Performancing Metrics

جایگزین های احتمالی بان کی مون | اتاق خبر
کد خبر: 333501
تاریخ انتشار: 27 فروردین 1395 - 04:09
با پایان ریاست آقای «بان کی مون» در اواخر سال جاری میلادی گمانه زنی ها بر سر جانشین وی هر روز داغ تر می شود. اما چه کسی قرار است دبیرکل جدید سازمان ملل متحد شود؟

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر «بان کی مون» هشتمین دبیرکل سازمان ملل در پایان سال جاری میلادی بعد از ۱۰ سال با این سازمان خداحافظی می کند. بان کی مون دومین دبیرکل آسیایی سازمان ملل بعد از «اوتانت» میانماری بود. ۸ کاندیدای داوطلب نیز از هم اکنون کار خود را آغاز کرده اند و قرار است برنامه های خود را ارائه دهند. اما یکی از نکات جالب این دوره حضور ۴ زن دیپلمات میان کاندیداهاست به طوری که بسیاری از کارشناسان سیاسی احتمال می دهند دبیرکل جدید سازمان ملل متحد این بار یک زن باشد. با این ۸ نفر آشنا شوید.

آنتونیو گوترس

آقای گوترس با نام کامل « آنتونیو دی مانوئل الیویریا گوترس» نخست وزیر سابق کشور پرتغال است. آقای گوترس همچنین یکی از کمیسرهای عالی رتبه سازمان ملل در امور پناهندگان است از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ بوده است. این دپیلمات ۶۷ ساله فارغ التحصیل رشته فیزیک و مهندسی برق از موسسه علمی و فناوری اتریش (IST) است. آقای گوترس در سال ۱۹۷۲ ازدواج کرد و از همسرش «لوئیزا آملیا» صاحب دو فرزند شد.اما همسر آقای در سال ۱۹۹۸ به دلیل بیماری سرطان درگذشت. سه سال بعد آقای گوترس با خانم «کاترینا مارکز» ازدواج کرد. تاکنون «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه از نامزدی آقای گوترس برای تصدی پست دبیری کل سازمان ملل حمایت کرده است.

دانیلو تورک

رئیس جمهور سابق اسلوونی دیگر داوطلب سمت دبیرکلی سازمان بین الملل است. آقای تورک استاد حقوق بین الملل در برخی از دانشگاههای مشهور جهان است. علاوه براین آقای تورک ۶۴ ساله مسئولیت های ریز و درشت زیادی در عرصه بین الملی دارد که از جمله آن می توان به بنیاد دانیلو اشاره کرد که مربوط به توانبخشی کودکان قربانی در درگیری های مسلحانه است.  آقای تورک درسال۱۹۷۶ ازدواج کرده و تنها یک دختر و یک نوه دارد. این نامزد دبیرکلی که تحصیلات بسیاربالایی نسبت به سایر رقبا دارد به زبان های انگلیسی، فرانسوی، صربستانی و کرواتی مسلط است.

سرجان کریم

وزیر امورخارجه سابق کشور مقدونیه نیز دیگر نامزد تصدی این پست مهم است. سرجان کریم دیپلمات اقتصاددان اهل مقدونیه متولد ۱۹۴۸ در شهر اسکوپیه مقدونیه است. این استاد اقتصاد تاکنون در برخی از دانشگاه های بزرگ دنیا مانند بلگراد و هامبورگ تدریس کرده است. آقای کریم در یک دهه گذشته بارها درباره مسائلی مانند جهانی شدن،بازارهای نوظهور، تغییرآب و هوا سخنرانی کرده است.

ایگور لاکسیک

جوانترین کاندیدای تصدی پست دبیری سازمان ملل تنها ۳۹ سال دارد. آقای لاکسیک متولد ۱۴ ژوئن ۱۹۷۶ در مونته نگرو است و در حال حاضر نخست وزیر این کشور است. آقای لاکسیک یک اقتصاد دان جوان و علاوه بر زبان مادری خود به زبان های انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی تسلط دارد. این دیپلمات جوان هم اکنون دو دختر و یک پسر دارد.

ایرینا بوکووا

این خانم بلغاری اولین زنی است که در سال ۲۰۰۹توانست با کسب بیشترین میزان آرا مقام مدیر کل یونسکو را به دست بیاورد و با انتخاب مجددش در سال ۲۰۱۳ این عنوان را همچنان برای خودش حفظ کند. یک سیاست مدار از حزب کمونیست که دو دوره نماینده پارلمان بلغارستان بوده است،علاوه بر این پست هایی مثل وزیر و معاون وزیر امورخارجه را هم در کارنامه کاری خود دارد. این خانم ۶۳ساله دختر یکی از سیاستمداران حزب کمونیست است به گونه ای که پدر ایرینا در طول فعالیتش  سردبیر یکی از روزنامه ­های رسمی حزب کمونیست بوده است.

ناتالیا جرمن

یک خانم ۴۷ ساله از کشور مولداوی که بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ عضو دائم سازمان امنیت و همکاری اروپا بوده  است.او در کارنامه سیاسی ­اش در کشورهایی مثل سوئد،نروژ و فنلاند هم سفیر بوده. ناتالیا جرمن بین سالهای ۲۰۱۳تا ۲۰۱۶به عنوان معاون وزیر امور خارجه مولداوی شناخته می­ شده است و حتی از ۲۰۱۵تا ۲۰۱۶بعد از استعفای نخست وزیر مولداوی نخست وزیر موقت این کشور هم بوده است. نا گفته نماند که این خانم سیاستمدار دختر اولین رئییس جمهور مولداوی هم هست.

وسنا پوزیک

او یک جامعه شناس کرواتی است که پست های مثل معاون رییس مجلس،معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه کشور کرواسی را تجربه کرده است. در دنیای سیاست همه خانم پوزیک را به عنوان یک لیبرالیست سر سخت می شناسند.وسنا پوزیک  ۶۳ساله علاوه  بر فعالیت در عرصه سیاست  استاد زبان انگلیسی در دانشگاه هم هست.او یک همسر امریکایی کارآفرین و یک دختر فیلمساز هم دارد.

هلن کلارک

این خانم نیوزلندی  که بزرگ شده  یک خانواده کشاورز است  بعد از دوره فارغ التحصیلی در همان دوره جوانی با عضویت در حزب کارگر و اعتراض به جنگ ویتنام به لحاظ سیاسی فعال  شد. در حال حاضر او در سن ۶۶سالگی  کلکسیونی ازانواع مختلف پست های سیاسی را تجربه کرده به طوری که در سه دوره پیاپی نخست وزیر نیوزلند بوده و در کابینه دولت ها به عنوان  وزیر مسکن و وزیر بهداشت و درمان فعالیت داشته است، او علاوه بر همه این­ ها مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد هم بوده،طی دهه گذشته هلن کلارک جزو ۲۰زن قدرتمند جهان شناخته شده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید