Performancing Metrics

نرخ سود بانکی، مانعی برای بخش تولید | اتاق خبر
کد خبر: 333775
تاریخ انتشار: 28 فروردین 1395 - 11:16
عضو اتاق بازرگانی البرز در گفت و گو با اتاق خبر تاکید کرد
تحریم ها و طولانی شدن پروسه ی اجرایی شدن برجام در سال 94 بخش خصوصی را در بلاتکلیفی قرار داد.

 کیانوش شریفی در گفت و گویی که با اتاق خبر داشت ضمن تاکید بر ادامه داد: با توجه به این شرایط و اجرایی شدن برجام بخش خصوصی امیدوار است که در سال جاری نتیجه این اقدام را به طور محسوس در اقتصاد کشور مشاهده کند.

عضو اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه رکود تاثیر منفی بر روی تولید کشور داشت، افزود: بزرگترین مشکلی که بخش خصوصی در سال گذشته داشت و مانعی برای رونق تولید به حساب می آمد بحث قوانین بانکی در ارتباط با تولید بود.

وی ادامه داد: قوانین دست و پا گیر بانک ها و سود های بالایی در اعطای تسهیلات به تولید کنندگان از آنها گرفته می شود یکی از دلایلی است که بخش تولید را با مشکلات زیادی رو به رو می کند.

شریفی در ادامه با انتقاد از تخصیص سود های بالا برای سپرده های بانکی گفت: پرداخت سود های بالا از سوی بانک باعث شده که افراد تمایلی برای وارد کردن سرمایه به چرخه اقتصاد کشور نداشته باشند و  در چنین شرایطی سپرده گذاران ترجیح می دهند پول خود را در بانک ها نگه دارند.

عضو اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر دست و پاگیر بودن برخی قوانین بانکی، گفت: به دلیل همین قوانین گاهی تولید کنندگان بخش بزرگی از سرمایه در گردش خود را برای بازپرداخت وام های دریافتی از بانک ها اختصاص دهند.

وی با اشاره به برخی از قوانین تامین اجتماعی و وزارت کار افزود: این مسائل در کنار نبود امنیت برای سرمایه گذاری در بخش تولید به دلیل ریسک بالا، باعث شده است که افراد برای سرمایه گذاری در بخش تولید دچار تردید شوند و این بخش از کمبود منابع مالی رنج ببرد.

شریفی با ذکر مثالی از تاثیر تحریم ها بر روی تولید اضافه کرد: تحریم ها باعث شدند که صادرات با موانع بسیاری رو به رو شود. تحریم ها باعث شدند که اختصاص ال سی و گشایش اعتبار بسیار مشکل و تعداد زیادی از تولید کنندگان برای صادرات محصولات خود و واردات مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند.

عضو اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه رفع تحریم ها باعث بازشدن درهای کشور بر روی سرمایه گذاران خارجی شده است اضافه کرد: با توجه به ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور مدتی طول خواهد کشید که تولید کنندگان داخلی با شرایط جدید بتوانند خود را وقف دهند. با این حال صرف برداشته شدن باعث توسعه تولید در کشور نخواهد شد بلکه نیاز به اصلاح قوانین و رفع موانع تولید است. با این وجود چشم انداز سال جاری برای بخش خصوصی و تولید کنندگان روشن است.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید