Performancing Metrics

فعالان اقتصادي جمهوري چك به ادامه همكاري با ايران علاقه مند هستند | اتاق خبر
کد خبر: 334832
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1395 - 03:36
رئيس بخش خارجي اتاق بازرگاني جمهوري چك گفت: شركت ها و فعالان اقتصادي كشورش با توجه به پيشينه روابط بازرگاني و تجاري، علاقه مند به ادامه همكاري با جمهوري اسلامي ايران هستند.

اتاق خبر - ايليا ماژناك(Ilja Mazanek) عصر دوشنبه در جمع معدنكاران خراسان جنوبي در منطقه ويژه اقتصادي بيرجند، جمهوري چك را كشوري صنعتي ياد كرد و افزود: 34درصد سهم GDP(توليد ناخالص داخلي) اين كشور مربوط به بخش صنعت است كه اين رقم بالاترين نرخ در ميان كشورهاي اروپايي است.
وي با اشاره به استقبال مسئولان خراسان جنوبي از اين هيات آن را لحظه ارزشمندي براي توسعه روابط اقتصادي و تجاري و بازرگاني دو كشور ياد كرد.
ماژناك اظها كرد: شركت هاي آن كشور در ايران پروژه هايي را در بخش راه و ترابري، منابع آب، انرژي و ... اجرا كردند و علاقه مند به ادامه همكاري ها با ايران هستيم.
اين فعال اقتصادي، پراگ پايتخت جمهوري چك را پنجمين منطقه ثروتمند كشورهاي عضو اتحاديه اروپا ياد كرد و يادآور شد: نمايندگان و مديران شركت هايي از آن كشور در سفر به خراساني جنوبي حضور دارند كه سابقه خوبي از نظر اقتصادي در عرصه جهاني دارند.
به گفته رئيس بخش خارجي اتاق بازرگاني كشور مذكور، تعدادي از مديران شركت هاي معدني كشورش كه كاملا بخش تخصصي است در اين جمع نيز حضور دارند.
وي تاكيد كرد: اين شركتها علاقه مند به برخي همكاريها در خراسان جنوبي هستند و تعدادي از شركت ها در منطقه جبل علي امارات متحده عربي فعاليت دارند و با مقررات منطقه ويژه اقتصادي آشنا هستند.
وي تصريح كرد: خراسان جنوبي مزاياي بسياري دارد و در مركز چهار مسير بين المللي ترانزيت واقع است، علاوه بر فرودگاه، مشوقهاي خوب قانوني هم دارد، اين مزايا را براي حدود 15 هزار عضو اتاق بازرگاني و ساير شركتها اطلاع رساني خواهند كرد.
وي اظهار اطمينان كرد: سفر هيات مذكور موفق خواهد بود و كشورش در ايران شركاي خوبي دارد و منتظر پيشنهادات طرف مقابل هستند.
همچنين مرتضي صفدري زاده ميبدي رئيس منطقه ويژه اقتصادي بيرجند گفت: اين منطقه براي توسعه فعاليت هاي اقتصادي و مبادلات بين المللي براي تسهيل و جهش توسعه اي در مناطق با استعداد ايجاد شده است.
وي اضافه كرد: بعد از ايجاد منطقه ويژه اقتصادي زيرساخت هاي لازم براي فعالان اقتصادي داخلي و خارجي كه مايل به سرمايه گذاري در اين منطقه هستند، فراهم شد.
وي با اشاره به برخي مزيت هاي نسبي اظهار كرد:تمام شرايط لازم براي پذيرش فعالان در قالب تجارت، صنعت و خدمات در استان فراهم است.
به گفته اين فعال اقتصادي، دولت براي تسهيل فرايندها بخش عمده وظايف خود را به سازمان منطقه ويژه اقتصادي واگذار كرده است و اين منطقه شاهد حمايت مسئولان ملي و استاني نيز است هرچند مدت كوتاهي از ايجاد منطقه ويژه اقتصادي بيرجند مي گذرد.
صفدري زاده ميبدي يادآور شد: اين منطقه جايگاه خود را در توسعه خراسان جنوبي پيدا كرده است و علاقه مند به استفاده از ظرفيتهاي طرف مقابل در جمهوري چك هستيم.
وي به سابقه اين كشور در عرصه فناوري و صنعت و رابطه تجاري آن با آلمان، فرانسه، چين ، استراليا و كانادا اشاره كرد و گفت: پراگ رابطه خود را بر خلاف برخي كشورها با ايران هيچ وقت قطع نكرده است .
رئيس منطقه ويژه اقتصادي بيرجند تصريح كرد: معدنكاران و فعالان اقتصادي استان براي بهبود روابط اقتصادي علاقه مند به آشنايي با ظرفيت ها و توانمندي هاي آن كشور هستند.
وي به امضاي تفاهم نامه ميان مسئولان ايران و جمهوري چك در ماههاي اخير اشاره كرد و گفت: بخش خصوصي دو كشور مي تواند اين تفاهم نامه را عملياتي كنند.
به گفته صفدري زاده در شرايط پسا برجام ارتباط اقتصادي بايد از نظر ديپلماسي خارج و جنبه عملي پيدا كند، زيرا ايران در دوره تحريم توسعه پيدا كرد و در شرايط عادي كشوري ارزشمند براي توسعه تجارت است.
اين مسئول با بيان اينكه ايران محل مناسبي براي سرمايه گذاري شركت هاي خارجي و فروش محصول است، گفت: افغانستان با 465كيلومتر مرز مشترك با ايران در مجاورت خراسان جنوبي قرار دارد و اين كشور توسعه معادن خود را در اولويت قرار داده است .
وي با بيان اينكه اين مساله نويد خوبي براي فعالان اقتصادي خارجي در استان گفت: تجارت، صنعت و كشاورزي استان براي فعاليت اقتصادي قابل رصد است مي توانيد فرصت هاي جديدي با توجه به فناوري هاي نوين براي كشورتان در اين استان پيدا كنيد.
وي از آمادگي واگذاري محلي براي دفتر تجاري آن كشور در منطقه ويژه اقتصادي بيرجند خبر داد و گفت: شما مي توانيد بدون سرمايه گذاري دفتر خود را داير كنيد.
وي بيان كرد: ايران محل مناسبي براي سرمايه گذاري سودمند است و در 30سال اخير هيچ سرمايه گذار خارجي در ايران ضرر نكرد زيرا جمهوري اسلامي هميشه رفتار متعادلي در برخورد با فعالان اقتصادي داشته و دارد.
وي يادآور شد: امكان سرمايه گذاري مستقيم توسط شركت هاي خارجي در خراسان جنوبي با 100درصد مالكيت وجود دارد.
وي تاكيد كرد: از نظر تامين منابع مالي دغدغه اي وجود ندارد، نكته مهم دغدغه مديريتي است كه با آن مواجه هستيم.
اين فعال اقتصادي عنوان كرد: ايران شرايط خوبي براي كسب و كار سرمايه گذاري دارد و شما تحت تاثير برخي اخبار قرار نگيريد.
همچنين شيوا ،نماينده فعالان بخش معدن استان با بيان ظرفيت هاي معدني خراسان جنوبي اظها كرد: يكي از اين معادن منحصر بفرد ، نيكل است كه در صنايع فضايي، ساخت ماهواره، بخش موشكي و ... كاربري دارد.
در اين نشست تعداد معادن استان 602مورد با 2.5ميليارد تن ذخيره اعلام و گفته شد؛ معادن خراسان جنوبي از تنوع زيادي برخوردار است.
هيات اقتصادي جمهوري چك روز دوشنبه براي آشنايي با ظرفيت هاي اقتصادي ، معدني و تجاري خراسان جنوبي به سرپرستي« مارتين تلاپا » (Martin Tlapa) معاون كشورهاي غير اروپايي و امور اقتصادي وزير امور خارجه اين كشور وارد بيرجند شد.
يكي از اهداف سفر سه روزه اين هيات آشنايي با ظرفيتهاي معدني ، صنعتي و اقتصادي شهرستان هاي بيرجند و طبس است.
در اين هيات نمايندگان 25شركت جمهوري چك حضور دارند
جمهوري چك با 10.5 ميليون نفر جمعيت و 78 هزار كيلومتر مربع مساحت در قلب اروپا قرار دارد، در سال 1993 با تقسيم كشور چكسلواكي سابق به دو قسمت موجوديت يافت و پايتخت آن پراگ است. اين كشور هم اكنون عضو اتحاديه اروپا و ناتوست.
ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید