Performancing Metrics

بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی فراموش شده اند | اتاق خبر
کد خبر: 335010
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1395 - 17:58
رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در نامه ای به رئیس جمهور با انتقاد از حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: این قشر از بازنشستگان فراموش شده اند.

اتاق خبر: علی اصغر بیات در نامه ای به رئیس جمهور، گفت: سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور چتر حمایتی خود را بر روی مخاطبان خود به ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران گسترانیده است و با تقبل اثرات منفی ناشی از عدم پرداخت بدهی‌های انباشته شده سهم دولت در طول سالیان گذشته بار سنگین عمل به تعهدات خود را به دوش می‌کشد.

وی همچنین با انتقاد از اینکه دولت هیچ برنامه مشخصی در راستای حل و فصل پرداخت بدهی های انباشته خود ندارد، اعلام کرده است: هر روز بر ابعاد بدهی ها افزوده می‌گردد. علاوه بر آن پیگیری‌های مداوم و مکرر در زمینه اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از سال ۱۳۸۸ تاکنون نتیجه ملموسی را دربر نداشته است.

وی همچنین در ادامه اظهار امیدواری کرده است که این امر در برنامه ششم توسعه تحقق یابد که اگر چنین باشد بخش قابل توجهی از مشکلات بر جای مانده مرتفع خواهد شد. و تحقق این امر را منوط به حمایت همه‌جانبه و عزم راسخ رئیس جمهور و سایر مسئولان دانسته است.

وی همچنین موضوع مهمی که در روزهای اخیر نگرانی و رنجش‌خاطر جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی را موجب شده، اعلام طرح افزایش حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری از مبلغ ۷۵۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان (افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصد) توسط معاون محترم رئیس‌جمهور اعلام کرده و افزوده است: به نظر می‌رسد در این میان بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی به بوته فراموشی سپرده شده‌اند، چرا که در حال حاضر حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۷۱۲ هزار تومان بوده که هیچ تناسبی با تورم واقعی موجود در جامعه نداشت و ندارد.

وی در پایان خواسته است، کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی انتظار دارد دولت تدبیر و امید به عنوان دولت همه اقشار جامعه نسبت به اجرای قوانین و طرح‌های حمایتی برای اقشار بازنشسته و مستمری‌بگیر کشور از جمله نگاهی یکسان به موضوع افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اقدام نموده تا خدای ناخواسته شائبه اعمال تبعیض، بی‌عدالتی و دوگانگی در این عرصه بوجود نیاید.

متن کامل نامه در پی می آید:

حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با تقدیم سلام و آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای جنابعالی

احتراماً، همان‌گونه که استحضار دارید اقشار بازنشسته و مستمر‌ی‌بگیر تامین اجتماعی جمعیتی معادل ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر که با احتساب خانواده خود نزدیک به ۷ میلیون نفر از آحاد جامعه را تشکیل می‌دهند در سالیان اخیر متاثر از سیاست‌ها و رویکردهای کلان کشور به ویژه در حوزه معیشتی و درمانی بوده‌اند. بی‌تردید حضرتعالی نیز هر ازگاهی ندای یاری این عزیزان را که بهترین سال‌های عمر خویش را در راه اعتلا و سازندگی کشور صرف کرده و همیشه در صف مقدم مشارکت در حماسه‌های تاریخ‌ساز کشور به ویژه در انتخابات اخیر بوده‌اند شنیده‌اید در وصف شرایط حساس و دشوار بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اختصاراً به این نکته بسنده می‌نمایم که ۵۵ درصد از این قشر معزز با برخورداری از حداقل حقوق و مستمری از زمره اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند و تحمل اثرات منفی ناشی از تغییرات پرنوسان اقتصادی و تورم موجود شرایط بسیار سختی را می‌گذرانند. گزاف نیست اگر بگوییم در سال‌های اعمال تحریم‌های ظالمانه که با کاهش درآمدهای عمومی کشور و افزایش بهای مایحتاج و خدمات ضروری زندگی همراه بود، بازنشستگان و مستمری‌بگیران فشاری مضاعف را متحمل شدند. اکنون که بحمدالله با درایت و تلاش وصف‌ناپذیر جنابعالی و دولت تدبیر و امید در گذار از فضای پساتحریم قرار داریم این عزیزان همچنان امید به تدابیر راهگشای حضرتعالی در پایان به قصه پرغصه خود را دارند.

جناب آقای دکتر روحانی

سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور با تکیه بر منابع و سرمایه‌های خود چتر حمایتی خود را بر روی مخاطبان خود به ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران گسترانیده و علاوه بر عدم ارتزاق از منابع دولت، در مقاطع گوناگون نیز حتی به یاری آن شتافته است. ضمن آنکه با تقبل اثرات منفی ناشی از عدم پرداخت بدهی‌های انباشته شده سهم دولت در طول سالیان گذشته (نزدیک به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان) بار سنگین عمل به تعهدات خود را به دوش می‌کشد. این در حالی است که متاسفانه با افزایش سهم بدهی‌های جاری و سالیانه دولت محترم، تاکنون هیچ برنامه مشخصی در راستای حل و فصل آن از سوی مسئولان ارائه نگردیده و هر روز نیز بر ابعاد آن افزوده می‌گردد. علاوه بر آن پیگیری‌های مداوم و مکرر در زمینه اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از سال ۱۳۸۸ تاکنون نتیجه ملموسی را دربر نداشته است. هر چند بنابر اعلام مسئولان مقرر است در برنامه ششم توسعه تحقق یابد که اگر چنین باشد بخش قابل توجهی از مشکلات بر جای مانده مرتفع خواهد شد. لیکن تحقق این امر مهم نیازمند حمایت همه‌جانبه و عزم راسخ جنابعالی و سایر مسئولان است.

اما موضوع مهمی که در روزهای اخیر نگرانی و رنجش‌خاطر جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی را موجب شده، اعلام طرح افزایش حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری از مبلغ ۷۵۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان (افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصد) توسط جناب آقای دکتر نوبخت معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است که به نظر می‌رسد در این میان بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی به بوته فراموشی سپرده شده‌اند، چرا که در حال حاضر حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۷۱۲ هزار تومان بوده که هیچ تناسبی با تورم واقعی موجود در جامعه نداشت و ندارد. بنابراین اقدام به عملیاتی نمودن چنین طرحی فارغ از آنکه زمینه‌های نارضایتی در میان این قشر را فراهم خواهد نمود، بلکه بیم از آن می‌رود به عنوان بدعتی ناصواب در آینده ملاک عمل قرار گیرد. لذا کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی انتظار دارد دولت تدبیر و امید به عنوان دولت همه اقشار جامعه نسبت به اجرای قوانین و طرح‌های حمایتی برای اقشار بازنشسته و مستمری‌بگیر کشور از جمله نگاهی یکسان به موضوع افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اقدام نموده تا خدای ناخواسته شائبه اعمال تبعیض، بی‌عدالتی و دوگانگی در این عرصه بوجود نیاید. امید است با اتخاذ سیاستی مدبرانه در راستای رفع تعارضات پیش‌آمده، توفیق کسب رضایتمندی اقشار شریف بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی را که بی‌تردید رضای خالق را نیز دربر خواهد داشت، داشته باشید. با آرزوی بهروزی و سربلندی جنابعالی و تمامی مسئولان و خدمتگزاران صدیق نظام.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید