Performancing Metrics

جزئیات مصوبه دولت درباره خرید ذرت وجو | اتاق خبر
کد خبر: 334900
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1395 - 11:56
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی جزئیات مصوبه هیات دولت درباره عرضه ذرت و جو در کلیه استان‌ها در بورس کالای ایران در سال‌جاری را اعلام کرد.

جو کشاورزی

اتاق خبر - حسین صفایی درباره مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر عرضه محصولات ذرت و جو در کلیه استان‌ها در بورس کالای ایران طی سال ۱۳۹۵ اظهارداشت: قبل از اینکه دولت این طرح را به تصویب برساند، نظر وزارت جهادکشاورزی این بود که مکانیزم قیمت تضمینی در همه استان‌ها جایگزین خرید تضمینی شود.

وی با بیان اینکه برای خرید و فروش محصولات تضمینی از طریق بورس که ما به آن قیمت تضمینی می‌گوییم، دو مکانیزم وجود دارد، افزود: در مکانیزم اول، سازمان تعاون روستایی انبارهای خود را به بورس معرفی می‌کند، انبارهایی که پذیرفته شد کد دریافت می‌کنند و سپس کشاورز کالای خود را به این مکان‌ها می‌سپارد.

 صفایی با اشاره به اینکه سپس آن  کالا روی تابلوی بورس عرضه و در آنجا خرید و فروش می‌شود، گفت: دولت این کالا را خرید و فروش نمی‌کند؛  کشاورزکالای خود را در بورس عرضه کرده، به قیمت بازار آن را  به فروش می‌رساند و پول خود را دریافت می‌کند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اضافه کرد: اگر قیمت فروش کالا در مکانیزم فوق،  کمتر از نرخ  تضمینی تعیین شده، باشد بورس میزان مابه التفاوت را به وزارت جهادکشاورزی گزارش و کشاورز با مراجعه به این وزارت‌خانه طلب خود را دریافت می‌کند. ‌

صفایی گفت: این طرح سال قبل برای ذرت در خوزستان و جو در کرمانشاه به شکل پایلوت اجرا شد.

این مقام مسئول دولتی با بیان اینکه مکانیزم دوم نیز به این شکل است که وقتی کالا به انبار رفت قبض انبار برای آن صادر می‌شود، ادامه داد: آن قبض نوعی اوراق بهادار است که به بورس می‌رود و ممکن است مکرر خرید و فروش شود.

صفایی افزود: در این فرآیند کالا سرجایش می‌ماند تا به مصرف کننده نهایی برسد، ضمن اینکه وقتی محصول به فروش رفت قبض نیز باطل خواهد شد.

وی با بیان اینکه قرار بوده روش دوم در ۵ استان اجرا شود، اضافه کرد: بنده نمی‌دانم که این موضوع پذیرفته شده یا اینکه  خرید در همه جا  به شکل یکنواخت و با مکانیزم اول، اجرا خواهد شد.

صفایی خاطرنشان کرد: مجری اجرای خرید تضمینی برای ذرت وجو در همه استان‌ها،  شرکت پشتیبانی امور دام است و ما موضوع انبارها را پشتیبانی می‌کنیم.

مهر

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید