Performancing Metrics

مردم استان انتظار دارند راه‌آهن کرمانشاه امسال افتتاح شود | اتاق خبر
کد خبر: 335081
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1395 - 22:46
استاندار کرمانشاه گفت: مردم استان انتظار دارند پروژه راه آهن غرب کشور تا کرمانشاه در سال جاری افتتاح شود که عملیاتی شدن آن نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است.

اتاق خبر -  اسدالله رازانی در نشست فعالین اقتصادی و مدیران اجرایی استان با رویکرد اقتصاد مقاومتی که با حضور معاون اول رییس جمهور و وزرای نیرو و صنعت، معدن و تجارت در استانداری کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه استان در یک شرایط بیم و امید قرار دارد، گفت: برخی شاخص های توسعه استان نوعی نگرانی ایجاد می‌کند، اما در مقابل ظرفیت‌های استان و اقدامات خوبی که شروع شده امیدواری در ما ایجاد کرده است.

وی از بیکاری به عنوان مشکل اول استان یاد کرد و با بیان اینکه دغدغه اول او موضوع بیکاری است، گفت: نگاهی به آمار بیکاری استان از سال 1376 تاکنون نشان می‌دهد به جز سالهای 82 و 83 که به ترتیب رتبه 19 و 12 به لحاظ نرخ بیکاری در کشور را داشته‌ایم، در مابقی سالها همواره جزو بدترین استانها از لحاظ این شاخص بوده‌ایم. سال گذشته نیز با نرخ بیکاری 18.6 درصد دومین استان بیکار کشور بودیم.

استاندار کرمانشاه اظهار کرد: سال 1392سرانه تولید ناخالص داخلی کشور 130 میلیون ریال و در استان کرمانشاه 86 میلیون ریال بود و از این لحاظ رتبه 23 را در کشور داشتیم. از لحاظ تعداد کارگاه‌های بالای 10 نفر شاغل نیز تنها 1.1 درصد مجموع این کارگاه‌ها در استان کرمانشاه هستند، در حالیکه 2.5 درصد جمعیت کشور را داریم.

وی تصریح کرد: بر اساس میانگین کشور باید 340 هزار بیمه شده اصلی تامین اجتماعی در استان داشته باشیم ولی تنها 246 هزار بیمه شده داریم. این آمار از وضعیت نامناسب شاخص‌های توسعه استان در حالیست که کرمانشاه استان مستعدی در برخی حوزه‌هاست.

وی، بخش کشاورزی را از حوزه‌هایی دانست که استان ظرفیت قابل توجهی در آن دارد و گفت: استان کرمانشاه 900 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 200 هزار هکتار آن آبی است. همچنین این استان آب فراوانی دارد و میانگین بارش‌های استان 2 برابر متوسط کشوری است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های آبی گسترده ای در استان انجام شده است، گفت: 15 سد در استان اجرا شده که تاکنون هشت سد آن به بهره برداری رسیده است. طرح عظیم گرمسیری نیز که شاید بزرگترین پروژه اقتصادی کشور باشد با چندین میلیارد دلار سرمایه گذاری در حال اجراست که عمده ثمره‌اش مربوط به استان کرمانشاه است. با اجرای طرح گرمسیری 70 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستانهای غربی استان آبی خواهد شد.

استاندار کرمانشاه، تجارت را از دیگر بخش‌های دارای ظرفیت استان معرفی کرد و گفت: کرمانشاه 370 کیلومتر مرز مشترک با دو بخش عربی و کردی عراق دارد و 50 درصد صادرات ایران به عراق از مرزهای استان انجام می‌شود.

وی، حوزه گردشگری را دیگر حوزه‌ای دانست که کرمانشاه در آن دارای ظرفیت مناسبی است و ادامه داد: در کرمانشاه شرایط برای ایفای نقش در حوزه اقتصاد مقاومتی مهیاست. برای عملیاتی کردن این موضوع به پیش شرط‌هایی نیاز است و در صورت تامین این پیش شرط‌ها کرمانشاه می‌تواند جهشی به سمت توسعه داشته باشد و به استانی تبدیل شود که حتی شاخص‌های توسعه کشور را نیز متحول کند.

استاندار با اشاره به برخی خواست‌ها و انتظارات استان، گفت: راه آهن غرب کشور یک مسیر استراتژیک برای صادرات و واردات کشور فراهم می‌کند. از سوی دیگر مردم استان انتظار دارند راه آهن تا کرمانشاه در سال 1395 افتتاح شود که تحقق آن بجز نیاز به اعتباری مختصر، مشکل فنی ندارد. برای ادامه این پروژه تا خسروی نیز انتظار داریم اجرای آن سرعت بگیرد.

وی، احداث منطقه آزاد قصرشیرین را از دیگر خواست‌ها عنوان کرد و با بیان اینکه این منطقه توجیه بسیار بالایی دارد، گفت: انتظار داریم مرحله تصویب این منطقه در دولت طی شود و در لیست مناطق آزادی قرار گیرد که در انتظار تصویب مجلس هستند.

استاندار، تسریع در احداث پالایشگاه آناهیتا و کارخانه خودروسازی که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری هستند را از دیگر درخواست‌های استان عنوان کرد.

استاندار کرمانشاه افزود: در خصوص سامانه گرمسیری نیز انتظار داریم دغدغه ما در خصوص سهمیه آب اختصاصی به استان بطور کامل رفع شود و بخشی از آب آن به داخل استان بیاید و وارد قره‌سو شود. پروژه های زیادی خصوصا در بخش کشاورزی داریم که انتظار داریم برای اجرایی کردن آنها منابع بانکی به استان اختصاص یابد.

ایسنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید