Performancing Metrics

لیست نهایی امید برای مرحله دوم سه‌شنبه اعلام می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 334551
تاریخ انتشار: 30 فروردین 1395 - 13:23
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: لیست نهایی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای مرحله دوم انتخابات مجلس روز سه‌شنبه اعلام می‌شود.

اتاق خبر: علی صوفی، با اشاره به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به نظر من نتیجه کلی انتخابات به دور دوم بستگی دارد. تاکنون تکلیف ۲۲۱ کرسی مشخص شده است. ۶۹ کرسی باقی مانده است.

تاکنون ۱۲۴ کرسی متعلق به اصلاح‌طلبان است

وزیر تعاون دولت خاتمی افزودک نتیجه تا الان به نفع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بوده است به گونه‌ای که ما موفق شده‌ایم ۱۲۴ کرسی را متعلق به خود کنیم. البته این تعداد هنوز به اکثریت نرسیده برای همین است که می‌گوییم نتیجه دور دوم آرایش سیاسی مجلس آینده را مشخص می‌کند.

او با اشاره به اقدامات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای مرحله دوم انتخابات مجلس گفت: در دور دوم هم سیاست‌های مرحله اول ادامه پیدا خواهد کرد. کاندیداهایی که در دور اول مورد حمایت اصلاح‌طلبان بودند و به دور دوم راه پیدا کردند، همچنان مورد حمایت خواهند بود. اما در حوزه‌هایی که از کاندیداهای مورد حمایت اصلاح‌طلب کسی حضور ندارد، طبیعتا تصمیم‌های جدیدی اتخاذ خواهد شد.

نحوه حمایت اصلاح‌طلبان از کاندیداها در دور دوم

صوفی با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها رقابت بین اصلاح‌طلبان در برخی رقابت بین اصولگرایان و در برخی حوزه‌ها رقابت میان دو جناح است، یادآور شد: موضع شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان این است که در حوزه‌هایی که رقابت بین اصلاح‌طلبان است، از فرد خاصی حمایت نشود و غیر از سکوت، سیاستی اتخاذ نشود، اما در حوزه‌هایی که بین دو اصولگرا که یکی از آنها از جناح تندرو است رقابت وجود داشته باشد، ما از اصولگرای معتدل حمایت می‌کنیم. این سیاستی است که در مرحله اول نیز اتخاذ شد و لیست اصلاح‌طلبان نیز بر همین اساس بسته شد.

او با تاکید بر اینکه در دور دوم وضعیت روشن‌تر است، گفت: تعداد کاندیدا‌ها کمتر است و تصمیم‌گیری راحت‌تر خواهد بود. همچنان که در مرحله اول در تهران هماهنگی خوبی با حزب اعتدال و توسعه صورت گرفت و چند نفر از اصولگرایان معتدل وارد لیست تهران شدند، ممکن است در این مرحله نیز چنین اتفاقی بیفتد. در مرحله اول در شهرستان‌ها تعامل بر سر این موضوع آن‌چنان زیاد نبود، برای همین لیست‌هایی تحت عنوان لیست امید ارائه شد و در مواردی که اختلاف‌‌نظر وجود داشت، طرفین کوتاه آمدند.

صوفی افزود: با همه اینها در مرحله دوم نتیجه انتخابات حساس‌تر شده است، برای همین ممکن است طرفین نظرات مختلفی داشته باشند، اما باز هم قرار نیست از مرکز، تصمیم‌گیری شود. بنابراین نهایتا خود حوزه‌های انتخابیه نظر نهایی را می‌دهند. در برخی موارد اصلاح‌طلبان و حامیان دولت باید با یکدیگر تعامل کنند تا اختلاف نظر‌ها حل شود برای همین در مرکز نشست‌هایی به شکل مستمر برگزار می‌شود. کارگروه تعامل و رایزنی نیز در این زمینه فعال است.

موارد اختلافی با احزاب حامی دولت بررسی شد

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خاطر نشان کرد: ما روز گذشته نیز با دوستان حامی دولت نشستی داشتیم و موارد اختلافی مورد بررسی قرار گرفت تا بتوانیم به لیست واحد برسیم. اختلاف‌نظر در برخی حوزه‌ها درون‌گروهی و میان اصلاح‌طلبان است. بین اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در مورد حوزه‌های انگشت‌شماری اختلاف نظر وجود دارد که این تعداد حداکثر به ۵ کرسی خلاصه می‌شود. فکر می‌کنم ما بتوانیم تا سه‌شنبه نتیجه نهایی را مشخص کرده و در این موارد مختصر نیز به اجماع برسیم.

پیروزی لیست تهران، بر مرحله دوم تاثیر مثبت می‌گذارد

وزیر تعاون دولت خاتمی با بیان اینکه در دور دوم وضعیت اصلاح‌طلبان و حامیان دولت از مرحله اول به مراتب بهتر است، گفت: البته ضعف‌هایی نیز وجود دارد؛ از جمله اینکه حضور مردم کمتر خواهد بود و این خوب نیست. اما نکته مثبت این است که پیروزی لیست تهران موفقیت‌های دور اول مرحله دوم را تحت‌الشعاع قرار داده و می‌تواند فضا را به نفع ما رقم بزند. ما فکر می‌کنیم با توازن میان فرصت‌های و ضعف‌ها شانس خوبی برای پیروزی در مرحله دوم انتخابات مجلس خواهیم داشت.

کف پیش‌بینی ما، کسب حداقل ۴۰ کرسی در مرحله دوم انتخابات مجلس است

صوفی با اشاره به اظهارات یکی از اعضای حزب موتلفه اسلامی یادآور شد: اخیرا یکی از اعضای این حزب عنوان کرده که در دور دوم اصولگرایان ۳۰ کرسی خواهند داشت. من هم گفتم نظر ایشان را قبول دارم. این سقف موفقیت‌های آن‌ها خواهد بود اما کف پیش‌بینی ما کسب حداقل ۴۰ کرسی در مرحله دوم انتخابات مجلس است که در این صورت اکثریت مطلق مجلس دهم ازآن اصلاح‌طلبان و حامیان دولت خواهد بود.

او بحث در مورد ریاست مجلس دهم را زودهنگام برشمرد و گفت: هرگونه اظهارنظر در این مورد باید به بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات دور دوم موکول شود و طرح پیش از مورد این موضوع قبل از انتخابات دور دوم مشکل‌زا است که اساسا با هدف ایجاد تفرقه میان اصلاح‌طلبان و حامیان دولت مطرح می‌شود.

موضوع ریاست مجلس آینده یک شگرد تبلیغاتی از سوی جریان رقیب است

صوفی با تاکید بر اینکه طرح زودهنگام موضوع ریاست مجلس آینده یک شگرد تبلیغاتی از سوی جریان رقیب است، گفت: آنها این کار را می‌کنند تا در مرحله دوم دست بالا‌تر را داشته باشند؛ در حالی که در مورد این مسئله بحثی بین اصلاح‌طلبان وجود ندارد. گاهی اظهاراتی در این خصوص مطرح می‌شود که به این مسئله دامن می‌زند. متاسفانه گاهی رسانه‌ها نیز صحبت‌های ما را به صورت گزینشی منتشر می‌کند.

صحبت‌هایم را گزینشی منتشر کردند

او با اشاره به مصاحبه اخیر خود با یکی از رسانه‌های اصولگرا گفت: در این مصاحبه از من سوال شد که آیا در رابطه با ریاست عارف در مجلس آینده بین اصلاح‌طلبان اختلاف‌نظر بوجود آمده است که من آن را نفی کردم و گفتم اصلاح‌طلبان از یک سال قبل در رابطه با سر لیستی عارف در انتخابات به جمع‌بندی رسیده‌اند و در مورد ریاست وی بر مجلس آینده نیز بین اصلاح‌طلبان اختلاف‌نظری وجود ندارد.

صوفی افزود: پس از آن از من سوال شد که به نظر می‌رسد نظر آقای هاشمی و روحانی در مورد ریاست عارف بر مجلس آینده مساعد نیست که من گفتم خیر همه با موضوع کلی ریاست عارف موافقت دارند. در این مورد بین سران اصلاحات اختلاف‌نظری وجود ندارد و باتوجه به صحبت‌هایی که شده تفاهم کامل هم صورت گرفته است، اما این به معنای این نیست که عارف و لاریجانی با هر شرایطی برای ریاست مجلس با یکدیگر رقابت می‌کنند. ممکن است اصلا رقابتی صورت نگیرد، اما کسی مخالف ریاست عارف بر مجلس دهم و یا ریاست لاریجانی بر آن نیست.

او گفت: موضوع اصلی این است که در مجلس آینده اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان یک فراکسیون قوی داشته باشند تا بتوانند علیه کسانی که مانع اجرای برجام هستند و آنها که کشور را در دوره‌های قبل به خطر بروز جنگ رساندند، بایستند. قرار است در این مورد تعامل صورت بگیرد و تفاهم حاصل شود. اینکه القا شود عارف و لاریجانی برای کسب ریاست مجلس با یکدیگر می‌جنگند، تعبیر درستی نیست اما عده‌ای تلاش می‌کنند با دامن زدن به این مسئله برای دور دوم انتخابات بهره‌برداری تبلیغاتی از این موضوع داشته باشند.

لیست نهایی واحد اصلاح‌طلبان و حامیان دولت منتشر می‌شود

صوفی با اشاره به اینکه جلسات هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به طور مرتب و طبق روال هر هفته برگزار می‌شود گفت: روز گذشته هم جلسه داشتیم که بخش اعظم این جلسه به نحوه تعامل میان گروه‌ها برای رسیدن به لیست واحد اختصاص پیدا کرد. کارگروهی نیز برای این کار مشخص شده است که بعد از این جلسه این کارگروه به شکل جداگانه‌ای نشستی برگزار کرد و قرار شد در تعامل با حامیان دولت اختلاف‌ها را به حداقل برسانیم. لازم است این را هم بگویم که لیستی که روز پنج‌شنبه توسط یکی از روزنامه‌ها اعلام شد لیست نهایی نیست و لیست نهایی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای مرحله دوم انتخابات مجلس روز سه‌شنبه اعلام می‌شود.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید