Performancing Metrics

بازیکنان مسئولیت داروهای مصرفی شان را به گردن بگیرند | اتاق خبر
کد خبر: 334547
تاریخ انتشار: 30 فروردین 1395 - 11:37
با اشاره به دوپینگ اخیر ورزشکاران؛
دبیر ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با تاکید بر اطلاع‌رسانی به موقع در مورد فهرست مواد ممنوعه برای هر سال میلادی گفت: در هر شرایطی ورزشکاران مسئول قرص‌ها و داروهایی هستند که مصرف می‌کنند.

به گزارش اتاق خبر ، در مورد دوپینگ اخیر ورزشکاران رشته های دوومیدانی، جودو، شنا و ووشو و اینکه استفاده از کدام یک از مواد ممنوعه باعث ارتکاب به جرم این دسته از ورزشکاران شده است، اظهار داشت: فعلا از نام بردن ورزشکاران معذور هستیم فقط اینکه دو نفر از این ورزشکاران به خاطر استفاده از ماده ممنوعه استانوزول و یک نفر هم به خاطر مصرف ماده ممنوعه تری‌هیدروکاوانول مرتکب دوپینگ شده اند. دوپینگ این ورزشکاران مربوط به امسال است، اما دوپینگ ورزشکار دوومیدانی مربوط به سال گذشته است. این ورزشکار به خاطر استفاده از ماده ممنوعه ملدونیوم، دوپینگی معرفی شد.

وی با اشاره به اینکه ملدونیوم یکی از مواد ممنوعه جدید در فهرست داروهای نیروزای مورد تایید آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ است، در مورد اینکه مسئولان دوومیدانی و حتی خود دوومیدانی کاری که به خاطر مصرف این ماده مرتکب دوپینگ شده است، نسبت به همین موضوع و عدم آگاهی از ممنوعه بودن ملدونیوم معترض شده اند، توضیح داد.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در این رابطه خاطرنشان کرد: آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) چهار ماه پیش از پایان هر سال میلادی فهرست مواد ممنوعه برای سال آینده میلادی را با لحاظ کردن تمام تغییرات لازم منتشر می کند و نادوهای هر کشور و از جمله ایران هم ملزم به اطلاع رسانی سریع و به موقع این فهرست هستند. ملدونیوم یکی از مواد ممنوعه ای بود که در فهرست منتشر شده از سوی وادا برای سال ۲۰۱۶ قرار گرفت.

وی ادامه داد: در نمونه گیری به عمل آمده از ورزشکار دوومیدانی، ماده ملدونیوم مشاهده شده و به همین دلیل نتیجه آزمایش وی مثبت اعلام شده است. اعتراض ها هم بر این است که این ماده برای سال ۲۰۱۶ در فهرست مواد ممنوعه قرار گرفته است، ضمن اینکه اصلا معلوم نیست اثر ماندگاری آن چقدر است، چه بسا پیش از اعلام وادا در مورد فهرست جدید مواد ممنوعه، این ورزشکار اقدام به استفاده از این ماده کرده باشد.

نوروزی با تاکید بر اینکه فدراسیون پزشکی- ورزشی و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ بلافاصله بعد از دریافت فهرست مورد تایید وادا در مورد داروهای ممنوعه سال ۲۰۱۶ نسبت به اطلاع رسانی آن از طریق درج بر روی سایت اقدام کردند، اظهار داشت: اعتراض هایی که در مورد دوپینگ دوومیدانی مطرح شده، قابل قبول نیست به هر حال نمونه وی زمانی مثبت شد که ماده ملدونیوم در فهرست مواد ممنوعه قرار داشت، ضمن اینکه این ورزشکار خاطی پیش از این هم سابقه دوپینگ داشت.

دبیر ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در بخشی از گفتگو با  تاکید کرد: ورزشکاران بدانند در هر شرایطی خودشان مسئول قرص ها و داروهایی هستند که نسبت به استفاده از آنها اقدام می کنند.

نوروزی در ادامه و در مورد حکم محرومیت ورزشکاران دوپینگی که طی روزهای اخیر نتیجه نمونه گیری های به عمل آمده از آنها مثبت اعلام شد، خاطرنشان کرد: حکم محرومیت ورزشکار دوومیدانی پیش از عید اعلام شد، اما طبق قانون هر ورزشکار تا ۲۱ روز پس از اعلام حکم فرصت دارد نسبت به آن اعتراض کند. اگر در این فاصله اعتراضی مطرح نشود، حکم اجرایی خواهد شد، در غیر این صورت اعتراض مورد بررسی قرار می گیرد. دوومیدانی کار دوپینگی نسبت به حکم محرومیتش معترض بود و درخواست استیناف داشت.

وی گفت که درخواست استیناف این ورزشکار دوپینگی در شورای مرکزی نادو بررسی می شود و هر تصمیمی که توسط اعضای این شورا اتخاد شود، اجرایی خواهد شد.

رئیس فدراسیون پزشکی- ورزشی همچنین در مورد اعلام رأی برای ورزشکاران دوپینگی جودو، شنا و ووشو به وضیح داد: هنوز جلسه بررسی اولیه در این زمینه تشکیل نشده است. در اولین فرصت و شاید طی این هفته یا هفته آینده جلسات لازم برای بررسی پرونده این ورزشکاران و همچنین اعتراض دوومیدانی کار دوپینگی تشکیل شده و حکم آنها اعلام می شود.

منبع :مهر

94104

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید