Performancing Metrics

جمع آوری معتادان متجاهر تهران تا ۱۰ اردیبهشت | اتاق خبر
کد خبر: 333844
تاریخ انتشار: 28 فروردین 1395 - 14:38
دادستان تهران در جلسه بررسی آسیب های اجتماعی زنان و کودکان، بر لزوم جمع آوری تمامی معتادان متجاهر سطح شهر تا ۱۰ اردیبهشت تاکید کرد.

اتاق خبر: نخستین جلسه­‌ دادسرای عمومی و انقلاب تهران درمورد آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زنان و کودکان با حضور شهردار تهران، رئیس سازمان بهزیستی، فرمانده پلیس تهران، فرمانده پلیس اخلاقی ناجا و نمایندگان سازمان­ ها و مسئولان حوزه زنان و کودکان از استانداری تهران، وزارت کشور، وزارت رفاه، کمیته امداد امام خمینی و صدا و سیما به ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد.

در این جلسه، دادستان تهران با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری در جلسه برگزار شده با همین موضوع در سال گذشته و در پیش بودن نشست دوم مسنولان با رهبری در اردیبهشت ماه سال جاری، گفت: آسیب‌های اجتماعی مرتبط با جرایم است و این ارتباط از دیدگاه قضایی به این معناست که هر­چه بستر آسیب‌ها برطرف شود میزان جرایم کاهش خواهد یافت.

جعفری با اشاره به فقدان متولی برای آسیب‌های اجتماعی در کشور،بر لزوم پیش‌بینی متولی برای نظارت بر عملکردسازمان­های مسئول در مقابل آسیب‌های اجتماعی تأکید و اظهار امیدواری کرد این جلسات منتهی به تدبیر پیرامون خلاء موجود شود.

کاهش آمار زندان زنان به ۸۸۰ نفر

وی موضوع دیگر در حوزه آسیب‌ها را حضور معتادان متجاهر و متکدیان در شهر تهران دانست و با تاکید بر تلاش دادستانی تهران در کاهش جمعیت زندان که غالباً از اقشار آسیب­ پذیر، هستند، ادامه داد: این کاهش که به‌ویژه در خصوص زندانیان زن و نوجوانان محقق شده است با اتخاذ راهکار­های قضایی، مدیریتی، میانجی­گری، صلح و سازش و استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف بوده است. بر همین اساس در پایان سال ۹۴ آمار کانون اطفال از ۲۲۰ نفر به ۹۴ نفر و جمعیت زندان زنان از ۱۲۰۰ نفر به ۸۸۰ نفر کاهش یافته است.

دادستان عمومی تهران بر لزوم تمرکز و پیگیری در حوزه آسیب‌ها اشاره کرد و مؤلفه‌ کارساز دیگر در این راستا را  اطلاع ­رسـانی دانست. وی ضمن گلایه از دستگاه­ های اجرایی گفت: امـروزه دستگاه های اجرایی مرتبـط با آسیب‌های اجتماعی اطلاع­ رسانی نمی­ کنند و حتی  وظیفه­ ای در این راستا برای خود قائل نیستند و به­ طور کلی بین دستگاه­ ها در خصوص مبارزه با آسیب‌های اجتماعی برقرار نیست.

دادستان تهران تغییر چهره­  شهر، زیباسازی شهر، تغییر سبک زندگی و ارائه­ الگوی موفق اسلامی را منوط به کاهش آسیب‌ها از طریق تحلیل وضعیت اجتماع، ارائه­ راهکار و مشارکت سازمان­های مرتبط در این امر دانست و افزود: مهم‌ترین مشکل ما عدم همکاری لازم از سوی برخی دستگاه ­های اجرایی و بخشی­ نگری آن­ها است.

دادستان تهران با یادآوری جلسه ­ای که در بهمن ماه سال گذشته با شهرداری و پلیس در زمینه­ آسیب‌ها از جمله جمع ­آوری متکدیان و معتادان متجاهر برگزار شد، از دستگاه­ های مرتبط خواست اقدامات خود در حوزه­ معتادان متجاهر را گزارش کنند.

در این جلسه، میرباقری قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی در خصوص آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد: حدود دو سال پیش مقام معظم رهبری دستور بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی و گزارش آن را  صادر کردند و بر ­این­ اسـاس چنـدین جلسه با حضور مسـئولان ذی‌ربـط برگـزار شد.

وی افزود: در رابطه با آسیب‌های اجتماعی چند نکته باید مورد توجه باشد: اول عدد کمی، دوم روند، سوم پراکندگی جغرافیایی در استان‌ها.

میر باقری ادامه داد: نظام برنامه ریزی ایران کالبدی، اقتصادی و زیرساختی است و مسائل فرهنگی و اجتماعی چندان مورد توجه قرار نگرفته و صرفاً به ­صورت پیوستی به آن توجه می­شود.

وی در امر آسیب‌های اجتماعی لازم دانست  که مقابله با آسیب‌ها  در سه سطح سیاست­گذاری کلان، هماهنگی و پیگیری سازمان­دهی شود و اظهار نمود: نظام برنامه­ ریزی ایران در برنامه ششم به آسیب‌های اجتماعی توجه کرده، ضمن این که در قوه مقننه اقداماتی به عمل آمده و سپاه، بسیج، سازمان صدا و سیما نیز هر یک در حوزه­ کاری خود وارد شده­ اند.

سردار ساجدی نیا نیز با ارائه گزارشی از اقدامات پلیس در حوزه­ آسیب‌های اجتماعی، گفت: در سطح تهران ۱۲هزار معتاد متجاهر داریم که کمتر از هزار نفر زن هستند.

۷ هزار معتاد متجاهر هنوز در خیابان های تهران هستند

رییس پلیس تهران آماری از معتادان جمع آوری شده در سال ۹۴ ارائه داد و گفت: سال گذشته  ۴۵۰۰ نفر جمع‌آوری شد که ۵۰۰ نفر معتاد متجاهر زن بودند و در سال جدید ۵۰۰ نفر به این آمار اضافه شد. با این وصف، هنوز ۷۰۰۰ نفر معتاد متجاهر در سطح شهر حضور دارند و تمرکز بر دو منطقه­ی شوش و هرندی موجب شد که معتادان به سمت مناطق پردیس، ملارد، رباط­ کریم و... کوچ کنند. در ادامه جلسه قالیباف شهردار تهران آمادگی خود را جهت تداوم اجرای ادامه طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر اعلام کرد.

در پایان جلسه، دادستان تهران با جمع­ بندی مطالب لسه تاکید کرد: اقدامات دستگاه‌ها به نحوی باشد که چرخه­ اعتیاد تکرار نشود. اگر قرار است معتادان متجاهر جمع­ آوری شوند و بعد از چند ماه معتادان مجدداً به سطح شهر بازگردند، هدف جلسه محقق نمی­ شود.  

جعفری از دستگاه ­هایی که برای اقدام در حوزه­ی اعتیاد، زنان و کودکان بودجه مصوب دارند، خواست که این بودجه را در صرفاً برای این‌گونه امور هزینه کنند.

جمع آوری تمامی معتادان متجاهر تا ۱۰ اردیبهشت

وی با تأکید بر این که لازم است ۱۲ هزار معتادان متجاهر جمع ­آوری شوند تا پس از آن، بر امر درمان و بازسازی اجتماعی آنان اقدام شود تا جایی که در تهران معتاد متجاهر نداشته باشیم، اظهار کرد: تا پیش از ۱۰ اردیبهشت باید این جمع ­آوری انجام شود و نقاطی مانند هرندی و فرحـزاد مورد توجه قرار گیرد.

دادستان تهران از سرپرست دادسرای مواد مخدر خواست که دستورهای لازم قضایی را برای اقدامات پلیس صادر  کند. در پاک شدن شهر از چهره ­های نامطلوب مثل معتادان، متکدیان و زنان آواره لازم است و اگر موانعی وجود دارد، اعلام شود تا  مجوز لازم اخذ شود.

دولت‌آبادی از پلیس خواست تا پایان روز دهم اردیبهشت سال جاری جمع‌آوری معتادان متجاهر را در دستور کار قرار دهد.وی با انتقاد از برخی کمپ ­های خصوصی، نگه­داری افراد در کمپ­ های خصوصی که با هدف تجارت تشکیل شده را  مضر خواند  و اعلام کرد: اگر نگه­داری معتادان به تجارت تبدیل شود زیان‌بار است.

وی بر عزم دادستانی تهران بر اقدام مؤثر در حوزه­ اعتیاد و تکدی گری تأکید کرد و اعلام کرد: برای جمع‌آوری معتادان متجاهر، اقدام خواهیم کرد، و هر جا با حقوق مسلم شهروندی مغایر باشد، مانند فوت معتادان در کمپ‌ها، موضوع پیگیری خواهد شد.

دادستان تهران گفت: موضوع جلسه آتی بررسی وضعیت جرایم ضد اخلاق و عفت عمومی و طلاق خواهد بود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید