Performancing Metrics

موانع اجرای برجام در خاك آمریكا پیگیری شد | اتاق خبر
کد خبر: 334107
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1395 - 11:48
بانك مركزی:
مدیر روابط عمومی بانك مركزی، سفر رئیس كل بانك مركزی به آمریكا سه ماه بعد از اجرای برجام را مهم توصیف كرد و گفت: طبیعی است كه در آن كشور مباحث مربوط به موانع اجرای برجام به طور جدی تری پیگیری شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «محمدعلی كریمی» افزود: موضع اصلی ولی الله سیف در اجلاس سالانه صندوق بین المللی پول این است كه اقدامات طرف مقابل در جریان اجرای برجام در برابر اقداماتی كه ایران انجام داده كافی نیست.
وی ادامه داد: مخاطب اصلی این اظهارات، آمریكا و طرف غرب بوده و سخنان رئیس كل بانك مركزی با هدف وادار كردن واشنگتن به انجام تعهدات حداكثری خود بوده است.
كریمی با بیان اینكه در اظهارات سیف در شورای روابط خارجی آمریكا، سخنی از عدم فعالیت سوئیفت نبوده است، گفت: جالب است كه برخی همكاران رسانه ای از بازنشدن سوئیفت سخن گفته اند كه این موضوع پیش از این روشن شده كه مایه تعجب است.
وی ادامه داد: روشن است كه سخنان سیف ناظر بر عدم همكاری برخی بانك‌ها به دلیل ترس از اعمال جریمه توسط آمریكا و نیز عدم صدور مجوز آنها برای انجام معاملات دلاری با بانك های ایرانی بوده است.
مدیر روابط عمومی بانك مركزی با بیان اینكه سامانه جهانی سوئیفت باز است اما معاملات بر پایه دلار به واسطه تحریم‌های اولیه آمریكا همچنان ناممكن است، خاطرنشان ساخت: سخن بانك مركزی این است كه این موضوع باید به گونه‌ای حل شود. همانطور كه سیف نیز اشاره كرد در برجام آمده كه تعاملات مالی بین‌المللی ایران باید روان و تسهیل شود و اكنون نظام مالی و بانكی آمریكا مزاحم این روند است؛ بنابراین كشورهای 1+5 كمك كنند این مهم زودتر حل شود.
وی خاطرنشان كرد: سفر رئیس كل بانك مركزی به آمریكا آثار و بركات خود را به جا خواهد گذاشت و انتظار می رود كشورهای 1+5 در تسریع برقـراری روابط بانكی و تسهیل مسیر تعاملات بین المللی بانكی تحرك بیشتری از خود نشان دهند؛ همانطور كه بلافاصله پس از سخنان سیف در شورای روابط خارجی آمریكا، مسئولان دفتر كنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریكا (OFAC) در جلسه ای با همكاران بانك مركزی ایران به بررسی مسائل پیش رو به صورت جزئی و عملیاتی پرداختند و در همان جلسه مقرر شد اقداماتی فوری انجام شود.
به گفته وی، بازتاب سخنان انتقادی رئیس كل بانك مركزی در رسانه ها و محافل اقتصادی آمریكا اثرگذار و گسترده بوده و با توجه به اشاره سیف به مقاوم بودن اقتصاد ایران، به این اظهارات از زاویه قدرت نگاه شده است.
مدیر روابط عمومی بانك مركزی گفت: اقدام بانك‌های خارجی در برقراری روابط كارگزاری با بانك‌های ایرانی یك امر زمان‌بر و مطابق با روال بانكداری بین الملل است و تاكنون نیز بیش از 300 رابطه كارگزاری ایجاد شده است. طبیعی به نظر می‌رسد كه مقام ارشد بانكی ایران در این سفر بر پایبندی طرف مقابل بر تعهدات خود تاكید و كاستی های موجود را گوشزد كنند.
وی ابراز امیدواری كرد، رسانه‌ها و نمایندگان افكار عمومی نیز همسو با این هدف از اعلام مواضع رئیس كل بانك مركزی حمایت كرده و در انتشار تحلیل‌ها و اظهارنظرها با مراجعه به منابع معتبر، دقت كافی به عمل آورند.
رئیس كل بانك مركزی در صدر هیاتی متشكل از معاونت های ارزی و اقتصادی این بانك برای شركت در اجلاس بهاره بانك جهانی و صندوق بین المللی پول به آمریكا سفر كرده است.
نشست مشترك صندوق بین المللی پول (IMF) و گروه بانك جهانی(World Bank Group) همه ساله در دو نوبت و با حضور رئیسان كل بانك های مركزی و وزیران اقتصادی و دارایی كشورهای عضو برگزار می‌شود. اجلاس بهاره در اواخر فروردین ماه و اجلاس پائیزه (سالانه) به طور معمول در اواسط مهرماه در واشنگتن برگزار و هر سه‌سال یك بار نیز یكی از كشورهای عضو به عنوان میزبان اجلاس سالانه تعیین می‌شود.
زمان اجلاس بهاره امسال نیز روزهای 15 تا 17 آوریل 2016 (27 تا 29 فروردین) است.
سیف پنجشنبه هفته گذشته در حاشیه اجلاس بهاره بانك جهانی و صندوق بین المللی پول در واشنگتن، با «جك لو» وزیر خزانه داری آمریكا دیدار و گفت وگو كرد.

انتهای پیام/
کد: 94108
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید