Performancing Metrics

بورس كالا دست و پاي قيمت‌ها را بست | اتاق خبر
کد خبر: 33419
تاریخ انتشار: 29 آبان 1391 - 12:58

 

پس از كاهش قابل توجه قيمت تختال و شمش فولاد در رينگ فلزات بورس كالا طي هفته گذشته، خريداران بازار آهن نيز تن به خريد كالاي گران ندادند و فروشندگان مجبور به كاهش قيمت شدند.

هفته گذشته به دليل مصوبه سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان مبني بر محاسبه نرخ ارز مبادله‌يي در معاملات بورس كالا، قيمت فولاد كاهش يافت كه تاثير اين كاهش به طور كاملا محسوس در بازار آهن مشاهده شد.

براساس اين گزارش، هفته گذشته تقاضا در بازار آهن به حداقل رسيد اما در مقابل اكثر فروشنده‌ها تلاش كردند تا كالاي خود را تبديل به وجه نقد كنند. به اين ترتيب روند نزولي قيمت ميلگرد ادامه يافت و به هزار و 850 تومان در هر كيلوگرم در تهران رسيد. البته نزول قيمت‌ها تا آنجا ادامه يافت كه ميلگرد هزار و620 توماني هم در بازار ديده شد.

قيمت ميلگرد در پايان دو هفته قبل در اهواز هزار و 930 تومان و در اصفهان هزار و 940 تومان بود ولي چهارشنبه گذشته متوسط قيمت ميلگرد در اهواز به هزار و 680 تومان و دراصفهان به هزار و 720 تومان رسيد اما قيمت‌ها در تهران پايين‌تر از اهواز، اصفهان يا يزد بود.

به گفته فعالان بازار آهن، فروشندگان ميلگرد در تهران طي هفته اخير در حالي مسابقه فروش گذاشتند كه تقاضا نبود بنابراين فشار روي قيمت‌ها شدت گرفت. اما يكي از دلايل اصلي سقوط قيمت آهن‌آلات در بازار، رسيدن قيمت بيلت در بورس به هزار و 500 تومان بود كه باعث شد خريداران سياست صبر را در پيش بگيرند.

در همين رابطه مدير بخش فلزات كارگزاري مفيد گفت: هفته گذشته قيمت مواد اوليه فولاد يعني تختال و شمش در بورس بين ?? تا ?? درصد ارزان شدند كه به طور طبيعي اين امر معاملات بازار آهن را تحت تاثير قرار داد. علي‌اصغر بهرامي افزود: از طرفي محصولات فروخته شده در بورس به صورت اعتباري معامله شد به اين معنا كه كالا آخر آذرماه تحويل داده مي‌شود و خريدار يك ماه پس از تحويل وجه معامله را به حساب فروشنده واريز مي‌كند.

اين موضوع يعني قيمت‌ها تا دو ماه آينده همچنان كاهشي خواهد بود و روند كنوني ادامه خواهد يافت. علاوه بر اينها آمار معاملات بورس كالا نشان مي‌دهد كه از دو هفته قبل قيمت محصولات رينگ پتروشيمي نيز در حال كاهش است و هفته گذشته نيز اين روند ادامه پيدا كرد. موج افت قيمت‌ها ابتدا به رينگ پتروشيمي رسيد و پس از افت پنج تا ?? درصدي قيمت‌ها در اين بازار، نرخ‌هاي رينگ فلزات نيز تحت تاثير قرار گرفت و خريداران با اشتياق بالا اقدام به خريد كالاهاي ارزان از بورس كردند.

مديرعامل كارگزاري سي ولكس كالا نيز درباره افت قيمت‌ها گفت: طي تعامل بورس كالا با توليدكنندگان محصولات پتروشيمي و فلزي، حجم عرضه‌ها از هفته گذشته بالا رفته و همين امر باعث پوشش تقاضاي بازار و حتي پيشي گرفتن عرضه برخي محصولات از تقاضاي آنها شد.

محمودرضا الهي‌فرد افزود: به طور طبيعي نيز رشد عرضه در برابر تقاضا باعث افت قيمت‌ها و تعادل بازار شد كه در پايان هفته گذشته براساس تصميم سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان مقرر شد تا نرخ تمام محصولات بورس كالا با نرخ ارز مبادله‌يي تعيين شود.

وي درباره تاثير اقدام سازمان حمايت گفت: اين موضوع نيز به همراه افزايش عرضه، سرعت افت قيمت محصولات را بيشتر كرد و باعث افت حتي ?? درصدي محصولات پتروشيمي و فلزي در يك نوبت معاملاتي شد.

الهي‌فرد درباره كاهش قيمت مس اظهار داشت: البته علاوه بر دو عامل مذكور، كاهش قيمت مس در بورس فلزات لندن نيز در افت نرخ اين فلز در بورس كالا بي‌تاثير نبود.

علاوه بر دلايل فوق، مجازات متخلفان از ديگر دلايلي بود كه باعث افزايش عرضه‌ها و كاهش قيمت در بورس كالا شد.

بر همين اساس طبق مصوبه هيات پذيرش بورس كالاي ايران، آن دسته از توليدكنندگان محصولات پتروشيمي كه كمتر از 50 درصد تعهد خود براي عرضه محصولات پليمري در بورس كالا را محقق كرده‌اند، در صورتي كه ميزان عرضه آنها در بورس كالا در سال جاري يا گذشته كمتر از 10درصد توليد آنها طي هر يك از سال‌هاي مذكور بوده باشد، به مدت 3 ماه از عضويت در بورس كالا تعليـق شدند. همچنين آن دسته از توليدكنندگان محصولات پتروشيمي كه ميزان عرضه آنها در بورس كالا، كمتر از50 درصد تعهدات‌شان بوده اما ميزان عرضه آنها در بورس كالا در سال‌ جاري يا سال گذشته، كمتر از 20 درصد توليد آنها طي سال‌هاي مذكور باشد، بايد ضمن ارائه توضيحات لازم به بورس كالا، حداكثر تا پايان آذرماه سال جاري موارد عدم ايفاي تعهدات را برطرف كنند در غير اين صورت به مدت سه ماه از عرضه كالا در بورس كالاي ايران محروم خواهند شد.

 منبع:اعتماد

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید