Performancing Metrics

مزایای حضور بانک های خارجی در کشور | اتاق خبر
کد خبر: 335049
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1395 - 16:37
اتاق خبر در گفت و گو با البرت بغزیان بررسی کرد
همانگونه که بانک های ایرانی در خارج از کشور شعبه دارند، این بانک ها نیز می توانند در مناطق آزاد ایران شعبات خود را تاسیس و به راحتی فعالیت کنند.

اتاق خبر- بعد از اعمال تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای، یکی از بخش هایی که از این تحریم ها ضربه خورد نظام بانکی کشور بود. بعد از تحریم بانک مرکزی نقل و انتقال پول از ایران به خارج از کشور و بالعکس با مشکلات بسیاری رو به رو شد و در این میان بسته شدن سوئیفت نیز مزید بر علت بود.

اجرایی شدن برجام علاوه بر بازگشایی سوئیف باعث شد که علاوه بر بازگشایی شعبه های بانک های ایرانی در خارج از کشور زمزمه هایی از حضور بانک های خارجی در ایران نیز شنیده شود و چند بانک از کشور های مختلف اروپایی و ژاپن برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردند. اما در این میان مشکلاتی نیز وجود دارد که حضور این بانک ها را کند کرده است. یکی از این مشکلات تردید در توانایی های بانک های ایرانی است و دو نرخی بودن ارز نیز دلیل وارد نشدن بانک های خارجی به ایران است.

یک کارشناس مسائل اقتصادی در مورد همکاری بانک های ایرانی  با بانک های کوچک خارجی این اقدام را مثبت و گامی در جهت اتصال سیستم بانکی ایران به بانک های خارجی توصیف کرد.

آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه تهران در گفت و گویی که با اتاق خبر داشت با بیان اینکه در شرایط فعلی این اقدام گامی مثبت برای اقتصاد و به نفع نظام بانکی کشور است افزود: بانک های بزرگ خارجی به دلیل شرایط خاص خود ممکن است انتظاراتی از بانک های ایرانی داشته باشند و این انتظارات در شرایط فعلی قابل انجام نیست. از این رو برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های کوچک خارجی شروعی مناسب است. زیرا بانک های کوچک مایل به برقراری روابط با بانک هایی در جایگاهی متناسب با خود هستند.

بغزیان با اعلام این که برای تشکیل شعبه های بانک های خارجی، بانک های کوچک تر مناسب تر است افزود: همانگونه که بانک های ایرانی در خارج از کشور شعبه دارند، این بانک ها نیز می توانند در مناطق آزاد ایران شعبات خود را تاسیس و به راحتی به فعالیت بپردازند.

استاد دانشگاه تهران در مورد مشکلات حضور بانک های خارجی از نرخ ارز به عنوان یکی از موانع حضور و فعالیت بانک های خارجی در کشور نام برد و گفت: باید در مورد حضور بانک های خارجی این مسئله روشن شود که پول رایجی که بانک ها با آن کار کنند چگونه باشد.

 وی ادامه داد: بحث امنیت سرمایه نیز در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا باید این اطمینان برای این بانک ها به وجود بیاید که در صورت بروز مسائلی مانند تحریم، برای سرمایه های آنها در داخل کشور مشکلی به وجود نمی آید.

بغزیان با اشاره به نرخ ارز و دو نرخی بودن آن، گفت: دو نرخی بودن ارز مانعی برای  برقراری روابط بین بانکی میان ایران و کشورهای خارجی است هرچند در حال حاضر نرخ ارز دولتی و آزاد با یکدیگر اختلاف چندانی ندارند. با این حال شرایط برای تک نرخی شدن ارز محیا نیست و در این چنین شرایطی استفاده از ارز جایگزین برای ارتباطات بین المللی پیشنهاد می شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز بانک ها را تامین کند به برقراری سوئیفت اشاره کرد و گفت: برقراری سوئیفت کمکی در جهت نقل انتقالات مالی در سطح بین المللی است و با ورود بانک های خارجی امکان استفاده از کارت های اعتباری بین المللی برای مردم فراهم می شود.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید