Performancing Metrics

خودروی ایرانی مشتری دارد، اگر دولت بازار را تحریک کند | اتاق خبر
کد خبر: 335063
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1395 - 21:42
رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران
برخی رسانه ها حتی دستاوردهای برجام را هم زیر سوال می برندو می خواهند جامعه را به همه چیز بدبین کنند. صنعت خودرو در شرایط خوبی است.

اتاق خبر- محمدرضا نجفی منش، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان ایران درباره آمار منتشر شده از تولید خودرو  در سال 94 و کاهش 14 درصدی تولیدات در این سال نسبت به سال 93 گفت: در سال 94 بنا به دلایل مختلف رکود سنگینی بر اقتصاد کشور حاکم بود و بحث برجام در انتهای این سال به سرانجام رسید. همه در سال گذشته انتظار داشتند قیمت ها کاهش پیدا کند اما چیزی که کاهش پیدا کرد، قدرت خرید مردم بود.

نجفی منش گفت: قدرت خرید مردم در سال گذشته 30 درصد کاهش پیدا کرد. 25 درصد از فروش خودرو که پیش از آن از طریق سیستم بانکی انجام می شد به 2 درصد رسید. همه این مسائل دست به دست هم داد و بازار خودرو را با کاهش فروش مواجه کرد. اما خوشبختانه در سال گذشته با اقدام به موقع مسئولان و تعیین تسهیلات ویژه برای خرید خودرو، تقاضا افزایش پیدا کرد.

رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران گفت: صنعت خودرو از صنایع پیشران در کشور است و در سال 92، 30 درصد از تولید ناخالص ملی ناشی از صنعت خودرو بود. دولت هم به این مسئله آگاه است که صنعت خودرو، می تواند دیگر صنایع را به دنبال خودش بکشد. به دلیل همین اثر گذاری است بود که دولت در سال گذشته برای 100 هزار خودرو تسهیلات در نظر گرفت و در آن طرح 20 درصد از هزینه را متقاضی و 80 درصد آن را  دولت در قالب وام خودرو پرداخت کرد. این اقدام موثر دولت باعث شد صنعت خودرو در سال رکود تکان بخورد. ظرف 6 روز، 130 هزار خودرو در این طرح دولت پیش فروش شد و این نشان داد که تولید خودرو کاهش نیافته بلکه قدرت خرید مردم کم شده و اگر دولت بازار را تحریک کند، خودروی ایرانی مشتری دارد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه ادامه رکود در صنعت خودرو را قبول ندارد و نمی پذیرد که وام بانک مرکزی برای خرید خودرو در سال گذشته موثر نبوده است گفت:برنامه داریم در سال جدید به تولید بیش از یک میلیون خودرو برسیم و اهداف صادراتی را هم مد نظر داریم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در ادامه با اشاره به صدور مجوز واردات خودروی خارجی از جمله خودروی امریکایی به ایران گفت: در حال حاضر کسانی که خودروی گران می خرند مشکلی در کشور ندارند. ما دنبال این هستیم که خودروی با قیمت 20 تا 30 میلیون برای قشر متوسط فراهم کنیم که با در نظر گرفتن اهداف صادراتی و شروع طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، این اتفاق خواهد افتاد. خودروهای وارداتی قیمت بالای 50 میلیون دارند وجای محصولی که از کیفیت و قیمت مناسب برای قشر متوسط برخوردار باشد، در بازار ایران خالی است.

نجفی منش در ادامه و در واکنش به تیتر برخی رسانه ها در مورد ادامه رکود صنعت خودرو گفت: خیلی ها دوست ندارند هیچ تحولی در هیچ زمینه ای اتفاق بیفتد. ماهیت این رسانه ها را دنبال کنید. این رسانه حتی دستاوردهای برجام را هم زیر سوال می برندو می خواهند جامعه را به حرکت هایی که برای رونق اقتصادی انجام شده بدبین کنند. تولید ما در شرایط خوبی است و نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت. تنها مشکل تولید در حال حاضر نقدینگی است که با تمهید دولت، آن هم مرتفع خواهد شد.

منبع: اتاق تهران 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید