Performancing Metrics

نصب فرستنده ماهواره‌ای برای شناسایی مسیر مهاجرت پلیكان خاكستری | اتاق خبر
کد خبر: 333789
تاریخ انتشار: 28 فروردین 1395 - 10:58
معاون فنی اداره كل حفاظت محیط زیست گیلان از نصب فرستنده ماهواره ای برای شناسایی مسیر مهاجرت یک پلیكان خاكستری خبر داد.

اتاق خبر: منصور سربازی اظهار کرد: پلیکان خاکستری از گونه‌های در خطر انقراض جهانی است و در طبقه آسیب‌پذیر (Vulnerable) قرار دارد از این رو، این گونه برای نصب فرستنده ماهواره انتخاب شد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه جمعیت این گونه در تالاب بین‌المللی انزلی در سال‌های اخیر نسبت به گذشته افزایش داشته است و در چند سال اخیر جمعیتی بیش از هزار قطعه در این تالاب زمستان‌گذرانی کرده‌اند.

به گفته وی شناخت مسیر مهاجرت، مکان‌های جوجه‌آوری و زمستان‌گذرانی (دائمی و موقتی)، زیستگاه‌های تغذیه‌ای و غیره می‌تواند برای حفاظت بیشتر از این گونه موثر باشد.

سربازی تصریح کرد: دستیابی به این اطلاعات می‌تواند ما را در نگارش یک برنامه مدیریتی مناسب برای حفاظت از این گونه یاری رساند.

معاون محیط زیست گیلان گفت: همچنین با توجه به وضعیت این گونه در فهرست قرمز IUCN و اندازه بزرگ‌اش می‌تواند به عنوان شاخصی از پرندگان آبزی زمستان‌گذران در تالاب بین المللی انزلی باشد.

در ایران، به غیر از برنامه نصب فرستنده ماهواره ای روی درنای سیبری که در قالب پروژه بین المللی حفاظت از این گونه در زمستان ۱۳۷۵ با موفقیت انجام شد، مورد دیگری انجام نشده و برنامه زنده‌گیری و نصب فرستنده روی پلیکان خاکستری در تالاب انزلی، دومین مورد استفاده از فرستنده‌های ماهواره‌ای روی پرندگان در ایران است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید