Performancing Metrics

هیچ آثاری از ترك خوردگی در بدنه سد دز گزارش نشده است | اتاق خبر
کد خبر: 334100
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1395 - 09:19
معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو، ترك برداشتن سد دز را تكذیب و تاكید كرد كه تاكنون هیچ اتفاق مشكوكی در بدنه این سد گزارش نشده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، رحیم میدانی عصر شنبه با اشاره به شایعه ترك برداشتن سد دز در استان خوزستان اظهار داشت: سدهای ساخته شده در كشور به طور مستمر از نظر كنترل پایداری، رفتارسنجی و پایش می شوند.
به گفته این مقام مسئول، ابزارهای دقیقی در بدنه سدها تعبیه شده كه حتی می توان هرگونه بازشدگی درزهای سد را مشخص كنند و دوربین های نقشه برداری و شبكه های موجود كه همواره توسط متخصصان و كارشناسان رصد می شود، می تواند هرگونه اتفاق مشكوك در بدنه سدها را بررسی كند.
وی افزود: تراز آب این سد در شرایط نرمال 353.5 متر از سطح دریاست اما تاكنون فقط به 352 متر رسیده است.
میدانی یادآورشد: ساعت پنج صبح پنجشنبه گذشته سیل آغاز شد اما از ساعت هشت صبح همان روز و با باز كردن دریچه ها، تخلیه آب از سر ریز سد به چهار هزار و 500 مترمكعب در ثانیه افزایش یافت تا سیلاب مدیریت و مهار شود.
همچنین محمد حاج رسولیها مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران در این زمینه گفت: سیلابی كه از سرریز سد تخلیه می شد، زلال و دارای رنگ روشنی بود، اما در این روز تصمیم گرفتیم با استفاده از فرصت پیش آمده دریچه های تحتانی این سد كه عمدتا برای تخلیه رسوب از آنها استفاده می شود را باز كنیم.
به گفته وی، نزدیك به 13 سال بود كه این دریچه ها باز نشده بودند و همزمان با باز كردن آنها و تخلیه رسوب، به دلیل تخلیه گل و لای موجود در پایین دریاچه سد، رنگ آب خروجی از سد تغییر كرد و به تیرگی گرایید.
حاج رسولیها افزود: به طور قطع انتشار تصاویر مربوط به تخلیه آب سرریز سد كه در این حالت از رنگی كدر برخوردار بود، به شائبه سوراخ شدن سد و شایعه ایجاد حفره و ترك خوردگی در آن دامن زد.
وی ادامه داد: بازگشایی هر سه خروجی آب كشاورزی، علاوه بر كمك به تنظیم آب خروجی و مهار سیلاب، بخشی از رسوب مخزن دریاچه را نیز به‌صورت مدیریت شده رهاسازی كرد كه كمك قابل توجهی در ذخیره آب و تولید انرژی خواهد داشت.
مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان كرد: بررسی ها نشان می دهد سیلاب اخیر در رود دز با دبی 10 هزار و 400 مترمكعب بر ثانیه، از سیلاب میانگین 100 ساله این رودخانه با دبی هشت هزار و 250 مترمكعب بیشتر بوده و به نوعی بی نظیر بود.
دبی رودخانه دز كه در شرایط عادی 300 متر مكعب برثانیه است، پنجشنبه گذشته به چهار هزار و 540 مترمكعب بر ثانیه رسید. سد دز در 23 كیلومتری شمال شرقی شهرستان اندیمشك در شمال خوزستان واقع است.

انتهای پیام/
کد: 94108
نظرات
ADS
ADS
پربازدید