درصد کمتر از نرخهای مورد پیش بینی در گزارش اکتبر هستند. برآوردهای رشد اقتصاد جهانی در گزارشهای ژوییه و اکتبر صندوق بین المللی پول هم تنزل یافته بودند.

در گزارش اخیر به تاثیر کندی اقتصادی چین و همچنین تبعات پایین ماندن قیمتهای نفت بر اقتصادهای نوظهوری مانند برزیل اشاره شده است. همچنین ضعف اقتصادی مستمر در ژاپن، اروپا و آمریکا منعکس شده اند.

با این تصویر تیره از اقتصاد جهانی انتظار می‌رود صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در نشست بهاره خود خواستار اقدامات هماهنگ کشورها برای حمایت از رشد اقتصادی شوند.

 ایسنا

94110

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید