Performancing Metrics

لزوم بهره مندی از بانک جامع اطلاعاتی ناجا برای آسیب شناسی جرم | اتاق خبر
کد خبر: 334876
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1395 - 10:26
رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بر لزوم بهره مندی «نهادهای اجتماعی» از بانک جامع اطلاعاتی ناجا در راستای ارائه راهکارهای کاهش جرم تاکید کرد.

اتاق خبر: سرهنگ گارآگاه  مهدی قدمی با بیان اینکه تشدید مقابله با قاچاق کالا و ارز برنامه اولویت دار پلیس آگاهی است، گفت: متاسفانه در سال های گذشته در برخورد با جرایم «معلول گرا» بوده ایم و این بدان معناست که سعی در حل مقطعی معضلات داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه در برخورد با جرایم باید «ریشه و علت ها» بررسی شود، افزود: لازم است پیش بینی های لازم در راستای جلوگیری از وقوع جرم پیش از ارتکاب اتخاذ شود.

 رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه، «پلیس آگاهی» در خط مقدم کاهش و برخورد با جرایم است، گفت: یکی از رویکردهای این پلیس «آسیب شناسی جرایم» و ارائه راهکار منطقی و منطبق با جامعه است.

لزوم اتخاذ رویکرد «مدیریت جرم»/ نقش  عوامل «سه گانه» در وقوع جرم

سرهنگ قدمی با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکرد «مدیریت جرم» بیان کرد: در وقوع هر جرمی سه عامل محوری «رفتار قربانی یا مالباخته»، «انگیزه مجرمانه» و «شرایط اجتماعی و محیطی» دخیل است.

وی توضیح داد: در اکثر مواقع سهل انگاری و بی احتیاطی قربانی یا مالباخته عامل اصلی وقوع جرم است. هرچند انگیزه مجرمانه بی تاثیر نیست؛ مثل معتادی که برای تامین مواد مخدر به هر روشی متوسل می شود.

این مقام ارشد انتظامی اضافه کرد: باید «شرایط اجتماعی و محیطی» متناسب با پدیده ها تعریف و تبیین شود به طور مثال اگر تعداد خودروهای تولید شده در بازار تقاضا را افزایش می دهد مطابق با این روند، باید تمهیداتی چون احداث و ایجاد پارکینگ نیز اندیشیده شود تا شاهد کاهش سرقت خودرو در کشور باشیم.

آسیب شناسی جرم؛ راهکار کاهش جرایم

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: نیروی انتظامی تنها سازمانی است که از اطلاعات جامعی در خصوص مجرمان و جرایم ثبت شده برخوردار است؛ بانک اطلاعاتی ناجا بسیار کارآمد است و بسیاری از دستگاه های متولی و به ویژه نهادهای اجتماعی و فرهنگی می توانند با بهره گیری از این اطلاعات در راستای «مدیریت جرم» اقدامات موثر داشته باشند.

وی تاکید کرد: راهکار حل معضلات اجتماعی نیازمند «عزم همگانی» و مشارکت همه دستگاه های متولی است.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: هرجند عوامل متعددی بستر ساز وقوع جرم است، هر جرمی اعم از قتل، سرقت، کلاهبرداری و ... اتفاق می افتد، باید با آسیب شناسی دقیق و به موقع و ارائه راهکار به دنبال از بین بردن و یا کاهش بستر جرم باشیم و صرفا ناجا را در تامین امنیت مسئول ندانیم.

قدمی تاکید کرد: «آسیب شناسی جرم» اولین راهکار کاهش معضلات اجتماعی و جرایم است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید