Performancing Metrics

احیای مجدد «طرح ب» آمریکا در صورت شکست آتش‌بس در سوریه | اتاق خبر
کد خبر: 333078
تاریخ انتشار: 25 فروردین 1395 - 17:32
نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی فاش کرد که مقام‌های آمریکایی از جمله در آژانس اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) به همراه شرکای منطقه‌ای خود یک به اصطلاح "طرح ب"را برای تجهیز شورشیان "میانه‌رو" به سلاح‌های تاثیرگذار تدارک دیده‌اند

اتاق خبر - نشریه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی و مقام‌هایی که نام آنها را فاش نساخت نوشت: تدارک آمریکا و همپیمانانش برای طرح ب در صورت فروپاشی آتش بس در سوریه، بر ارسال یکسری سلاح‌های جدید به واحدهایی از شورشیان سوری متکی است که سوابقشان بررسی شده و قرار است این سلاح‌ها به آنها در حملات مستقیم علیه هواپیماهای جنگی سوریه و مواضع توپخانه‌ای دولت این کشور کمک کند.

وال استریت ژورنال پیش از این در ماه فوریه گزارش داده بود که مشاوران ارشد نظامی و اطلاعاتی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا کاخ سفید را برای تدوین یک طرح به منظور مقابله با روسیه در سوریه تحت فشار قرار داده بودند. از آن زمان تاکنون یکسری جزئیات جدید درباره ماهیت تسلیحات جدیدی که ممکن است براساس یک برنامه محرمانه به سوریه فرستاده شود، فاش شده است. 

بحث درباره تدارک این طرح در یک نشست محرمانه روسای آژانس‌های جاسوسی در خاورمیانه پیش از اجرای آتش بس در سوریه در تاریخ 27 فوریه و همچنین در تعاملات میان این آژانس‌های اطلاعاتی در روزهای پس از آن انجام شده است.

مقام‌های مطلع از این رایزنی‌ها گفته‌اند که در این نشست‌ها اعضای ائتلاف تحت رهبری آمریکا از سازمان سیا تضمین‌های موقتی دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه چراغ سبز را برای افزایش حمایت از اپوزیسیون به اصطلاح میانه رو در سوریه دریافت خواهند کرد.

همچنین اعضای این ائتلاف در خصوص کلیات طرح ب توافق کردند اما کاخ سفید همچنان باید فهرست مربوط به تسلیحات خاص در نظر گرفته شده در این طرح ب را پیش از اینکه وارد میدان جنگ در سوریه شوند، تصویب کند.

مقام‌های آمریکایی گفتند که سازمان سیا به همپیمانانش تصریح کرده که این سلاح‌های جدید تنها در صورتی به شورشیان در سوریه داده خواهد شد که آتش بس در این کشور از بین رفته و مسیر سیاسی در جهت یک صلح پایدار در این کشور که آنها از آن به عنوان طرح الف یاد می‌کنند دچار فروپاشی شود و درگیری‌های تمام عیار مجددا در سوریه از سر گرفته شود.

به گفته یک مقام بلندپایه آمریکایی تمرکز اصلی دولت آمریکا اکنون در پیدا کردن راه‌هایی به منظور تداوم آتش بس و مذاکرات سیاسی در سوریه است با این حال سخنگوی سازمان سیا از اظهارنظر درباره این رایزنی‌ها خودداری کرد.

براساس این گزارش یکی از اهداف دولت اوباما در این تلاش‌های پشت پرده ضمن مقابله با دشمنانش در جنگ سوریه این است که جلوی شرکای ائتلافی خود برای آنکه خودسرانه دست به اقداماتی در حمایت از شورشیان در سوریه، بزنند را بگیرد.

وال استریت ژورنال همچنین نوشت که مقام‌های آمریکایی همچنین در پیامی خصوصی به همتایان روسی خود گوشزد کردند که "اپوزیسیون میانه رو قرار نیست عقب نشینی کند و بازگشت مجدد درگیری‌های تمام عیار به سوریه ممکن است جان تعداد بیشتری از خلبان‌های روسی را در این کشور به خطر بیاندازد."

همچنین سازمان سیا به شرکای ائتلاف آمریکا شامل ترکیه و عربستان نیز هشدار داده که در صورتی که برای دادن سلاح به شورشیان سوری واشنگتن را دور بزنند و سلاح‌های تایید نشده از سوی دولت اوباما را وارد میدان جنگ سوریه کندن، کار اشتباهی انجام داده‌اند.

نگرانی اصلی مقام‌های آمریکایی دسترسی هرچه بیشتر تروریست‌ها در سوریه به سیستم‌های ضد هوایی دوش پرتاب است و سازمان سیا اعتقاد دارد که تعداد کمی از این سیستم‌ها از طریق مجراهای غیرقانونی وارد سوریه شده است و این آژانس جاسوسی اکنون به دنبال جلوگیری از ورود بدون کنترل این سلاح‌ها به میدان جنگ سوریه است.

با این حال برخی شرکای آمریکا راه‌هایی برای رفع خطر استفاده از این سلاح‌ها علیه اهداف غیرنظامی از جمله از طریق محدود کردن عمر باطری‌های آنها و یا قرار دادن سنسورهای جغرافیایی روی این سلاح‌ها برای اینکه جلوی شلیک آنها در خارج از مناطق تعیین شده را بگیرند پیشنهاد داده‌اند اما واشنگتن از این ایده استقبال نکرده است.

مقام‌های آمریکایی و همپیمانان خاورمیانه‌ای آنها از ارائه جزئیات مربوط به سیستم‌های تسلیحاتی در نظر گرفته شده برای ورود به جنگ در سوریه به دلیل حساسیت این برنامه و به خاطر نگرانی آنها از مقابله به مثل دشمنانشان شامل روسیه، ایران و حزب الله خودداری کرده‌اند.

در هفته‌های اخیر موارد نقض آتش بس در سوریه افزایش یافته و با افزایش نگرانی‌ها در خصوص فروپاشی این آتش بس آژانس‌های اطلاعاتی ائتلاف تحت رهبری آمریکا را وادار به آماده کردن طرح ب برای سوریه کرده است.

با این حال مقام‌های آمریکایی می‌گویند که هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که آتش بس سوریه در آستانه فروپاشی است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا و جان برنان، مدیر سیا در نشست‌های خصوصی با همتایان روسی خود به آنها هشدار داده‌اند که جایگزین آتش بس در سوریه تشدید خطرناک درگیری‌ها در میدان جنگ خواهد بود.

یک مقام آمریکایی درباره پیام داده شده به مسکو گفت: اگر آتش بس در سوریه فروپاشیده و مذاکرات بی‌نتیجه بماند، ما مجددا به جنگ داخلی تمام عیار باز خواهیم گشت و اربابان خارجی تلاش‌هایشان را برای این جنگ دو برابر و سه برابر کرده وهر آنچه بتوانند از جمله سلاح‌های مرگبار بیشتر را وارد سوریه خواهند کرد.

ایسنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید