Performancing Metrics

بسیج عمومی؛ راهکار حل معضل حاشیه نشینی | اتاق خبر
کد خبر: 334152
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1395 - 13:24
رئیس پلیس پیشگیری ناجا با تشریح اقدامات پلیس پیشگیری در راستای کاهش آسیب های حاشیه نشینی تاکید کرد: بسیج عمومی، راهکار حل این معضل است.

اتاق خبر: سردار محمد شرفی با بیان اینکه حاشیه نشینی پدیده ای است که در طول ۶۰ سال گذشته در شهرهای ایران به ویژه شهرهای بزرگ پدیدار شده است، گفت: گسترش این پدیده ناشی از تحولات اجتماعی، اقتصادی و روند شهرنشینی و شهرگرایی ناهمگون در نیم قرن اخیر است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا افزود: حاشیه نش
ینان افرادی هستند که در محدوده شهرها در شرایط نامطلوب از نظر سکونت، دریافت خدمات عمومی، اجتماعی و تسهیلات زیربنایی شهری زندگی می کنند.

وی ادامه داد: حاشیه نشینان به علت نداشتن مهارت های فنی و حرفه ای که لازمه زندگی شهری است به طور معمول سرگرم و درگیر فعالیت هایی هستند که در بازار کار شهر «غیرمولد» تلقی می شود.

عوامل ایجاد حاشیه نشینی

عالی ترین مقام انتظامی پلیس پیشگیری خاطرنشان کرد: بخشی از شهر که در آن ویرانی، نارسایی عرضه خدمات عمومی، تراکم زیاد جمعیت در واحدهای مسکونی و فقدان استانداردهای شهری و اجتماعی وجود دارد، تعریف مفهوم استنباطی حاشیه نشینی است.

سردار شرفی اضافه کرد: عدم امنیت، جرم زا بودن و نیز مأمن و پناه گاه امن برای بزهکاران نیز از شاخصه های محدوده حاشیه نشین است

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: کمی درآمد خانوار، بالا بودن بهای زمین و هزینه ساخت وساز رسمی مهاجرت از عوامل موثر حاشیه نشینی است.

وی بیان کرد:دافعه های مبدأ، موجب گریز ساکنینی از زادگاه های خویش و سرازیر شدن آنها به سوی شهرها می شود.

پیامدهای منفی حاشیه نشینی

رئیس پلیس پیشگیری ناجا، تراکم جمعیت، مشاغل کاذب، بیکاری، بزهکاری، عدم احساس امنیت، بحران هویت فردی و جمعی، بی نظمی و بی ثباتی، فقدان بهداشت و عدم قانون پذیری را از نتایج حاشیه نشینی عنوان کرد.

عزم پلیس پیشگیری برای رفع چالش های امنیتی و اجتماعی حاشیه نشینی

وی ادامه داد: واگرایی، ارتکاب و فراوانی جرایم خرد، بروز و رواج رفتارهای خشن، سست بودن پایه های رفتار و تعلقات خانوادگی نیز از پیامدهای منفی حاشیه نشینی است.

سردار شرفی با اشاره به تاکید فرمانده معظم کل قوا در رابطه ساماندهی حاشیه نشینی و چالش های امنیتی و اجتماعی آن تصریح کرد: لازم است همه دستگاه های مسئول و متولی در راستای مبارزه با حاشیه نشینی بسیج شوند.

اقدامات پلیس پیشگیری در راستای کاهش آسیب های حاشیه نشینی

این مقام ارشد انتظامی تاکید کرد: پلیس پیشگیری نیز حل معضل حاشیه نشینی را یکی از اولویت های اساسی کار خود می داند و در این راستا برطرف کردن معضل حاشیه نشینی شهر مشهد را در وهله اول مد نظر قرار داده است.

وی ادامه داد: در گام های بعدی این پلیس به تدریج برنامه هایی را برای حل مشکل حاشیه نشینی سایر کلان شهر ها عملیاتی خواهد کرد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید