Performancing Metrics

بركناري خالد بحاح اختلاف امارات با عربستان را علني كرد | اتاق خبر
کد خبر: 333099
تاریخ انتشار: 25 فروردین 1395 - 18:33
پايگاه خبري اخبارالساعة:
پايگاه خبري اخبارالساعه امروز چهارشنبه نوشت: امارات در اعتراض به بركناري خالد بحاح نخست وزير دولت مستعفي منصورهادي و نقش عربستان در اين كار ، نيروهاي خود را از استان مارب در شرق يمن خارج كرد.

اتاق خبر - براساس اين گزارش، بركناري بحاح كه گفته مي شود مرد شماره يك اماراتي ها در دستگاه منصورهادي بشمار مي آمد٬ باعث پديدار شدن اختلافات پشت پرده با عربستاني ها شده و اين كشور 80 درصد نيروهاي خود را از استان مارب خارج كرد.
در پي تصميم امارات مبني بر خروج نيروهاي خود از يمن٬ روساي قبايل جنوبي يمن ميانجي گري كرده و امارات را راضي كردند تا 20 درصد ازنيروهاي نظامي و يك سامانه موشكي پاتريوت از چهار سامانه را در منطقه باقي بگذارد.
در ادامه اين گزارش آمده است: منصورهادي هفته گذشته خالد بحاح را از سمت نخست وزيري بركنار كرد. منصور هادي ، خالد بحاح را گفته مي شود مورد اعتماد اماراتي ها است ٬ بركنار كرد و بجاي وي ژنرال الاحمر را كه اماراتي ها او را جزء نيروهاي شاخه نظامي اخوان المسلمين و مغضوب خود مي دانند ٬ برگزيد كه اين اقدام خشم اماراتي ها را بدنبال داشته است.
امارات و عربستان از مدت ها پيش بر سر حمايت از حزب 'اصلاح' (اخوان المسلمين يمن) دچار اختلاف شده اند، اما اين اختلاف ها پس از ترورهاي مشكوك و بمباران همپيمان هاي دو طرف در مناطقي از يمن به ويژه در عدن افزايش يافت.
« مجتهد» كاربر معروف عربستاني در اينترنت و افشاكننده زواياي پنهان آل سعود ،نيز اخيرا در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: سفر « محمد بن سلمان» وليعهد و وزير جنگ عربستان به ابوظبي براي تفاهم با امارات در خصوص دو موضوع مهمي بوده كه نزديك است برنامه سعودي در يمن را نابود كنند.
مجتهد خاطرنشان كرد: مشكل اول، اصرار امارات براي خارج كردن همه تجهيزات لجستيكي و سلاح ها و مهمات خود از يمن است و نمي خواهد آن را تحويل گروه هاي مسلح همپيمان عربستان بدهد و مشكل دوم هم اين است كه محمد بن زايد بدون هرگونه هماهنگي با محمد بن سلمان ، از جدائي طلب هاي جنوب يمن در ابوظبي به طورعلني ميزباني كرده و به آنها اجازه داده است تا با مقام هاي اماراتي عكس بگيرند.
عربستان با ائتلاف برخي كشورهاي عربي منطقه و با حمايت آمريكا از ششم فروردين سال گذشته حملات گسترده اي را عليه يمن آغاز كرد تا «عبد ربه منصور هادي» رييس جمهوري مستعفي و فراري اين كشور را به حاكميت بازگرداند و از قدرت گرفتن انقلابي هاي يمني كه امنيت شهرهاي اين كشور را تأمين مي كنند، جلوگيري كند.
بر اثر اين حملات، تاكنون هزاران يمني از جمله زنان و كودكان شهيد و هزاران نفر ديگر نيز زخمي شده اند و ده ها هزار نفر نيز آواره و بسياري از تأسيسات زيربنايي، خدماتي و درماني اين كشور ويران شده است.
امارات و عربستان اختلافات مرزي نيز دارند كه همچنان مانند آتش زيرخاكستر مخفي مانده و دامنه اين اختلافات هر از گاهي در رسانه هاي اماراتي و عربستاني عليه يكديگر نمود پيدا مي كنند.
عبدالله بن زايد وزير امور خارجه امارات اخيرا در صفحه توييتر خود، فرهنگ عربستان را مخالف زندگي دانسته و گفته بود: اين فرهنگ انسان را تحقير و از تروريسم حمايت مي كند.
اين اقدام وزير خارجه امارات، خشم سعودي ها را برانگيخت و آن ها نيز به تحقير امارات و توانايي ملت آن پرداختند.
امارات معتقد است كه عربستان، ائتلاف متجاوزان به يمن را براساس سياست هاي خود اداره مي كند حتي اگر اين سياست ها با استراتژي و خواسته هاي ديگر اعضاي ائتلاف در تعارض باشد.
امارات سياست خارجي خود را براساس تروريستي خواندن 'اخوان المسلمين' تنظيم كرده است و اين گروه را به تهديد منافع خود متهم مي كند درحالي كه عربستان براي جبران ناكامي هاي خود در يمن به حمايت از حزب اصلاح (اخوان المسلمين يمن) متوسل شده است.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید