Performancing Metrics

انتخابات پارلماني كره جنوبي و تاثير آن بر روابط سياسي حاكم بر شبه جزيره كره | اتاق خبر
کد خبر: 334095
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1395 - 08:55
شكست سنگين حزب حاكم كره جنوبي در انتخابات پارلماني اين كشور به عقيده برخي كارشناسان مي تواند نشانگر تغيير در سياست خارجه كره جنوبي در شرايط حساس و تنش آميز منطقه و حركت به سمت ايجاد صلح پايدار در شبه جزيره كره باشد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ايرنا؛ حزب حاكم «سائه نوري» كره جنوبي كه در دو انتخابات پيشين موفق به كسب اكثريت كرسي نمايندگان پارلمان اين كشور شده بود، نتوانست در انتخابات پارلماني چهارشنبه گذشته از حزب رقيب «مينجو» پيشي بگيرد و تنها 122 كرسي از 300 كرسي نمايندگان اين مجلس را به دست آورد.
اين در حالي است كه حزب «مينجو» كه به سمت جناح اصلاح طلبي و ليبرال متمايل است و نيز حزب تازه تاسيس «مردم» به ترتيب هر يك موفق به كسب 123 و 38 كرسي شدند و به دوره هشت ساله حاكميت حزب حامي «پارك گئون هي» رئيس جمهوري فعلي كره جنوبي در پارلمان اين كشور پايان دادند.
پايگاه خبري يونايتدپرس اينترنشنال در گزارش اخير خود با تحليل انتخابات پارلماني اخير كره جنوبي و شكست سنگين حزب حاكم اين كشور نوشت: اين انتخابات كه با تنش هاي فزاينده در شبه جزيره كره همراه شده بود، مي تواند نشانگر تغيير سياست هاي كره جنوبي در قبال همسايه شمالي و حركت به سمت ايجاد صلح پايدار در اين منطقه باشد.
«پيك هاك سون» محقق ارشد و كارشناس برجسته انديشكده «سجونگ» كره جنوبي در اين رابطه مي گويد: انتخابات پارلماني اخير توانست سايه جنگ را در شبه جزيره كره كم رنگ كند.
هاك سون معتقد است كه گفت و گو و مذاكره تنها مسيري است كه مي تواند دو كشور را به سمت ايجاد صلح پايدار در شبه جزيره كره سوق دهد.
روزنامه «كوريا تايمز» يكي از نشريات معتبر انگليسي زبان كره جنوبي نيز روز شنبه با گزارش بازتاب انتخابات پارلماني اين كشور در خبرگزاري رسمي كره شمالي نوشت: اين نخستين بار است كه رسانه ملي كره شمالي به بازتاب نتايج انتخابات كره جنوبي پرداخته است.
اين رسانه در ادامه به نقل از يك سخنگوي فدراسيون كارمندان آموزشي و فرهنگي كره شمالي، نوشت: شكست تحقيرآميز حزب سائه نوري به نوعي اجراي عدالت سختگيرانه مردم كره جنوبي در قبال سياست هاي پارك گئون هي و پيروان خيانتكار او بود كه هرگونه ترقي خواهي، دموكراسي، عدالت و حقيقت را با چرخاندن شمشير فاشيسم و ديكتاتوري سركوب كرده اند.
در سال هاي اخير دولت كره جنوبي سياست هاي سختگيرانه اي را در قبال همسايه شمالي اتخاذ كرده است.
اين كشور بارها با همراهي نظاميان آمريكايي دست به برگزاري رزمايش هاي مشترك در آب هاي شبه جزيره كره زده كه هدف از آن را آمادگي براي مقابله با كره شمالي و نابودي حاكميت اين كشور اعلام كرده است.
با اين حال موج انتقاد هاي داخلي به سياست خارجه كره جنوبي و نقش منفعلانه پارلمان كره در قبال تصميمات دولت كه با نتايج بي سابقه انتخابات چهارشنبه گذشته همراه شد، برخي مقام هاي ارشد حزب سائه نوري از جمله «كيم مو سونگ» رئيس اين حزب را به استعفا از سمت خود وادار كرد.
برخي كارشناسان نتيجه اخير انتخابات كره جنوبي را تحت تاثير سياست هاي اين كشور در حوزه امنيت ملي توصيف مي كنند. اين در حالي است كه از سوي ديگر كره جنوبي نتوانسته است در سال هاي اخير در بخش اقتصاد نيز پيشرفت چشمگيري داشته باشد.
اين كشور هم اكنون با ركود، بيكاري، افزايش هزينه هاي مسكن و رشد پايين اقتصادي مواجه است كه اوضاع اقتصاد را هم تراز با شرايط بحران اقتصادي دهه 90 ميلادي در كره جنوبي قرار داده است.
از سوي ديگر هم اكنون تنش ها در شبه جزيره كره به واسطه آزمايش هاي موشكي و هسته اي اخير كره شمالي به بيش ترين سطح خود در دهه هاي اخير رسيده و اين كشور تحت سخت ترين تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل قرار گرفته است.
كره شمالي در ماه ژانويه (دي 1394) چهارمين بمب هسته اي خود را با وجود مخالفت كشورهاي منطقه آزمايش و در فاصله كمتر از يك ماه از انجام اين آزمايش، يك موشك ماهواره بر را به فضا پرتاب كرد و به دنبال افزايش تحريم ها نيز به طور پيوسته برنامه آزمايش هاي موشكي خود را گسترش داده است.
پيونگ يانگ مي گويد كه هر چه تحريم ها عليه اين كشور و دخالت مقام هاي آمريكايي در منطقه افزايش يابد، به همان نسبت برنامه تسليحات موشكي و هسته اي خود را پيش خواهد برد.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید